Consumentenbond

Consumentenbond wil opt-in systeem SMS-reclame
14 juni 2001

Consumenten moeten niet lastig gevallen worden met ongevraagde reclame via SMS. Daarom pleit de Consumentenbond, in tegenstelling tot de DMSA, voor een opt-in systeem bij SMS-reclame.

De DMSA, de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, werkt aan een code Verspreiding Ongevraagde Reclame via SMS. In die code hanteert de DMSA het opt-out systeem: consumenten moeten aangeven wanneer zij geen reclame wensen te ontvangen. De Consumentenbond vindt dat het verkeerde uitgangspunt en vindt dat de DMSA haar ontwerp-code moet veranderen.

Wanneer het huidige voorstel niet verandert, kunnen consumenten bedolven worden onder een grote hoeveelheid reclameuitingen waar ze niet om hebben gevraagd. De Consumentenbond vindt dit een ongewenste situatie die geen werkelijkheid mag worden. De Bond wil dan ook graag met de DMSA overleggen over de code en hoopt dat dan het opt-in systeem gekozen wordt. Daarmee mag een bedrijf pas reclame verzenden als de consument daar vooraf uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven.