TENNECO AUTOMOTIVE EUROPE

Een fundamenteel onderdeel voor de veiligheid van uw voertuig

KOPLAMP STUK ? KIJK EENS NAAR DE SCHOKDEMPERS.

Alle negatieve effecten veroorzaakt door versleten schokdempers op de andere delen van de wagen

Photo:
http://www.presseportal.de/story.htx?nr=259264&action=bigpic&att=8802

Brussel (ots) - Doet één van de koplampen het niet ? Wanneer u het lampje vervangt, is het ook goed om de werking van de schokdempers te controleren, want die zouden wel eens aan de basis van het defect kunnen liggen ! Dit is één van de verbazende feiten die aan het licht kwamen tijdens tests die werden uitgevoerd door Tenneco Automotive, de fabrikant van Monroe(r)-schokdempers. Tenneco gaf een onafhankelijke onderneming voor autokeuring de opdracht om na te gaan welke en hoeveel onderdelen van de wagen nu precies ernstig getroffen worden wanneer de schokdempers niet meer zo efficiënt werken als voorheen.

Tenneco Automotive voert al jaren campagne om garagehouders en chauffeurs meer bewust te maken van het belang van de schokdempers, onderdelen die maar al te vaak over het hoofd worden gezien. Op het gebied van de actieve veiligheid spelen ze echter een sleutelrol, niet alleen voor de wegligging, maar ook bij noodstops, omdat de schokdempers ervoor moeten zorgen dat de banden van de wagen tegen het wegdek aangedrukt blijven, zelfs wanneer het zeer hobbelig is. Ook vandaag nog zijn veel chauffeurs ervan overtuigd dat de schokdempers alleen maar moeten worden vervangen wanneer ze werden beschadigd door externe elementen, of wanneer ze lekken. Slijtage van de schokdempers is eigenlijk een progressief proces, dat de chauffeur meestal nauwelijks merkt; hij wordt gewoon aan de bewegingen die zijn wagen maakt en realiseert zich vaak niet dat er een probleem is. Maar elke kleine beweging van de wagen veroorzaakt een schommelende beweging van het interne mechanisme van de schokdempers en dit leidt tot continue en progressieve slijtage. Als een chauffeur per jaar zo'n 18 000 à 20 000 km aflegt, maken de schokdempers elk gemiddeld 10 miljoen cycli !
Het is dan ook duidelijk dat alle mechanische onderdelen die rechtstreeks worden beïnvloed door de beweging van de schokdempers, zijn blootgesteld aan enorme spanningen en dat ze ernstige schade kunnen oplopen - schade die de levensduur van die onderdelen zal verminderen en die er zelfs toe kan leiden dat ze breken. Toch hebben veel chauffeurs die hun wagen voor onderhoud naar de garage brengen, vooral aandacht voor de schade aan de banden, het rem- en het stuursysteem of de aandrijving, en vergeten ze de factor die verantwoordelijk is voor het probleem. Voor een relatief lage prijs zou heel wat schade, en dus extra kosten kunnen worden vermeden: door eenvoudigweg de schokdempers te vervangen. Nog belangrijker is dat die kleine investering ertoe bijdraagt dat de actieve veiligheid van het voertuig op een hoog niveau blijft.

De research die werd uitgevoerd voor Tenneco Automotive op een geselecteerde groep van garagehouders, gaf verrassende resultaten. Hierna volgt een getailleerde bespreking.

REMMEN
Banden en schokdempers spelen een cruciale rol in de wegligging van een voertuig. Opdat de remmen 100% efficiënt zouden werken, moeten drie fundamentele elementen op elkaar zijn afgestemd: de banden, de remmen en de schokdempers. Als één van die onderdelen defect is, kan het, afhankelijk van de snelheid, problematisch of zelfs heel gevaarlijk worden om de wagen onder gelijk welke omstandigheden te stoppen.

