CDA

Wil tot MVO moet doordringen tot in haarvaten van onderneming

De wil tot maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), moet doordringen tot in de haarvaten van de onderneming. Dat was de oproep waarmee Jacques Schraven, voorzitter van de vereniging VNO-NCW, de conferentie Ethisch Ondernemen afsloot. Profits, planet and principles: winst maken is voor veel ondernemingen al lang niet meer de enige doelstelling, Steeds meer worden ook maatschappelijke waarden, zoals zorg voor het milieu en respect voor de mensenrechten meegenomen in de overwegingen die bedrijven maken. In een volle vergaderzaal van de Eerste Kamer vond op vrijdag 15 juni de tweede conferentie - met als thema Ethisch Ondernemen - plaats in de serie over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het was georganiseerd door Gerda Verburg vanuit de CDA Tweede Kamerfractie, het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA en het partijsecretariaat.

In de openingsrede stelde Herman Wijffels, voorzitter van de SER, dat het concept van ethisch ondernemen van meerwaarde is voor economische ontwikkeling. Hans Smits, voorzitter van de hoofddirectie van Rabobank Nederland, meende dat het niet alleen bij mooie woorden mag blijven, maar dat het om de concrete uitwerking in de bedrijven gaat. Doekle Terpstra, voorzitter van het CNV, was optimistisch. Het wordt, zo verwacht hij, voor het bedrijfsleven onontkoombaar om waarden te verinnerlijken. Consumenten en werknemers zullen daar wel op letten. Mw. Afra Wamsteker-Meijer, directeur van het landelijk dienstencentrum van de Samen op Weg kerken legde de nadruk op de kerk als onderneming. Maatschappelijk relevante uitspraken heeft de kerk niet meer te bieden, vond zij. De kerk heeft haar leergeld in de jaren tachtig betaald. Zij kwam ook niet verder dan het stellen van een aantal vragen en het uitspreken van haar bewondering voor de grote ondernemingen.

Het was de bedoeling dat er conclusies getrokken zouden worden voor het verkiezingsprogramma van het CDA. Het waren er heel wat. Bijvoorbeeld: De overheid moet niet meteen proberen maatschappelijk verantwoord ondernemen in regels te vangen. Het proces moet steunen op zijn eigen dynamiek. Wel moet de overheid ondersteunend optreden. De overheid moet het debat over dit onderwerp aanmoedigen en zelf, waar zij fungeert als marktpartij, het goede voorbeeld geven. Jaarverslagen zouden best wat transparanter kunnen, zodat ook derden kunnen zien wat ondernemingen op maatschappelijk terrein gepresteerd hebben.

Lees hier de reactie van Gerda Verburg op de uitspraak van Hans Smits dat de mededingingswetgeving zal moeten veranderen voor een succesvolle invoering van maatschappelijk verantwoord ondernemen.