Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

17-6-2001; Betreft wedstrijdverslag wegrace Grand Prix Catalunya, circuit Barcelona

AOKI (15E): GEEN REGEN, WEL PUNTEN

Vanaf een 17e startplaats, één positie hoger dan zij trainingstijd door het niet starten van McCoy die te veel last had van zijn herstellende breuk van zijn schippersbotje, zocht en vond Haruchika Aoki na de start de aansluiting met de 4 cilinder fabrieksmachines. Maar naarmate de wedstrijd vorderde moest Aoki de 4-pitters met een surplus aan topsnelheid laten gaan. De fabrieks machines hebben op het ruim 1.000 meter lange rechte eind een 20 km hogere topsnelheid dan mijn 2-cilinder productie machine. Aanvankelijk kon ik met laat remmen en hard sturen de aansluiting nog behouden, maar daarmee had ik in no-time alle grip van mijn achterband verbruikt. Daarom zat er nu niet meer in dan een 15e plaats, maar gelukkig wel weer een WK-punt , aldus Aoki, die net als in Mugello (waar hij 5e werd in de totaalstand en de regenrace won) liever op een natte baan had gereden.

De harde wind bleef, maar de voorspelde regen bleef uit in Noord Spanje. Jammer , fronste Aoki, die tijdens de trainingsdagen op het snelle Formule 1 circuit van Barcelona al gemerkt had dat zijn V-twin duidelijk aan topsnelheid tekort kwam. De problemen met de minder goede grip van de voorband hebben we redelijk weten op te vangen, maar tijdens de race bleek het rubber van de achterband voor veel rijders problemen te geven. In de openingsfase heb ik te veel gegeven en van mijn banden gevergd. Daardoor draaide ik de 2e helft van de race veel langzamere tijden dan daarvoor. Ik zat lange tijd bij Cardoso aan z n wiel met kansen op een 14e plaats, maar ik moest in de laatste ronden het tempo simpelweg laten zakken. Een 15e plaats was het maximaal haalbare , aldus Aoki, die vlak voor de Gauloises Dutch TT op een keurige 14e plaats in de WK-stand prijkt.

Over twee weken rijden we de Dutch TT. Daar is het een voordeel dat we er al een dag hebben kunnen testen. We hebben derhalve al veel afstellinggegevens van banden, vering en versnellingsbak kunnen vinden, wat ons een kleine voorsprong geeft op diverse concurrenten. Ook is de baan minder snel en moet er meer gestuurd worden. Dat is ten opzichte van hier in Barcelona een groter voordeel voor Haru , meldt chef technicus hans Spaan, die zelf in 1989 historie schreef door als laatste Nederlander tijdens de traditionele laatste zaterdag in juni, na Dick Renooij (1948), Paul Lodewijks (1968), Wil Hartog (1977), Jack Middelburg (1980) en Streuer/Schnieders (zijspan in 1987 en 1991) een solo klasse te winnen op de 6 km lange piste op de Drentse hei.

Uitslag 500cc race + WK-stand na 6 van de 16 GP s:


1. Valentino Rossi, I, Honda 44.57,142; 2. Max Biaggi, I, Yamaha op 2,579; 3. Loris Capirossi, I, Honda op 3,216; 4. Shinya Nakano, J, Yamaha op 3,257; 5. Sete Gibernau, E, Suzuki op 3,989; 6. Norick Abe, J, Yamaha op 4,705; 7. Tohru Ukawa, J, Honda op 4,769; 8. Carlos Checa, E, Yamaha op 13,459; 9. Jurgen vd Goorbergh, NL, Proton KR3 op 13,903; 10. Noriyuki Haga, J, Yamaha op 19,515; 11. Alex Crivillé, E, Honda op 26,378; 12. Olivier Jacque, F, Yamaha op 37,301; 13. Chris Walker, I, Honda op 1.01,010; 14. José Luis Cardoso, E, Yamaha op 1.13,371; 15. Haruchika Aoki, J, De Graaf Contracting-Sent Waninge Honda V2, op 1.19,363; Barry Veneman, NL, Honda V2 startte niet vanwege een schorsing.





Tussenstand 500cc wereldkampioenschap:


1. Rossi, 116; 2. Biaggi, 90; 3. Capirossi, 81; 4. Abe, 74; 5. Nakano, 63; 6. Crivillé, 62; 7. Barros, 60; 8. Ukawa, 45; 9. Gibernau, 40; 10. Roberts, 37; 11. Checa, 36; 12. Vd Goorbergh, 30; 13. McCoy, 27; 14. Haruchika Aoki, 20; 15. Haga, 16; 21. West, 3; 22. Veneman, 2; 23. Jarno Janssen, 1.