Peugeot Nederland


"AMbitie", de eerste prijs voor de Peugeot 307

Op 22 juni is tijdens de verkiezing Zakenauto van het Jaar 2001 aan Peugeot Nederland de AMbitie-prijs 2001 uitgereikt. AMbitie is de eerst prijs die de 307 heeft ontvangen en is een nieuw initiatief van het blad Automobiel Management. De prijs zal vanaf heden jaarlijks worden toegekend aan een autoimporteur die een nieuw model op ambitieuze wijze in de markt wil plaatsen en die met dat nieuwe model een stevige stap voorwaarts wil maken.

Volgens de jury is de Peugeot 307 de winnaar van AMbitie omdat: Het een pottenbreker zal worden in het volumesegment. Of het daarmee ook een Golf-killer gaat worden zal de tijd leren, maar van alle auto's die in de historie van de Golf daartoe in staat werden geacht of door autofabrikanten daartoe werden uitgeroepen, heeft de 307 de grootste kansen. Zeker is dat Volkswagen - marktleider in dit segment - deze winnaar nauwlettend in de gaten gaat houden. Je mag de 307 een Franse Golf noemen, maar het is geen Golf-kloon. Op tal van punten is de 307 typisch Peugeot; hij heeft een eigen karakter en een 'stoer' gezicht. De 307 is, zoals één van de juryleden het noemde "een lekker ding". Peugeot noemt de 307 in een folder "een exponent van deze tijd" en ook daar kan de jury zich wel in vinden. De leasemaatschappijen hebben veel vertrouwen in een lage afschrijving van de 307 en verwachten vanaf een jaar of drie afscheid te kunnen nemen van supercourante auto's, dankzij een hoge restwaarde. De jury is onder de indruk van het brede programma, de mooie techniek en de degelijke uitstraling, waarmee de 307 - die meer is dan een opvolger van de 306 - als smaakmaker van het Peugeot-concern dienst doet.

Utrecht, 22 juni 2001

Rovanperä op Grieks podium; Grönholm verlengt contract De gruwelijke, 1645 km lange Acropolis Rally begon slecht voor Team Peugeot Total. Didier Auriol en Marcus Grönholm moesten al vroeg in het Griekse stof bijten. Maar Harri Rovanperä bleef fier overeind en reed zijn Peugeot 206 WRC als derde het podium op in het indrukwekkende klassieke decor in Athene. Simon Jean-Joseph behaalde met een privé-206 bovendien knap de achtste plaats. Colin McRae won deze zevende ronde van het wereldkampioenschap rallys.

In het verre achterland van Athene, ruwweg tussen Kamena Vourla en het zuidelijker gelegen Itea, speelde de jaarlijkse Acropolis Rally zich af. Twintig klassementsproeven met een gezamenlijke lengte van 399 km stonden op het programma. Andere traditionele onderdelen hiervan manifesteerden zich in alle hevigheid: zinderende hitte, gordijnen van stof, hoge rotswanden en diepe afgronden, en de verraderlijk harde stenen. Eén daarvan trof Grönholms 206 met een harde klap midden onder de auto op KP 3. De wereldkampioen, die op dat moment de tweede plaats innam, deed verslag: Het was een groot en puntig exemplaar midden op de weg. Ik kon het niet ontwijken en kort daarna begon de oliedruk te zakken. Ondanks de beschermplaat had die steen ons carter gekraakt...

Grönholm, die een zeer ongelukkige eerste seizoenshelft doormaakt, had nog meer dan dertig wedstrijdkilometers te gaan voor de eerste servicestop. Een onmogelijke situatie we moesten de auto stilzetten. Het WK ziet er nu somber voor ons uit, maar we zullen er alles aan doen om ons hele team zo goed mogelijk te helpen. De Fin onderstreepte zijn vertrouwen in Peugeot door in Griekenland voor het merk bij te tekenen tot en met 2003.

