PERSBERICHT

Jonge managers optimistisch over toekomst nieuwe media

Jonge managers (25-40 jaar) verwachten dat internet binnen 3 jaar werkelijk zal zijn ingeburgerd als massamedium. Bedrijvensites zullen wel ingrijpend gaan veranderen. Nu is het hoofddoel meestal nog het verstrekken van bedrijfsinformatie, op middellange termijn zal dat verschuiven naar interactie met klanten. Websites gaan een belangrijke rol spelen in klantenbinding. Informatie zal ook veel meer op maat zijn dan nu. Verkopen via internet zullen sterk gaan groeien.

Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Headline communication door studenten van Hogeschool Schoevers onder 107 jonge managers van Nederlandse ondernemingen. Het onderzoek is online verricht door onderzoeksbureau NetPanel en is mede mogelijk gemaakt door het NIVE, NIMA en managernet.

De impact van nieuwe media is de afgelopen paar jaar enorm toegenomen. E-mail, internetsites en intranetten zijn nieuwe middelen voor het management van ondernemingen om taken en doelen te realiseren. De vraag is echter of alle nieuwe digitale toepassingen werkelijke zegeningen zijn. De onderzochte groep ziet op dit moment als grootste voordeel van nieuwe media de snelle toegang tot informatie. Daartegenover staan de afhankelijkheid van techniek, de gegevens- én informatie-overload alsmede de onpersoonlijkheid van de digitale media als de belangrijkste nadelen. Zestig procent van de ondervraagden beaamt dat managen steeds complexer wordt door alle nieuwe mogelijkheden.

1524446.gif

Zaken als bedrijfsinkopen, consumentenbetalingen, spraak- en schriftherkenning, mobiel internet zullen binnen afzienbare tijd gemeengoed zijn. Ook verwacht het merendeel dat werk en vrije tijd nog meer dan nu in elkaar overvloeien. Dit komt mede door de permanente bereikbaarheid.

Om de mogelijkheden optimaal te benutten moeten managers beter de stortvloed aan gegevens monitoren en filteren voor hun bedrijfsvoering. Het merendeel van bedrijfsinformatie is al opgeslagen in computers, men verwacht dat opslaan op papier steeds meer zal verdwijnen. Opgeslagen informatie kan straks makkelijker vanaf meerdere plaatsen bekeken worden. Vier van de tien bedrijven beschikt nog niet over een intranet om gegevens te delen. In driekwart van de bedrijven wordt informatie nu overigens geheel of gedeeltelijk dubbel opgeslagen.


NOOT
Eind deze week is een verkorte versie van het onderzoeksrapport beschikbaar. Indien u dat wenst zenden wij u een exemplaar per mail toe. Citaten toegestaan onder bronvermelding.

Paul Disco
strategie directeur
Headline communication
Banstraat 21 - 27
1071 JW Amsterdam
Tel : 020-5721321 / 06 - 29064751
Fax: 020-6763729
http://www.headweb.nl http://www.headline.nl