Provincie Zuid-Holland

14-06-2001

Stimuleringspremies "Stilstaan bij fietsparkeren" uitgereikt

Gedeputeerde Marnix Norder heeft in het kader van het project "Stilstaan bij Fietsparkeren" drie stimuleringspremies uitgereikt. De gemeenten Katwijk (f30.000,-), Rijnsburg (f25.000,-) en Leiden (f20.000) kregen een cheque als bijdrage in hun plannen.

Het project is gestart als kennismakelaar. In bijeenkomsten is met diverse organisaties (gemeenten, waterschappen, fietsersbond) kennis uitgewisseld om fietsparkeervoorzieningen "op straat te zetten". Gekeken is naar met name verkeerskundige en stedenbouwkundige aspecten. Inmiddels zijn er mooie fietsparkeervoorzieningen tot stand gebracht in elf gemeenten in de Leidse Regio en de regio Duin- en Bollenstreek. Bij deze gemeenten zijn tezamen 168 fietsklemmen met het FietsParkeur merk gerealiseerd.

Katwijk
De gemeente Katwijk krijgt de premie als bijdrage in een haalbaarheids-onderzoek naar het bevorderen van het fietsgebruik naar en op toeristische bestemmingen. Uitgangspunt hierbij is een logisch en centraal punt te bieden waar fietsen bewaakt gestald kunnen worden en waar fietsen gehuurd kunnen worden door wandelaar of automobilist. Het project is mede gericht op het voorkomen van het rommelig aanzien door de vele verspreid gestalde fietsen in de zomerperiode. Een dergelijk project kan als voorbeeld dienen voor de hele kuststrook.

Rijnsburg
De gemeente Rijnsburg krijgt de premie voor het project verbetering fietsparkeersituatie bushalte Noordwijkerweg-Noordeinde. Een lastige situatie wordt creatief opgelost. De situatie is lastig vanwege de hoeveelheid verkeersbewegingen, eigen aanlooproutes en de aanwezigheid van bomen, verkeerslichten en schakelkasten op een beperkte ruimte. Door vijftien fietsklemmen in een parapluivorm op te stellen wordt de ruimte optimaal benut.

Leiden
Leiden, tenslotte, krijgt de bijdrage voor het plan buurtstallingen te ontwikkelen in oude wijken. Voor het parkeren van fietsen bij woningen in oude buurten is nog geen structurele oplossing gevonden. Daardoor ontstaat een zwakke schakel in de mobiliteitsketen. Leiden wil een vast draaiboek ontwikkelen waarin projectmatige taken en verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen worden vastgelegd voor het gehele proces van planvoorbereiding, planuitvoering en beheer. Door dit als standaard project op te zetten kan voor de overige wijken sneller en resultaatgerichter gewerkt worden.