Die eerste dag kon eigenlijk niet slechter, want al snel op de eerste proef voelde Didier Auriol dat de koppeling begon te slippen. Het probleem werd meteen zo erg dat verder rijden geen zin meer had. Een enorme teleurstelling, maar je doet er niets aan, behalve het zo snel mogelijk te vergeten en vooruit te denken aan de rallys in de tweede seizoenshelft, waarvan er ons een aantal goed liggen. De beide Peugeot-toppers hadden de twijfelachtige eer in goed gezelschap te verkeren. De rally eiste een zware tol van mens en materiaal. Ook Carlos Sainz, Richard Burns en Markko Martin traden toe tot de rij uitvallers.

Harri Rovanperä kampte met een lekke band, maar wist zich aan het eind van de eerste etappe weer in de top-10 te hijsen. Hopelijk zijn de Griekse goden ons team van nu af aan beter gezind, zuchtte de winnaar van de Rally van Zweden. Gilles Panizzi, ditmaal in een privé-206, verraste vriend en vijand met de zesde positie op Dag-1. De Fransman wist in het verdere verloop van de zware wedstrijd echter niet die plek vast te houden en zakte gaandeweg uit de top-10. Niettemin deed Panizzi waardevolle ervaring op in dit Griekse avontuur.

Harri Rovanperä, die aanvankelijk niet zo happy was met het weggedrag van zijn 206, liet tussen de bedrijven door in overleg met de technici aanpassingen uitvoeren aan het onderstel. Daardoor ging het steeds beter en begon de Fin te klimmen in de rangschikking. Ik zat tussen twee vuren, Petter Solberg voor me en Tommi Mäkinen achter me. Het gat naar de Subaru werd steeds kleiner en op de laatste dag viel ik zijn positie aan. Maar de eerste twee proeven gaven zo weinig grip, dat het me uiteindelijk niet meer lukte om Solberg te passeren.

Half juli wacht de rallykaravaan de zo mogelijk nog zwaardere Safari Rally in Kenia. Dit evenement wordt gewoonlijk in ons vroege voorjaar verreden, dus de omstandigheden zullen zich in juli anders aandienen dan de Safari-rotten gewend zijn. Sportdirecteur Corrado Provera: De afstanden zijn langer dan in ieder ander WRC-evenement, de wegen zijn nog slechter en de equipes komen onder nog veel grotere druk te staan. Wij moeten grotere betrouwbaarheid tonen en er is geen betere rally dan de Safari om de duurzaamheid aantoonbaar te maken.

Uitslag 48e Acropolis Rally:

1. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus

2. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza

3. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
4. Mäkinen/Mannisenmmaki (SF/SF), Mitsubishi Lancer
5. Delecour/Grataloup (F/F), Ford Focus

6. Bugalski/Chiaroni (F/F), Citroën Xsara
8. Jean-Joseph/Boyère (F/F), Peugeot 206

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Colin McRae 30

2. Tommi Mäkinen 30

3. Carlos Sainz 26

4. Richard Burns 15

5. Harri Rovanperä 14

6. François Delecour 11

7. Didier Auriol 10

8. Petter Solberg 9

9. Freddy Loix 7

10. Gilles Panizzi 6

11. Thomas Radström 6

12. Toni Gardemeister 5

13. Marcus Grönholm 4

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Ford 60

2. Mitsubishi 53

3. Subaru 28

4. Peugeot 20

5. Skoda 11

6. Hyundai 10

Volgende wedstrijd: Safari Rally (EAK), 19-22 juli 2001

Utrecht, 19 juni 2001

Peugeot sponsort Heineken Trophy tennistoernooi Als jarenlange sponsor van het grastennistoernooi in 's-Hertogenbosch is Peugeot verheugd te melden dat de organisatie er wederom in is geslaagd een aantrekkelijk spelersveld samen te stellen.

Bij de mannen verkeert de drievoudige winnaar Patrick Rafter in goed gezelschap van de talentvolle spelers Lleyton Hewitt, Roger Federer en Dominik Hrbaty. Ook de Franse topspelers Arnaud Clement en Nicolas Escude zijn onlangs toegevoegd aan het deelnemersveld. Nederlands hoogst genoteerde speler Sjeng Schalken is eveneens van de partij, samen met Jan Siemerink en Ramon Sluiter.

Ook het damesveld is aantrekkelijk: op het prestigieuze grastennistoernooi strijden Jennifer Capriati, Elena Dementieva, Jelena Dokic en Kim Clijsters om de eerste plaats. De Nederlandse inbreng wordt verzorgd door Miriam Oremans.

De Heineken Trophy s-Hertogenbosch, waar de spelers belangrijke ATP- en WTA-punten voor de wereldranglijst kunnen verdienen, vindt dit jaar plaats van 18 tot en met 24 juni. Het geldt traditioneel als belangrijke voorbereiding op Wimbledon dat meteen na de Heineken Trophy plaatsvindt. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de grotere postkantoren, GWKs en via de internetsite www.heinekentrophy.nl.

Utrecht, mei 2001

Prijzen 307 bekend
Op de afgelopen Salon van Genève heeft de Peugeot 307 zijn succesvolle debuut gemaakt. De auto oogstte grote bewondering om zijn design, veiligheidsuitrusting en om zijn vele mogelijkheden. Nu, enkele weken later, zijn de definitieve prijzen voor de Peugeot 307 vastgesteld. De prijzen van de nieuwe 307 beginnen bij NLG 34.350,-/ EUR 15.587,42 en lopen door tot NLG 56.900,-/ EUR 25.820,09.

Vooralsnog zullen de volgende motoren leverbaar zijn: de 1.6 16V benzinemotor, de 2.0 16V benzinemotor en de 90pk 2.0 HDi dieselmotor. Later dit jaar volgen een 75 pk 1.4 motor, een 2.0 HDi met 110 pk en een geheel nieuwe 1.4 HDi met 70 pk. Ook zullen er dan twee versies met een automatische versnellingsbak op de markt gebracht worden.

Aandacht verdient ook de uitgebreide veiligheidsuitrusting van de Peugeot 307. Deze veiligheidsuitrusting is van een zeer hoogstaand niveau en bestaat onder andere uit ABS met elektronische remkrachtverdeling, noodrem-assistentie met automatisch inschakelende alarmlichten, 6 airbags, anti-whiplash hoofdsteunen, een actieve voetsteun voor de bestuurder, een inklapbare stuurkolom en schijfremmen rondom.

Het leveringsprogramma van de 307 is zodanig opgebouwd dat de keuzemogelijkheden voor de klant optimaal zijn. Vrijwel alle denkbare combinaties van motoren, interieursferen en optiepakketten zijn mogelijk. Voor het benzinemodel waarvan het grootste afzetvolume verwacht wordt, de 307 XR met een 1.6 16V motor, geldt een prijs van NLG 37.350,-/ EUR 16.948,77. Bij de dieseluitvoeringen kost de 307 XR 2.0 HDi 90 pk NLG 44.650,-/ EUR 20.261,38. De auto staat eind mei 2001 bij de dealers.

Utrecht, maart 2001

Nieuwe Peugeot Partners
In de eerste maanden van 2001 is de reeks modellen van de Peugeot Partner aanzienlijk uitgebreid. Zo wordt de Peugeot Partner nu ook met de 2.0 HDi motor geleverd en is er een uiterst sportieve VTC-versie van deze Peugeot op de markt gekomen. Bovendien is de bestaande Partner Combispace vanaf heden leverbaar met een uiterst fraai en multifunctioneel dak.

