Consumentenbond

Digitale Consument

Web Trader

Internet

Telefonie

Consumentenvertrouwen m-commerce zeer laag
13 juni 2001

Consumenten hebben erg weinig vertrouwen in m-commerce. Dat blijkt uit de resultaten van onze stelling: "Als ik geld overmaak via mijn mobiele telefoon, ben ik ervan overtuigd dat al mijn gegevens beveiligd zijn en dat niemand die kan achterhalen." 80% van de 200 stemmers is het hier niet mee eens.

De mogelijkheid om geld over te maken via de mobiele telefoon is op zich een goede ontwikkeling. Het biedt de consument keuzevrijheid; iedereen kan op elk moment en overal geld overmaken. Consumenten hebben alleen erg weinig vertrouwen in de veiligheid en betrouwbaarheid van de dienst.

Dat is niet zo vreemd: bedrijven geven daar nauwelijks of geen informatie over. Hoe veilig is het bijvoorbeeld om gegevens te versturen? En hoe zit het als je je mobiele telefoon kwijtraakt: kan de 'eerlijke vinder' dan zomaar geld overmaken naar zijn eigen rekening? Over deze zaken is zeer weinig informatie beschikbaar. Ook is onduidelijk hoe zo'n transactie precies werkt.

Gezien de problemen met e-commerce, hadden bedrijven ervan uit kunnen gaan dat consumenten weinig vertrouwen hebben in de veiligheid en betrouwbaarheid van m-commerce. Als zij zich meer in het consumentenvertrouwen in e-commerce zouden hebben verdiept, hadden ze consumenten beter kunnen informeren over de mogelijkheden en beperkingen van m-commerce. Er ligt dus nog een schone taak voor bedrijven en banken om ervoor te zorgen dat consumenten vertrouwen krijgen in mobiel betalen door hen goed te informeren over m-commerce en de betrouwbaarheid ervan.

Naar boven naar boven
Overige berichten:



archief berichten



8 juni 2001
Nieuws voor de digitale consument uit week 23
Deze week: Flat-rate internet bij Wanadoo; Europese voorlichting over veiligheid op internet; Tiental websites domineert internetgebruik. Lees de berichten



6 juni 2001
Consumentenbond trekt logo Yamakawa in
Internetwinkel Yamakawa mag geen Web Trader-logo meer voeren. Het bedrijf hanteert in de praktijk een te lange reparatieduur en de klachtenafhandeling is beneden de maat.
Volledig bericht




1 juni 2001
TV en radio moeten altijd beschikbaar zijn
Consumenten willen te allen tijde tv kunnen kijken, wat er ook gebeurt. Mocht zich ooit de situatie voordoen dat een kabelbedrijf failliet gaat, dan moet de overheid ervoor zorgen dat het beeld niet op zwart gaat.
Volledig bericht




1 juni 2001
Nieuws voor de digitale consument uit week 22
Deze week: Prijsverhogingen internettoegang; EMS: sms met beelden. Lees de berichten