P E R S B E R I C H T

Bibit voegt e-Wallet van ABN AMRO toe aan Internet-betaalmethoden

Uitbreiding informatievoorziening over creditcard-betalingen zodat leveranciers beter kunnen bepalen welke transacties mogelijk risico dragen

Bunnik, 21 juni 2001 - Bibit Internet Payments heeft de e-Wallet van ABN AMRO toegevoegd aan haar lijst van Internet-betaalmethoden. De e-Wallet werd in mei jl. door ABN AMRO geïntroduceerd en geeft haar klanten de mogelijkheid veilig en gemakkelijk te betalen via Internet. Bibit heeft deze nieuwe methode per direct aan haar brede aanbod aan betaalmethoden toegevoegd. De winkeliers die bij Bibit zijn aangesloten hoeven geen verdere actie te ondernemen, zij krijgen automatisch toegang tot een betaalmethode die op dit moment als onderdeel van Internet bankieren door ABN AMRO ter beschikking gesteld is aan nu al ruim meer dan honderdduizend klanten.

e-Wallet wordt nu al geaccepteerd door veel bekende Internet-sites (tevens Bibit klanten), waaronder Free Record Shop, Bart Smit, Bruna en shop.nl. ABN AMRO vermeldt een uitgebreide lijst met webwinkels op haar site.

De betaalmethoden die Bibit ondersteunt verschillen in gebruiksgemak, snelheid van betaling en afhandeling, en veiligheid voor consument en leverancier. e-Wallet is gebaseerd op het Secure Electronic Transaction (SET) protocol. Dit protocol, dat door internationale credit card-maatschappijen gezamenlijk is ontwikkeld, werkt met digitale certificaten om de identiteit van zowel de klant als de leverancier te verifiëren (authenticatie). Daardoor kunnen aankopen betaald worden zonder dat rekeningnummers of kaartnummers over het Internet verstuurd hoeven te worden. Het digitale certificaat geeft aan dat de koper daadwerkelijk met de transactie akkoord is gegaan, waardoor transacties ook niet meer ontkend en geannuleerd kunnen worden.

De ondersteuning van de e-Wallet past binnen de continue inspanningen van Bibit om haar aandeel te leveren in het bevorderen van de veiligheid en zekerheid van betalingen via Internet, voor zowel winkeliers als kopers (consumenten, bedrijven en instellingen). Net als bij financiële transacties buiten het Internet is de feitelijke (en dus juridische) verantwoordelijkheid voor een betaling altijd een zaak van de verkoper en de koper, c.q. hun credit card-maatschappij of bank. Hoewel Bibit constateert dat het aantal malafide betalingspraktijken via Internet dankzij door alle betrokken partijen genomen maatregelen laag is, bestaat bij zowel kopers als verkopers een onevenredig grote vrees voor frauduleus misbruik. Omdat deze vrees een voorspoedige ontwikkeling van kopen via Internet in de weg staat, werkt Bibit samen met financiële instellingen in het adviseren van haar klanten over hoe zij frauduleuze handelingen kunnen signaleren en voorkomen. Optioneel stelt Bibit een uitgebreide risk management module ter beschikking aan de winkelier waarmee hij transacties kan blokkeren op grond van een beslissingsmodel dat past bij de aard van zijn bedrijf en product.

Over Bibit Internet Payments
Bibit Internet Payments (Bibit) is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat is opgericht in 1997. Bibit is gespecialiseerd in het verzorgen van betalingen over het Internet voor bedrijven die op afstand verkopen, zoals webshops, call centers, mobiele shops etc. De Payment Service ondersteunt bijna vijftig verschillende betalingswijzen via Internet voor verschillende landen, waaronder conventionele creditcardbetalingen en het SET-protocol voor beveiligde transacties. Bibit is actief in de Benelux, Duitsland, Scandinavië, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Tot Bibit's uitgebreide klantenlijst behoren o.a. DaimlerChrysler, The Financial Times, Canon en Fleurop Interflora. In Nederland maken onder meer De Telegraaf, Gall&Gall, Libertel Vodafone, Kijkshop en AKO gebruik van haar diensten.

Noot voor de redactie (