De Peugeot Partner 2.0 HDi is een welkome toevoeging aan het bestelwagengamma. De 90pk viercilinder HDi-motor maakt van de efficiënte Peugeot bedrijfswagen een uiterst soepele en zuinige auto. De motor heeft een inhoud van 1997 cc en is reeds bekend uit diverse andere Peugeots. Het vermogen van de motor bedraagt 90pk bij 4000 tpm en het koppel van bedraagt 205 Nm bij 1900 tpm. De Partner 2.0 HDi wordt leverbaar als gesloten bestelwagen en als Plancher. De prijzen van de Partner 2.0 HDi beginnen bij NLG 22.580,-/ EUR 10.246,36 exclusief 19% BTW.

De Peugeot Partner VTC is een uiterst sportieve vrijetijdsauto en kan worden uitgerust met een 110 pk 1.6 16V benzinemotor en eveneens met de 2.0 HDi motor. De Véhicule Tous Chemins uit het Partner-gamma is uitgerust met een versterkte wielophanging en een verhoogde bodemvrijheid. Samen met de 15 inch wielen zorgt dit ervoor dat de Peugeot Partner VTC zich op elk terrein thuis voelt. Tevens is deze Partner VTC uitgerust met extra beschermingsplaten onder de technische componenten en met koplamproosters.
Samen met zn stoere uiterlijk en de verhoogde zitpositie draagt het grote comfort bij aan de meervoudige gebruiksmogelijkheden van de auto. Standaard heeft de VTC onder andere stuurbekrachtiging, verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandbediening, twee schuifdeuren en een bergvak in het cabinedak. Als optie zijn onder andere leverbaar: lichtmetalen velgen, airbags voor de bestuurder en voor de passagier, airconditioning en een radio/cd-speler. De Partner VTC is leverbaar vanaf NLG 35.250,-/ EUR 15.995,75

De Partner Combispace is vanaf heden uit te rusten met een zeer aantrekkelijke optie: het multifunctionele dak. Het dak bestaat uit een aantal vensters die extra licht in het interieur brengen. Daartussen is aan de binnenzijde plaats gemaakt voor handige opbergvakken en diverse 12V-aansluitingen. Ook zijn er leeslampjes en extra ventilatiemogelijkheden aangebracht aan de binnenkant van dit revolutionaire dak. Tenslotte zijn de dakrails van een Peugeot Partner met multifunctioneel dak eenvoudig te transformeren tot dwarsdragers. Het multifunctionele dak is - in combinatie de optie van een extra schuifdeur links - leverbaar voor NLG 2.878,-/EUR 1.305,98.

Utrecht, maart 2001

Peugeot 406 Coupé HDi
De Peugeot 406 Coupé kreeg al eerder de titel mooiste auto van het jaar toegekend vanwege zijn unieke en tijdloze design. Nu verrast Peugeot opnieuw door dit model ook te leveren met een HDi common rail turbodiesel met een roetfilter.

Het zuivere ontwerp van de 406 Coupé van de hand van Pininfarina, in combinatie met geavanceerde technologie in de vorm van directe brandstofinspuiting (HDi) sluit perfect aan op twee belangrijke wensen van liefhebbers van coupés in het algemeen, te weten:


· een bijzondere auto met een opvallend fraai design
· het plezier om met zon auto lange afstanden te kunnen afleggen, in alle veiligheid en dankzij een krachtige motor.

De Peugeot 406 Coupé werd in 1997 in Europa geïntroduceerd en uit een onderzoek onder 70.000 bezitters van een 406 Coupé kwam naar voren dat een belangrijk deel van deze groep tot soms wel 35.000 km per jaar reed.

Speciaal voor lange afstandsrijders die houden van elegantie en geavanceerde technologie, biedt Peugeot vanaf nu ook de mogelijkheid te kiezen voor de 2.2 liter HDi-turbodieselmotor met roetfilter, naast de beide bestaande benzinemotoren, de 2.0 16V van 100 kW (138 pk) en de 3.0 V6 met 24 kleppen die 152 kW (210 pk) levert.

