Gemeente Amsterdam


|
Referendumprocedure parkeerbeleid

Het college van B&W stemt in met de verklarende begeleidende tekst, die opgesteld is als bijlage bij het handtekeningenformulier voor het referendumverzoek over het parkeerbeleid. Op 18 mei jl. heeft het college besloten een tekst te laten opstellen waarin is aangegeven op welk deel van het raadsbesluit van 11 april 2001, nr. 189, het referendumverzoek betrekking heeft. De termijn voor het inzamelen van de handtekeningen was opgeschort totdat de verklarende tekst beschikbaar is. In de begeleidende tekst is aangegeven waar het referendumverzoek wel en niet over gaat.

Een eventueel referendum gaat over een pakket aan voorstellen zoals:
* Het basisregime van parkeerregulering is betaald parkeren. Dit houdt in dat als een stadsdeel mee wil doen met het parkeerbeleid, het stadsdeel betaald parkeren moet invoeren volgens een voor de hele stad gelijk systeem. Het betaald parkeren zelf is geen onderdeel van het referendum.

* Het betaald parkeren geldt minimaal van 09.00 tot 19.00 uur en kan tot 24.00 uur of 's nachts worden uitgebreid.
* De stadsdelen zijn verantwoordelijk voor de handhaving van het parkeerbeleid.

* De opbrengsten van het parkeerbeleid mogen alleen besteed worden aan het verbeteren van mobiliteit en openbare ruimte.
* Ook gaat het in het referendumverzoek over de uitgifte van parkeervergunningen. Dit houdt in dat stadsdelen voortaan bedrijvenvergunningen kunnen uitgeven op naam in plaats van op kenteken.

* De mogelijkheden om voor sportverenigingen en hulpverleners vergunningen te krijgen worden uitgebreid.

* Mindervaliden hoeven voortaan geen parkeervergunningen te hebben. Voor mensen die vrijwillig familie of vrienden verzorgen komt er een tijdelijke vergunning.

* Autodeelorganisaties, huisartsen en verloskundigen kunnen gereserveerde parkeerplekken aanvragen.

* Het maximale aantal vergunningen per bewoner wordt verminderd met het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein.
* Om de wachtlijsten in een aantal steden tegen te gaan komt er een 'overloopvergunning' waarmee men in sommige gevallen een parkeerplaats kan krijgen in een ander gebied als daar wel plaats is.

* Er komt een onderzoek naar het effect van blauwe zones (parkeerschijf).

* Betaald parkeren wordt ingevoerd bij de winkelcentra Buikslotermeerplein en Gelderlandplein om oneerlijke concurrentie van winkelcentra in de regio tegen te gaan.
* Stadsdelen en de centrale stad blijven parkeergarages ontwikkelen en exploiteren met extra aandacht voor Park & Ride-voorzieningen.

Marga Kuperus



-

© gemeente Amsterdam - 13-06-2001