Unilever NV

Persdienst Unilever Rotterdam Tel. 010 - 2174844 Fax 010 - 2174843

E-mail: press-office.rotterdam@unilever.com http://www.unilever.com

p e r s b e r i c h t

UNILEVER WIL BEDRIJF OP GEBIED VAN
MEDISCHE DIAGNOSTIEK VOOR VROUWEN VERKOPEN

Rotterdam, 19 juni.- Unilever gaat op zoek naar een koper voor Unipath Limited, haar dochteronderneming op het gebied van medische diagnostiek voor vrouwen. Daarmee zet Unilever een volgende stap binnen haar strategie De Weg naar Groei, waarbij zij haar bedrijfsmiddelen concentreert op haar belangrijkste consumentenmerken.

Unipath is vooral bekend vanwege haar Clearblue zwangerschapstest en ClearPlan, een assortiment producten om ovulatie en vruchtbaarheid te controleren, beide voor thuisgebruik. Beide merken zijn wereldmarktleider in hun marktsectoren. Daarnaast produceert en verkoopt Unipath Persona, een natuurlijke anticonceptiemethode die op de markt is in Europa. Het bedrijf produceert tevens een reeks klinisch-diagnostische producten voor gebruik door medici.

Bij de bekendmaking van Unilevers verkoopplannen zei Keki Dadiseth, Unilever-directeur wereldwijd verantwoordelijk voor Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging: "Unipath heeft sinds haar oprichting in 1984 gezorgd voor innovatieve technologie binnen de markt van medische diagnostiek voor vrouwen. Het is een grotendeels op zichzelf staande onderneming, die gebaat is bij een nieuwe moedermaatschappij die beter in staat is zich te concentreren op de volledige ontwikkeling van haar potentieel."

Het hoofdkantoor van Unipath bevindt zich in Bedford, Verenigd Koninkrijk. Dit is tevens de enige onderzoeks, ontwikkelings en productievestiging voor haar producten en het centrum van haar wereldwijde verkoop- en distributienetwerk. Bij Unipath werken in totaal 480 mensen, van wie er ongeveer 60 zich bezighouden met onderzoeks- en ontwikkelings-projecten.

Unipath beschikt over eigen verkoop- en distributienetwerken in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Scandinavië en Duitsland. In vele andere markten worden haar producten verkocht door toonaangevende distributeurs. De onderneming bevindt zich in een goede positie om via dit distributienetwerk nieuwe markten te bedienen en om bestaande internationale distributie-overeenkomsten verder uit te bouwen.

./.

-2-

Unipath heeft in de afgelopen vijf jaar een solide omzetgroei behaald van gemiddeld 15 procent per jaar. De omzet over 2000 bedroeg meer dan ¤ 100 miljoen, waarvan de helft afkomstig was uit Europa en de rest ongeveer gelijkelijk verdeeld was over de Verenigde Staten en de rest van de wereld. Het bedrijf is winstgevend.

Over de voorgenomen verkoop wordt overlegd met werknemersvertegenwoordigers. Afnemers en leveranciers zullen op de hoogte worden gehouden.

Deutsche Bank is aangetrokken als adviseur bij het verkoopproces en Unilever zal het bedrijf blijven ondersteunen. Nadere mededelingen zullen te zijner tijd volgen.


- - - - -

2001