Vanwege de belangrijke vooruitgang die ten aanzien van het rijgedrag en het brandstofverbruik van dieselmotoren is geboekt, heeft nu 42% van de Europese klanten belangstelling voor deze motoren voor autos in het topsegment (H) en de hogere middenklasse (M2-segment).

Met zijn economische en milieuvriendelijke karakter vormt de HDi- common rail-technologie (inspuiting onder hoge druk: 1.350 bar) een belangrijke bijdrage aan deze verandering van de markt. Bovendien draagt deze motor bij aan het rijplezier door zijn stille werking en zijn grote souplesse, vooral bij lage toerentallen.

De geperfectioneerde HDi-motor is uitermate geschikt voor de 406 Coupé De motor heeft een cilinderinhoud van 2.179 cm3 en is voorzien van een aluminium cilinderkop met 16 kleppen, een turbocompressor met variabele geometrie en een variabele luchtinlaat (variabele Swirl) met een spiraalvormige en een tangentiële luchtinlaatbuis per cilinder. De motor levert een maximum vermogen van 98 kW (136 pk) bij 4.000 omw/min en een maximum koppel van 314 Nm bij 2000 omw/min. Het ontbreekt de Peugeot 406 Coupé HDi dus niet aan dynamiek en de auto maakt de prestaties die zijn design doen vermoeden volledig waar, getuige de volgende cijfers:

Maximumsnelheid 208 km/h
0 100 km/h 10,9 sec.
1000 m vanuit stilstand 32,3 sec.

Behalve deze uitstekende prestaties biedt de directe inspuiting en common rail-techniek ook de mogelijkheid om een vóórinspuiting te doen, waardoor het specifieke verbrandingsgeluid van de diesel sterk vermindert. Deze 2.2 liter motor met 16 kleppen is bovendien voorzien van twee balansassen voor een trillingsvrije loop.

Sterk, soepel en stil. De Peugeot 406 Coupé HDi toont karaktereigenschappen die in de buurt komen van de versies met een 6-cilinder. Onderstaande cijfers tonen aan dat een dergelijke uitspraak beslist niet overdreven is:

Coupé HDi
60-90 km/h in 4e 5,8 sec.
80-120 km/h in 5e 11,0 sec.

Coupé V6
60-90 km/h in 4e 5,9 sec.
80-120 km/h in 5e 10,6 sec.

De 406 Coupé HDi beschikt over variabele, toerentalafhankelijke stuurbekrachtiging. Verder kreeg de auto hetzelfde verfijnde onderstel als alle andere 406 Coupés, met onafhankelijke voorwielophanging van het type McPherson met triangels en multilink achterwielophanging. Het remsysteem is voorzien van ABS, elektronische remkrachtverdeling en een noodremassistent. De parallel met de V6 gaat verder door de keuze voor bepaalde oplossingen vanwege de toepassing van een dieselmotor. Dat geldt met name voor onderdelen van de vering en de wielophanging van de 3.0 V6 die ook voor de HDi worden gebruikt - het betreft dan de stabilisatorstangen, de 7J16 lichtmetalen velgen, de montage van 215/55R16W banden, de geventileerde voorremschijven met een diameter van 305 mm en een dikte van 28 mm alsmede de Brembo-remklauwen met dubbele remzuigers.

De ML5T versnellingsbak kreeg aangepaste overbrengingsverhoudingen vanwege het imposante koppel van 314 Nm, waardoor een snelheid van 49,08 km/h mogelijk is bij 1000 omw/min.

Een ander sterk punt van de 406 Coupé zijn de aantrekkelijke exploitatiekosten, vooral ook door zijn lage brandstofverbruik:

(1/100 km)
Coupé HDi
Binnen bebouwde kom 8,8
Buiten bebouwde kom 4,9
Gecombineerd verbruik 6,4

Coupé V6
Binnen bebouwde kom 14,4
Buiten bebouwde kom 7,4
Gecombineerd verbruik 10,0

Met een tankinhoud van 70 liter zorgt dit voor een ruime actieradius. Mede door dit gunstige verbruik is de motor ook minder belastend voor het milieu; de uitstoot van CO2 (veroorzaker van het broeikaseffect) bedraagt slechts 168 g/km en worden er vrijwel geen roetdeeltjes meer uitgestoten dankzij de toepassing van het roetfilter.

