KLEDINGEXPORT IN DE LIFT
Amsterdam, 14 juni 2001

De export van Nederlandse kleding is in 2000 gestegen tot een niveau van f 7,5 miljard. Met een groei van 4% ten opzichte van 1999 zit de kledingexport weer in de lift, aldus MODINT-voorzitter mr. Harry van Dalfsen tijdens de Jaarvergadering op 14 juni. MODINT is de ondernemersorganisatie voor leveranciers van mode en interieur.

Duitsland en België zijn sinds jaar en dag de belangrijkste afzetmarkten voor Nederlandse kleding. Naar Duitsland werd in 2000 voor f 2,67 miljard en naar België voor f 1,6 miljard geëxporteerd. Samen zijn de landen goed voor 57% van de totale kledingexport. Nederlandse kledingondernemingen hebben hun vizier verbreed en nieuwe, kansrijke afzetmarkten aangeboord. De grootste stijging wordt daarbij gerealiseerd op markten in Midden- en Oost Europa, voorop de kandidaat-leden voor de EU, en in Aziatische landen.

Wat Van Dalfsen betreft kan het exportcijfer van f 7,5 miljard nog best omhoog: "Ik pleit er voor Europa en het Middellandse Zeegebied als één totale economische ruimte te beschouwen. Tussen deze landen zou een vrij verkeer van goederen mogelijk moeten worden voor onze producten. Een bedrijf dat zowel in Polen als in Tunesië dezelfde pakken laat produceren, moet voor het ene pak dat naar Noorwegen wordt geëxporteerd veel invoerrechten betalen en voor het andere pak niets. Die beperkingen dicht bij huis mogen wat ons betreft verdwijnen en ik doe en beroep op Economische Zaken ons bij de Europese Commissie in Brussel te steunen voor het realiseren van een Pan Europees-Mediterrane Zone". Van Dalfsen wees er tevens op dat de harmonisatie van regelgeving nog ver te zoeken is: "Met de vervagende Europese grenzen is heel Europa het speelveld geworden voor grote merken en retailketens. De kleine lettertjes van de regelgeving in die Europese markt vormen een frustrerende warboel. Ieder land stelt zijn eigen normen en daarbovenop interpreteert elk Europees grootwinkelbedrijf dat weer op zijn eigen manier. Voor de Nederlandse kledingleveranciers die naar verschillende landen exporteren - en daarbinnen weer aan meerdere afnemers leveren - werkt deze warboel onnodig kostenverhogend".

Uitvoer van kleding uit Nederland in 2000
Land2000 x f 1 miljoen 1999 x f 1 miljoen % verandering Duitsland2.6702.533+ 5,4
België1.6101.575+ 2,2
Engeland675845- 20,1
Frankrijk805733+ 9,8
Spanje295251+ 17,5
Italië264221+ 19,5
Oostenrijk177175+ 1,1
Overige EU-landen511599- 14,7
Totaal EU7.0076.932+ 1,1
Landen buiten EU537318+ 68,9
Totaal export7.5447.250+ 4,1

Om te komen tot een betere spreiding van afzet over de landen van Europa stimuleert MODINT de bedrijven tot het voeren van een offensief exportbeleid. In nauwe samenwerking met de EVD van het ministerie van Economische Zaken wordt jaarlijks een exportprogramma uitgevoerd. Daarmee promoot MODINT internationaal de Nederlandse mode en worden ondernemers voorzien van uitvoerige, specifiek op de kledingbranche afgestemde, exportmarktinformatie. Inmiddels zijn de afzetmogelijkheden van vrijwel alle landen in West-Europa in kaart gebracht.

Vanaf 1 maart 99 treedt MODINT bovendien op als uitvoerende instantie van de EVD-regeling 'Programma Starters op Buitenlandse markten' (PSB). Vooral kleinere bedrijven kunnen met de PSB-regeling geholpen worden bij de export van hun producten. In 2000 is aan vijftien bedrijven subsidie toegekend. Hun belangstelling ging vooral uit naar het opzetten van de export naar Frankrijk, Scandinavië en Polen. Naast 50% van de kosten van matchmaking kan voortaan ook een deel van de kosten voor beursdeelname en het maken van een internationale site worden vergoed.