14-06-2001
Stimuleringspremies "Stilstaan bij fietsparkeren" uitgereikt
Gedeputeerde Marnix Norder heeft in het kader van het project "Stilstaan bij Fietsparkeren" drie stimuleringspremies uitgereikt. De gemeenten Katwijk (f30.000,-), Rijnsburg (f25.000,-) en Leiden (f20.000) kregen een cheque als bijdrage in hun plannen.
Het project is gestart als kennismakelaar. In bijeenkomsten is met
diverse organisaties (gemeenten, waterschappen, fietsersbond) kennis
uitgewisseld om fietsparkeervoorzieningen "op straat te zetten".
Gekeken is naar met name verkeerskundige en stedenbouwkundige
aspecten. Inmiddels zijn er mooie fietsparkeervoorzieningen tot stand
gebracht in elf gemeenten in de Leidse Regio en de regio Duin- en
Bollenstreek. Bij deze gemeenten zijn tezamen 168 fietsklemmen met het
FietsParkeur merk gerealiseerd.
Katwijk
De gemeente Katwijk krijgt de premie als bijdrage in een
haalbaarheids-onderzoek naar het bevorderen van het fietsgebruik naar
en op toeristische bestemmingen. Uitgangspunt hierbij is een logisch
en centraal punt te bieden waar fietsen bewaakt gestald kunnen worden
en waar fietsen gehuurd kunnen worden door wandelaar of automobilist.
Het project is mede gericht op het voorkomen van het rommelig aanzien
door de vele verspreid gestalde fietsen in de zomerperiode. Een
dergelijk project kan als voorbeeld dienen voor de hele kuststrook.
Rijnsburg
De gemeente Rijnsburg krijgt de premie voor het project verbetering
fietsparkeersituatie bushalte Noordwijkerweg-Noordeinde. Een lastige
situatie wordt creatief opgelost. De situatie is lastig vanwege de
hoeveelheid verkeersbewegingen, eigen aanlooproutes en de aanwezigheid
van bomen, verkeerslichten en schakelkasten op een beperkte ruimte.
Door vijftien fietsklemmen in een parapluivorm op te stellen wordt de
ruimte optimaal benut.
Leiden
Leiden, tenslotte, krijgt de bijdrage voor het plan buurtstallingen te
ontwikkelen in oude wijken. Voor het parkeren van fietsen bij woningen
in oude buurten is nog geen structurele oplossing gevonden. Daardoor
ontstaat een zwakke schakel in de mobiliteitsketen. Leiden wil een
vast draaiboek ontwikkelen waarin projectmatige taken en
verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen worden vastgelegd
voor het gehele proces van planvoorbereiding, planuitvoering en
beheer. Door dit als standaard project op te zetten kan voor de
overige wijken sneller en resultaatgerichter gewerkt worden.