PERSBERICHT, onder embargo to 14 juni 2001 om 17.00 uur

Leidschendam, 14 juni 2001

Supermarkt populair bij consument

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, presenteert vandaag het CBL-jaarverslag. Een huishouden heeft vorig jaar voor het eerst gemiddeld meer dan f 200,- per week uitgegeven aan dagelijkse boodschappen, waarvan 70% in de supermarkt wordt besteed. "De omzet van de supermarkten steeg van f 46,2 miljard in 1999 naar een record f 47,6 miljard in 2000", zo maakte CBL-voorzitter Klaas van den Doel bekend. De omzet had nog een stuk hoger kunnen zijn. "De prijzenslag die begin vorig jaar woedde heeft de supermarkten namelijk 400 miljoen gulden omzet gekost." De eerste 5 maanden van dit jaar leverden de supermarkt een omzetstijging van 5% op.

Opvallende omzetstijgingen deden zich voor bij kant- en klaarmaaltijden, biologisch en vleesvervangers. Dit sluit aan bij de trend onder consumenten naar meer gemak en veilig en gezond voedsel. Bovendien vielen er duidelijke omzetstijgingen te noteren bij non-food en vers.

Grote schade door storingen Interpay

Het pinsysteem is steeds vaker overbelast en valt steeds vaker uit. Hierdoor kunnen de klanten hun boodschappen niet met hun pinpas betalen. Dit geeft veel ongemak, irritatie en omzetverlies. Dit geeft de supermarkten miljoenen omzetverlies. Daarom wil het CBL dat Interpay een minimum serviceniveau garandeert en boetes betaalt bij storingen.

Het CBL vreest dat het pinsysteem langdurig plat gaat voor de invoering van de euro, met chaos tot gevolg. De overheid wil bij de invoering van de euro het elektronisch betalen juist stimuleren. Voorwaarde is dan wel dat Interpay, de monopolist is op het gebied van elektronisch betalen, de capaciteit verhoogt en de tarieven verlaagt. Hoewel de afgelopen 4 jaar het aantal pinbetalingen meer dan verdubbeld is, hanteert Interpay onveranderd de oude, hoge tarieven. Onafhankelijk toezicht, vergelijkbaar met de OPTA voor telefoontarieven, op de tarieven van Interpay is daarom onontbeerlijk, vanwege de monopoliepositie van Interpay. De aankondiging van Interpay dat wanneer het aantal pinbetalingen met 50% toeneemt, 20% korting wordt gegeven lijkt mooi, maar is veel te weinig. Bovendien komt de maatregel te laat. Toezicht is meer dan ook nodig.

Geen concurrentie maar samenwerking in voedselveiligheid

Voor supermarkten is voedselveiligheid een absolute basisvoorwaarde. Elk product moet gegarandeerd veilig zijn. Op concurrentie op het gebied van voedselveiligheid, zoals minister Brinkhorst voorstelt, zit de consument niet te wachten. "Voedselveiligheid hoort niet in de aanbieding", aldus CBL-voorzitter Van den Doel. "In tegendeel. In hun streven naar een zo'n veilig mogelijk product, willen de supermarkten hun kennis juist delen."

Ook voor duurzaamheid -producten met bijvoorbeeld extra zorg voor dierenwelzijn en milieu- zetten supermarkten zich gezamenlijk in. Mits zij weet waar ze voor betaalt, wil een groeiende groep consumenten hiervoor best wat meer betalen. Het CBL is dan ook graag bereid om met minister Brinkhorst in overleg te treden om te zorgen voor meer informatie op de verpakking, zodat de consument kan zien of het varken nu wel of niet met zijn neus in de aarde gewroet heeft en of er wel of geen bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt.

Voor informatie: CBL, Miranda Boer, 070-3376200/06-51502772

Bijgaand de foto van Klaas van den Doel