Net als bij de benzineversies beschikt de 406 Coupé HDi in de basisversie al over een zeer uitgebreide uitrusting (automatische airconditioning, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, supervergrendeling, automatische ruitenwissers, met leer bekleed sportstuur, boordcomputer, 4 airbags enz.).
Daarnaast is er nog de 406 Coupé in Pack-uitvoering die over nog meer luxe beschikt (koplampsproeiers, elektrisch bediende voorstoelen met geheugen, leren bekleding, JBL Hifi-systeem met CD-wisselaar en aparte versterker, automatisch dimmende binnenspiegel, automatisch inklapbare buitenspiegels, verlichte make-upspiegels, vloermatten enz.). Tenslotte is elke 406 Coupé met HDi-motor voorzien van cruise control, een voorziening die vooral door lange afstandsrijders erg gewaardeerd wordt.

Met negen carrosseriekleuren en keuze uit twee bekledingssoorten voor het interieur (Chaîne-stof in zwart of grijs of soepel leer in zwart, beige of rood) weet de Peugeot 406 Coupé een bijzondere elegantie te combineren met topprestaties, niet alleen voor liefhebbers van benzinemotoren maar nu ook voor diegenen die zweren bij een diesel.

De 406 Coupé HDi wordt in de fabrieken van Pininfarina gebouwd en is de eerste Coupé in het M2/H-segment met een Turbodieselmotor. Beide punten zijn kenmerkend geweest in de rijke historie van het merk. Met de introductie van de 406 Coupé HDi schrijft Peugeot voor haar 406 Coupé de eerste nieuwe bladzijde in de 21e eeuw. De Peugeot 406 Coupé HDi is verkrijgbaar vanaf NLG 83.300,-/EUR 37.799,89

Utrecht, maart 2001

Peugeot 307, een evolutionaire gezinsauto
Bij het ontwerpen van de 307 was het doel van Peugeot niet alleen om een opvolger van de 306 te creëren, maar ook om een nieuwe invulling te geven aan de definitie van de middenklasser. Hierbij is rekening gehouden met de verwachtingen van de consument met betrekking tot ruimte, glasoppervlak, dynamiek en functionaliteit in de 21e eeuw. Kortom, in deze Peugeot moest de consument zich nog lekkerder voelen.

Met een uiterlijk dat doet denken aan een Monospace, heeft de Peugeot 307 (lengte 4,20 m en breedte

1,73 m) een sterke eigen persoonlijkheid. Het ontwerp is een nieuwe mijlpaal in de evolutie van het Peugeot-gamma die al eerder werd benadrukt door de verschijning van geslaagde modellen als de 406 Coupé, de 206, de 607 en sinds kort ook de 206 CC. Het gekozen ontwerp geeft de auto een dynamisch uiterlijk en een rustgevend en licht interieur. Peugeot heeft de 307 van een uitrusting voorzien, die tot op heden vaak alleen aan topklassers was voorbehouden. Dit geeft de 307 nu al een technologische voorsprong in zijn klasse.

Zo biedt Peugeot voor de 307, afhankelijk van de gekozen uitvoering, een veiligheidsuitrusting die nog niet eerder is vertoond in dit segment: ABS met elektronische remkrachtverdeling, noodremassistentie, ESP en ASR (Anti Spin Regeling), airbags vóór, zij-airbags en window-airbags, automatisch noodsignaal op het moment dat de airbags geactiveerd worden , een actieve rugleuning van de voorstoelen met een vergrendelsysteem voor de hoofdsteunen, een inklapbare stuurkolom, pyrotechnische gordelspanners en actieve voetsteun.

