Peugeot Nederland

Rovanperä op Grieks podium; Grönholm verlengt contract Rovanperä op Grieks podium; Grönholm verlengt contract De gruwelijke, 1645 km lange Acropolis Rally begon slecht voor Team Peugeot Total. Didier Auriol en Marcus Grönholm moesten al vroeg in het Griekse stof bijten. Maar Harri Rovanperä bleef fier overeind en reed zijn Peugeot 206 WRC als derde het podium op in het indrukwekkende klassieke decor in Athene. Simon Jean-Joseph behaalde met een privé-206 bovendien knap de achtste plaats. Colin McRae won deze zevende ronde van het wereldkampioenschap rallys.

In het verre achterland van Athene, ruwweg tussen Kamena Vourla en het zuidelijker gelegen Itea, speelde de jaarlijkse Acropolis Rally zich af. Twintig klassementsproeven met een gezamenlijke lengte van 399 km stonden op het programma. Andere traditionele onderdelen hiervan manifesteerden zich in alle hevigheid: zinderende hitte, gordijnen van stof, hoge rotswanden en diepe afgronden, en de verraderlijk harde stenen. Eén daarvan trof Grönholms 206 met een harde klap midden onder de auto op KP 3. De wereldkampioen, die op dat moment de tweede plaats innam, deed verslag: Het was een groot en puntig exemplaar midden op de weg. Ik kon het niet ontwijken en kort daarna begon de oliedruk te zakken. Ondanks de beschermplaat had die steen ons carter gekraakt...

Grönholm, die een zeer ongelukkige eerste seizoenshelft doormaakt, had nog meer dan dertig wedstrijdkilometers te gaan voor de eerste servicestop. Een onmogelijke situatie we moesten de auto stilzetten. Het WK ziet er nu somber voor ons uit, maar we zullen er alles aan doen om ons hele team zo goed mogelijk te helpen. De Fin onderstreepte zijn vertrouwen in Peugeot door in Griekenland voor het merk bij te tekenen tot en met 2003.

Die eerste dag kon eigenlijk niet slechter, want al snel op de eerste proef voelde Didier Auriol dat de koppeling begon te slippen. Het probleem werd meteen zo erg dat verder rijden geen zin meer had. Een enorme teleurstelling, maar je doet er niets aan, behalve het zo snel mogelijk te vergeten en vooruit te denken aan de rallys in de tweede seizoenshelft, waarvan er ons een aantal goed liggen. De beide Peugeot-toppers hadden de twijfelachtige eer in goed gezelschap te verkeren. De rally eiste een zware tol van mens en materiaal. Ook Carlos Sainz, Richard Burns en Markko Martin traden toe tot de rij uitvallers.

Harri Rovanperä kampte met een lekke band, maar wist zich aan het eind van de eerste etappe weer in de top-10 te hijsen. Hopelijk zijn de Griekse goden ons team van nu af aan beter gezind, zuchtte de winnaar van de Rally van Zweden. Gilles Panizzi, ditmaal in een privé-206, verraste vriend en vijand met de zesde positie op Dag-1. De Fransman wist in het verdere verloop van de zware wedstrijd echter niet die plek vast te houden en zakte gaandeweg uit de top-10. Niettemin deed Panizzi waardevolle ervaring op in dit Griekse avontuur.

Harri Rovanperä, die aanvankelijk niet zo happy was met het weggedrag van zijn 206, liet tussen de bedrijven door in overleg met de technici aanpassingen uitvoeren aan het onderstel. Daardoor ging het steeds beter en begon de Fin te klimmen in de rangschikking. Ik zat tussen twee vuren, Petter Solberg voor me en Tommi Mäkinen achter me. Het gat naar de Subaru werd steeds kleiner en op de laatste dag viel ik zijn positie aan. Maar de eerste twee proeven gaven zo weinig grip, dat het me uiteindelijk niet meer lukte om Solberg te passeren.

Half juli wacht de rallykaravaan de zo mogelijk nog zwaardere Safari Rally in Kenia. Dit evenement wordt gewoonlijk in ons vroege voorjaar verreden, dus de omstandigheden zullen zich in juli anders aandienen dan de Safari-rotten gewend zijn. Sportdirecteur Corrado Provera: De afstanden zijn langer dan in ieder ander WRC-evenement, de wegen zijn nog slechter en de equipes komen onder nog veel grotere druk te staan. Wij moeten grotere betrouwbaarheid tonen en er is geen betere rally dan de Safari om de duurzaamheid aantoonbaar te maken. Uitslag 48e Acropolis Rally:
2. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
3. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
4. Mäkinen/Mannisenmmaki (SF/SF), Mitsubishi Lancer 5. Delecour/Grataloup (F/F), Ford Focus
6. Bugalski/Chiaroni (F/F), Citroën Xsara
8. Jean-Joseph/Boyère (F/F), Peugeot 206

1. Colin McRae 30

2. Tommi Mäkinen 30

3. Carlos Sainz 26
5. Harri Rovanperä 14
6. François Delecour 11
7. Didier Auriol 10
8. Petter Solberg 9
9. Freddy Loix 7
10. Gilles Panizzi 6
11. Thomas Radström 6
12. Toni Gardemeister 5
13. Marcus Grönholm 4

1. Ford 60

2. Mitsubishi 53

3. Subaru 28
5. Skoda 11
6. Hyundai 10
Volgende wedstrijd: Safari Rally (EAK), 19-22 juli 2001
Utrecht, 19 juni 2001