Het remsysteem bestaat in de meeste gevallen uit een remschijf, een remzadel (voor de rempistons) en de remblokjes. Tijdens het remmen drukken de pistons progressief tegen de remblokjes, die zo geleidelijk tegen de remschijf worden geduwd. Versleten schokdempers en veerpoten kunnen ertoe leiden dat tijdens het remmen het gewicht van het voertuig te veel van achter naar voor verschuift. Hierdoor verkleint de remcapaciteit van de achterste as. Bovendien hebben de banden minder grip op de weg, waardoor de remafstand groter wordt en de veiligheid vermindert. Dit effect verhoogt ook de slijtage op de voorste remschijf en de remschoenen.

Er dient ook te worden opgemerkt dat tijdens de gebruiksduur van een goed onderhouden wagen, het remzadel maar heel zelden moet worden vervangen en zelfs in het allerergste geval slechts één keer. Wanneer daarentegen de schokdempers defect zijn, neemt de kans toe dat het remzadel moet worden vervangen. Met defecte schokdempers is dit zelfs bijna altijd onvermijdelijk.

ABS EN ESP
Ook met ABS, het antiblokkeringsremsysteem, en ESP, het elektronisch stabiliteitsprogramma, zijn schokdempers onmisbaar. De wielen van de wagen moeten immers constant tegen het wegoppervlak aangedrukt blijven opdat deze systemen goed zouden kunnen werken. Wanneer de wielen het contact met de weg verliezen, zijn de remmen niet meer betrouwbaar en zullen ABS en EPS niet meer normaal functioneren. Men heeft aangetoond dat zelfs één versleten schokdemper de hele besturingseenheid kan verstoren.

STUURINRICHTING
De onderdelen van de stuurinrichting moeten altijd perfect zijn afgesteld en beantwoorden aan de door de fabrikant opgestelde normen. In bepaalde omstandigheden zal een chauffeur merken dat de wagen minder stabiel is. Meestal denkt hij dan dat dit te wijten is aan een band met een te lage spanning, zelfs als hij achteraf vaststelt dat de bandenspanning in orde was. Overstuur of onderstuur worden ook duidelijker naarmate de schokdempers geleidelijk hun originele eigenschappen verliezen. Om die reden is het van essentieel belang voor de veiligheid dat de schokdempers regelmatig worden gecontroleerd.

STUURHUIS
Het stuurhuis van een wagen die hoofdzakelijk op oneffen wegoppervlakken wordt gebruikt, moet minstens één keer tijdens de levensduur van de wagen worden vervangen. Wanneer dit gebeurt, stelt men meestal vast dat de schokdempers versleten zijn, of in het beste geval, dat ze niet meer in goede staat verkeren. Dit komt omdat abnormaal veel trillingen, die worden geproduceerd door de versleten schokdempers, worden doorgegeven aan de interne organen van het stuurhuis via de stangoverbrenging.

OPHANGING
Mensen denken vaak ten onrechte dat ophanging en schokdempers hetzelfde zijn. De ophanging is echter de hele groep elementen, het hele systeem dat het effect van de schokken tussen de wielen en het koetswerk moet dempen: veren, antirolstangen, scharnierstangen, veerpoten, flexibele lagerbussen, silent blocks en kogelgewrichten zijn essentieel voor de wegligging van de auto en de lange levensduur van de schokdempers zelf.

Met versleten schokdempers en veerpoten op de vooras kunnen de banden van het wegoppervlak opspringen zodra de bestuurder over een bult of een put in het wegdek rijdt. Hierdoor neemt de slijtage van de andere onderdelen toe: zoals de gewrichten van de stuurarmen, de koppelingen van de stuurbekrachtiging, de lagerbussen van de besturingsarmen en de wiellagers. Voor de consument is het een valse besparing om de dempende elementen niet te vervangen wanneer ze slijtage vertonen!