Geheel in de lijn van deze tijd kan de 307 worden uitgerust met de nieuwste communicatieapparatuur. In de loop van het jaar wordt een telematicaprogramma voor de 307 aangeboden dat is opgebouwd uit drie niveaus, een radio/CD-speler met ingebouwd GPS-systeem en een GSM met WAP applicatie, stemherkenning en spraaksynthese omvat. Een navigatiesysteem (met CD ROM) is leverbaar. De mogelijkheden die het telematicaprogramma (automatisch noodsignaal, directe verbinding met de afdeling klantenservice, reis- en verkeersinformatie, toeristische informatie) zijn bedoeld om de veiligheid, de mobiliteit en het comfort van onze klanten te verhogen.

Tenslotte maakt de bescherming van het milieu een belangrijk deel uit van de strategie van het merk Peugeot. De 307 profiteert vanaf het begin van de modernste benzine- en dieselmotoren (1.6 16V, 2.0 16V en
2.0 l HDi 90 pk) en wordt op korte termijn voorzien van een roetfilter bij de HDi 2 .0l 110 pk.

Met deze motoren is de 307 drie-/vijfdeurs een wereldprimeur op de afgelopen Salon van Genève. Tevens is de 307 3/5-deurs het eerste model van het T5-project. Hiermee is een investering van 7,2 miljard Franse frank gemoeid. De 307 zal op alle markten worden aangeboden waar Peugeot thans vertegenwoordigd is en richt zich op het belangrijkste marktsegment in Europa (33%). De verkoop begint in het tweede kwartaal in Frankrijk en vervolgens voor het eind van dit jaar in de rest van Europa. In Nederland zal de Peugeot 307 eind mei bij het publiek worden geïntroduceerd.Prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.
De 307, die in ongeveer 2000 eenheden per dag geproduceerd wordt in de fabrieken van Sochaux en Mulhouse, maakt voor het eerst gebruik van de nieuwe bodemgroep van de PSA-groep.

Utrecht, maart 2001

Designcompetitie succesvol verlopen
Maar liefst tweeduizend inzendingen uit tachtig landen hebben meegedongen in de competitie om de Peugeot van het jaar 2020 te ontwerpen. De winnaar is de Moonster, een ontwerp van Marko Lukovic, een student aan de Universiteit voor toegepaste kunst in Belgrado. Deze jonge Joegoslaaf heeft een zeer vooruitstrevend, tweepersoons maanvoertuig ontworpen, waarvan waarschijnlijk niemand denkt dat het ooit werkelijkheid zal worden. De auto valt op door zijn originele architectuur, geïnspireerd door UFO-ideeën, waarbij het passagiersgedeelte zich centraal tussen de vier op de hoeken geplaatste wielen bevindt.
De Peugeot designcompetitie werd vorig jaar september tijdens de autosalon in Parijs geïntroduceerd rond het City-Toyz concept, de vier futuristische stadsautootjes die ook op de AutoRAI zijn tentoongesteld. De wedstrijd stond uitsluitend via Internet open voor een breed publiek. Het aantal inzendingen heeft de organisatie zeer verrast. De jury, onder voorzitterschap van Frédéric Saint-Geours, managing director van Automobiles Peugeot, heeft de Moonster gekozen vanwege zijn originaliteit, vorm, verbeeldingskracht en dynamiek. Opvallend is de spoiler die bijzonder dynamische prestaties suggereert.
De Moonster wordt nu uitgewerkt tot een model op schaal 1:1 en zal op de IAA in Frankfurt in september gepresenteerd worden.

Utrecht, maart 2001

Boxer met groot HDi-hart
De populaire Boxer heeft onlangs een nieuwe motor gekregen. Peugeot heeft de huidige 2,5-liter turbodiesel vervangen door een volledig nieuwe, zeer moderne 2,8-liter HDi-motor. Deze SOFIM-krachtbron telt vier cilinders en is uitgerust met common rail-brandstofinjectie.

