PERSBERICHT ONDERNEMINGSRAAD ORANJEWOUD
Bijlage: convenant met directie

TBV BIJEENKOMST FNV-FORMAATPRIJS
DINSDAG 19 JUNI, 13.00
JACOBITHEATER JACOBSSTRAAT UTRECHT

DE DIGITALE KLOOF DICHTEN
Invulling FNV-Formaatprijs 2000

Utrecht, 19 juni 2001

DE ESSENTIE
Op 19 juni om 13 uur, tijdens een bijeenkomst van de FNV-Formaatprijs in het Jacobitheater in Utrecht, presenteren wij u niet alleen een notitie waarin we aanbevelingen doen om de digitale kloof te dichten, maar ook de praktische invulling er van. Daarbij is de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aanwezig, de heer W. Vermeend, die een eerste handeling zal verrichten.

MOTIVATIE
Op het moment dat de FNV Formaatprijs 2000 aan ons werd toegekend, overheerste een gevoel van trots. Geroemd werden we als ondernemingsraad Oranjewoud vanwege onze inventiviteit en volharding. Het leverde ons het predikaat op van 'meest innovatieve ondernemingsraad van het jaar'.

De jury prees de ondernemingsraad Oranjewoud voor de eigenzinnige en praktische wijze waarop wordt bijgedragen aan betere arbeidsomstandigheden voor de werknemers.

Grote vraag was toen wat te doen met die hoofdprijs van een halve ton. Geen gering bedrag, te besteden aan een onderzoek of publicatie die de medezeggenschap bij Oranjewoud en andere bedrijven verder kan helpen. We zijn niet over een nacht ijs gegaan en hebben ook ditmaal niet onze neus maar onze ogen en oren goed gebruikt.
Zo kwamen we op de aanpak van de digitale kloof. De digitalisering is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Mensen - jong en oud, rijk en arm, werkgevers en werknemers - maken steeds vaker gebruik van informatietechnologie, maar er liggen gevaren op de loer. De ondernemingsraad Oranjewoud heeft bij de besteding van de FNV Formaatprijs dan ook gekozen voor de doelstelling:

"Het voorkomen dat er binnen het personeelsbestand een tweedeling ontstaat op het terrein van het kunnen omgaan met automatiserings- en informatievoorzieningen. Dat alles gezien vanuit het perspectief van de medewerkers."

Op 19 juni wordt een convenant getekend met de directie van Oranjewoud bv. Ook wordt er een 'digitale spelleider' benoemd die de doelstellingen gaat bewaken.

Bij het ontwikkelen van ons concrete plan hebben we steun gehad van de FNV Formaat, FNV Bondgenoten, Basis & Beleid, GBIO en De Maatschappij voor Oude en Nieuwe Media.
Er is gekozen voor een competitie-element. Alle werknemers van Oranjewoud krijgen tijdens de Tour de France (7-29 juli) de gelegenheid kennis te maken met de mogelijkheden van de computer, het intranet en het internet. De Ondernemingsraad biedt de collega's een online Tourspel aan, waar men zich kan inschrijven met zijn favoriete wielrenners. Dagelijks wordt de stand bijgehouden en is er een online nieuwsbrief. Met het Tourspel, verzorgd door www.ploegleider.nl, komen de collega's op een speelse manier in contact met elkaar en met de technische mogelijkheden. Om iedereen zowel op het werk als thuis met het gezin 'aan de computer' te krijgen is er een groot publiciteitsoffensief gestart. Alle werknemers krijgen een boekje en een cd-rom toegestuurd waarin zij zich kunnen verdiepen in de Tour de France en in het spel. Uiteraard zijn er toepasselijke prijzen te winnen.

Ondernemingsraad Oranjewoud

contactpersoon (