Gemeente Amsterdam


|

Opheffing Circletram ter versterking van reguliere lijnen

Het college van B&W gaat akkoord met de opheffing van tramlijn 20 met ingang van de winterdienstregeling 2002-2003, die in september 2002 ingaat. Tramlijn 20 (de 'Circletram') verbindt de belangrijkste toeristische bestemmingen met elkaar en rijdt sinds maart 1997.

Uit vier evaluaties is gebleken dat het verwachte aantal reizigers achterblijft bij de prognoses. In plaats van de bij de start verwachte 25.000 instappers per dag maken slechts ca. 10.000 reizigers per dag gebruik van de Circletram. De kostendekkingsgraad is 21 procent. Die is mede zo laag doordat het ministerie geen toestemming gaf voor de introductie van een speciale toeristenkaart, waarvan de opbrengsten ten goede van de GVB zouden komen.

Bij het opheffen van de lijn is het uitgangspunt dat de vrijkomende capaciteit zal worden ingezet voor de versterking van een aantal parallel lopende tramlijnen en voor de verlenging van tramlijn 16 of een andere tramlijn naar het VU medisch centrum. Het gaat hierbij om tien trams met een capaciteit van 33.900 uur en 425.000 kilometer per jaar. Lijnen die onder meer versterkt zullen worden zijn 2, 3, 4, 9 en 17. De tramontsluiting van het VU medisch centrum (het voormalige Academisch Ziekenhuis Vrije Universiteit) vindt plaats door middel van het doortrekken van een bestaande tramverbinding vanaf het Stadionplein over de Amstelveenseweg en de De Boelelaan, naar de eindlus in de Gustav Mahlerlaan.

De voorstellen worden verder uitgewerkt in het voorstel voor de dienstregeling 2002-2003. Dat zal gebaseerd zijn op een Programma van Eisen dat binnenkort aan het college wordt aangeboden.

Behandeling in de raadscommissie is op 27 juni.

Paul van Yperen



-

© gemeente Amsterdam - 13-06-2001