NKVK

De NKvK begeleidt voortaan op maat en on-line

De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKvK) begeleidt voortaan op maat en on-line

Brussel, 20 juni 2001 - De NKvK stelde vandaag in Brussel haar nieuwe businessconcept voor, een nieuwe aanpak om Nederlandse ondernemers, die actief willen zijn in België of Luxemburg, nog beter te begeleiden. In aanwezigheid van Minister Daems, Minister van Telecommunicatie en de heer A.F. Van Dongen, de Nederlandse ambassadeur in België, werd tijdens een academische zitting het officiële startschot gegeven voor de nieuwe interactieve website van de NKvK, die een essentieel onderdeel vormt van de vernieuwde aanpak.

De NKvK heeft zich recent de vraag gesteld of er door de toenemende globalisering nog behoefte is aan een bilaterale ondersteuning van handelsverkeer. Dit raakt het bestaansrecht zelf van de Kamer. Na een kritische externe doorlichting is het Bestuur tot de conclusie gekomen dat er nog wel degelijk een rol is weggelegd voor de NKvK, mits een grondige reorganisatie en de inschakeling van nieuwe technologieën.

De NKvK wil haar klanten en leden in de toekomst nog meer op maat bedienen en wil een 'one-stop-shopping marketplace' zijn over zakendoen in België en Luxemburg. De NKvK concentreert zich in haar nieuwe concept op 3 kernfuncties: informatie, dienstverlening op maat en netwerking.

Informatie
De NKvK biedt de klant uitgebreide informatie die antwoord geeft op zijn vragen. De nieuwe website is hiervoor een ideale basis dankzij een databank met adressen, links, algemene informatie en infolinks. De NKvK heeft de kennis in huis over zakendoen in België en Luxemburg, niet alleen over distributiekanalen, vestigingsplaatsen en marketing, maar in het bijzonder ook over cultuurverschillen. Dit laatste aspect wordt door Nederlandse ondernemingen dikwijls onderschat en wordt dan ook beschouwd als een van de prioriteiten van de NKvK. 'Nederlanders denken te snel dat ondernemen in België hetzelfde is als in Nederland omdat het vlakbij is en omdat ze - gedeeltelijk - dezelfde taal spreken. Nochtans raad ik Nederlandse bedrijven steeds aan om, alvorens met België zaken te doen, zich beter voor te bereiden en zich goed te informeren', aldus Philip Charls, Algemeen Directeur van de NKvK.

Dienstverlening op maat
Dankzij de nieuwe website hebben de eigen handelsconsulenten van de NKvK de mogelijkheid om een betere begeleiding op maat te bieden. Voorbeelden hiervan zijn vestigings-begeleiding, gericht marktonderzoek en hulp bij incasso van vorderingen. Via haar netwerk van partners kan de NKvK bovendien haar klanten, indien nodig, doorverwijzen naar de juiste professionele dienstverlener, die gespecialiseerd is op het betreffende gebied.

Netwerking
De NKvK biedt een gepersonaliseerd aanbod van activiteiten en opleidingen die aansluiten bij het profiel en de behoeften van de leden. Op die manier kan de NKvK hen verder helpen bij het opbouwen van meer specifieke kennis en de juiste zakenrelaties.

De vernieuwde website www.nkvk.be is niet alleen een uitstekende informatiebron, maar biedt ook de mogelijkheid om rechtstreeks met de gezochte dienstverleners in contact te komen.

Over de NKvK

De NKvK is een door het bedrijfsleven gefinancierde onafhankelijke organisatie die de belangen behartigt van het Nederlands bedrijfsleven in België en Luxemburg. De NKvK is het eerste aanspreekpunt voor het tot stand komen van het Nederlandse handelsverkeer naar België en Luxemburg. De NKvK heeft bijna 100 jaar ervaring in het begeleiden van Nederlandse ondernemingen op het vlak van informatievoorziening op deze twee markten. De belangrijkste doelgroep van de NKvK wordt gevormd door Nederlandse ondernemingen die actief zijn of willen zijn in België en Luxemburg. Het kan gaan om ondernemingen die exporteren naar deze landen, maar de NKvK richt zich ook op bedrijven die zich in België of Luxemburg hebben gevestigd of willen vestigen.