BANDEN
Adhesie is de belangrijkste eigenschap van een goede band, maar voor een goed veiligheidsniveau, moet ook rekening worden gehouden met een aantal andere factoren die de betrouwbaarheid verhogen en de kans op problemen verkleinen. Het is bijvoorbeeld zinloos om vier kwaliteitsbanden op een wagen te monteren zonder iets te doen aan de slechte toestand van de schokdempers. Niet alleen zal de wegligging hieronder lijden, de wagen zal minder efficiënt remmen en het nieuwe loopvlak zal onregelmatig en vroegtijdig afslijten. Voor een optimale doeltreffendheid zouden schokdempers steeds per paar moeten worden vervangen. De stuur-, rem- en acceleratiecapaciteit van een voertuig hangt af van de adhesie of wrijving tussen de band en de weg. Versleten schokdempers en veerpoten kunnen er toe leiden dat het gewicht van de wagen zich te veel verplaatst van de ene kant naar de andere en van voor naar achter.
Wanneer u alleen aan de linker of rechter voorzijde van het voertuig nieuwe schokdempers of veerpoten monteert, wordt bij het remmen het evenwicht van de remcapaciteit over de vooras verstoort. In sommige gevallen kan het voertuig zelfs naar de kant 'trekken' waar het nieuwe dempende element werd geplaatst. Versleten schokdempers kunnen de levensduur van de banden met 20% inkorten.

AANDRIJVING
Deze mechanische onderdelen zijn erg delicaat (en ook duur), en schokken die worden veroorzaakt door onregelmatig contact van de banden met de weg door slechte schokdempers, dragen aanzienlijk bij tot vroegtijdige slijtage van de versnellingsbak, de koppeling, de overbrengingsas, de gewrichten en het differentieel.

KOETSWERK
Wanneer een wagen met versleten schokdempers op een oneffen of geplaveide wegstrook rijdt, wordt het koetswerk blootgesteld aan een echt 'bombardement' van schokken en tegenschokken: reutelende deuren, trillende motorkappen en kofferdeksels en kletterende dashboards wijzen allemaal op een situatie die schadelijk is voor het voertuig, irriteren zowel de bestuurder als de passagiers en dragen zeker niet bij tot de veiligheid.

KOPLAMPEN
De abnormale schommelende bewegingen die worden veroorzaakt door het rijden met versleten schokdempers, ondermijnen niet alleen de goede werking van de lampen, die vaker moeten worden vervangen, maar beïnvloeden ook de stabiliteit van de lichtbundels. De bestuurder wordt zo gedwongen te rijden met een beperkte zichtbaarheid en zal tegenliggers verblinden en afleiden.

'Slecht werkende schokdempers veroorzaken een hele reeks problemen en zijn verantwoordelijk voor schade aan andere delen van het voertuig', aldus Jean-Pierre Dolait, Vice President van Tenneco Automotive Europe, afdeling Aftermarket Sales and Marketing. Hij gaat verder: 'Dit zou aanleiding moeten geven tot meer regelmatige controles van deze onderdelen, die maar al te vaak over het hoofd worden gezien. We raden chauffeurs aan minstens elke 20.000 km een bekwame mecanicien te laten controleren of de schokdempers nog efficiënt werken. Het is ook erg belangrijk zich te realiseren dat de wagen van de toekomst steeds meer elektronische onderdelen zal hebben, die erg gesofisticeerde systemen zullen gebruiken die het onontbeerlijk zullen maken dat de andere mechanische onderdelen van de wagen perfect werken om de wagen zo veilig en zo comfortabel mogelijk te maken.'

Tenneco Automotive, één van 's werelds grootste fabrikanten van auto-onderdelen onder de merknamen Monroe(r) en Walker(r), heeft haar hoofdkwartier in Lake Forest, Illinois, USA. Met 23.000 werknemers en een omzet van 3,5 miljard US$, heeft het bedrijf meer dan 100 productiefaciliteiten in 22 landen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Afrika, Australië en het Verre Oosten.

Brussel, 20 juni 2001