Consumentenbond wil opt-in systeem SMS-reclame
14 juni 2001
Consumenten moeten niet lastig gevallen worden met ongevraagde reclame
via SMS. Daarom pleit de Consumentenbond, in tegenstelling tot de
DMSA, voor een opt-in systeem bij SMS-reclame.
De DMSA, de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, werkt aan
een code Verspreiding Ongevraagde Reclame via SMS. In die code
hanteert de DMSA het opt-out systeem: consumenten moeten aangeven
wanneer zij geen reclame wensen te ontvangen. De Consumentenbond vindt
dat het verkeerde uitgangspunt en vindt dat de DMSA haar ontwerp-code
moet veranderen.
Wanneer het huidige voorstel niet verandert, kunnen consumenten
bedolven worden onder een grote hoeveelheid reclameuitingen waar ze
niet om hebben gevraagd. De Consumentenbond vindt dit een ongewenste
situatie die geen werkelijkheid mag worden. De Bond wil dan ook graag
met de DMSA overleggen over de code en hoopt dat dan het opt-in
systeem gekozen wordt. Daarmee mag een bedrijf pas reclame verzenden
als de consument daar vooraf uitdrukkelijk toestemming voor heeft
gegeven.
Consumentenbond