Sinds de lancering in maart 1994 heeft Automobiles Peugeot 262.000 Boxers geproduceerd. In Frankrijk heeft de personenwagen-uitvoering van de Boxer in de eerste
9 maanden van dit jaar een verkoopstijging van 94,4 procent gerealiseerd. Van de bestelwagen-versie werd er 27,3 procent meer verkocht.
In ons land verkochten de Peugeot-dealers tot en met september dit jaar 1.014 Boxers op grijs kenteken: een stijging van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode in 1999.

300 Nm koppel
Meteen al voldoet de nieuwe HDi SOFIM-motor aan de emissie-eisen zoals die zijn bepaald onder de Euro III-norm. Mede door de toepassing van directe common rail-brandstofinjectie levert de viercilinder een maximaal vermogen van 93,5 kW (127 pk) bij 3600 t/min. Dankzij de Bosch KKK K03-turbocompressor bedraagt het hoogste koppel 300 Nm bij 1.800 t/min. Bij 1.200 t/min levert de SOFIM-motor echter al 250 Nm trekkracht.

Dankzij de nieuwe motor is de Boxer zuiniger, minder belastend voor het milieu en levert deze nog betere prestaties. Van alle verkochte Boxers heeft 96 procent een dieselmotor in het vooronder. Peugeot verwacht dat de meeste nieuwe kopers van een Boxer zullen kiezen voor de moderne HDi-motor. Peugeot levert de Boxer 2.8 HDi vanaf NLG 33.790,-- (excl. BTW).

Belangrijkste eigenschappen

· Al bij lage toerentallen een indrukwekkend hoog koppel en een toename van het piekvermogen met 18 % tot 93,5 kW (127 pk). Zijn voorganger, de Boxer 2.5TD, moest genoegen nemen met 79 kW (110 pk).


· Minder belastend voor het milieu door 3 procent minder CO2-uitstoot (253 gr/km in plaats van 263 gr/km).


· Ten opzichte van de DJ5TED-motor die hij vervangt, verbruikt de 2.8-HDi-krachtbron 4 % minder brandstof


· Dankzij de HDi-motor heeft de Boxer een nog prettiger karakter gekregen. De viercilinder is opvallend soepel en, mede dankzij de turbo, buitengewoon krachtig in elk toerengebied. Dit zorgt er tevens voor dat inhalen en invoegen vlot en veilig kan gebeuren.

Transmissie
De vijfversnellingsbak (MG5 TU) is aangepast aan de nieuwe krachtbron.

De maximumsnelheid bij 1.000/min bedraagt in km/h:

Boxer 270, 310, 320
Overbrenging 15/74

1-ste 6,6

2-de 12,7

3-de 19,3

4-de 28,5

5-de 42,6

Boxer 350
Overbrenging 13/68

1-ste 6,8

2-de 13

3-de 19,7

4-de 29,1

5-de 43,5

Banden
Om de Boxer ten volle van de eigenschappen van de nieuwe 2.8 HDi-motor te laten profiteren, monteert Peugeot op enkele uitvoeringen andere banden.


· Op de Boxer 310 en 320 zijn de banden in de maat 195/70 R15 vervangen door exemplaren met de maat 205/70 R15


· De Boxer 350 HDi heeft voortaan schoenmaat 215/75 R16 in plaats van 205/75 R16.

Topsnelheden
De vermogenstoename komt ook tot uiting in een beduidend hogere topsnelheid voor de Peugeot Boxer. Gemiddeld is deze waarde met 10 km/uur toegenomen. Voor de Boxer met 2.8-liter HDi-motor gelden de volgende maxima:

Model
270 C, 31O C, 320 M 2.8 HDi: 152 km/h
270 CS, 310 CS, 320 MH, 320 CH, 350 C 2.8 HDi: 150 km/h 350 CS, 350 MH, 350 MHS, 350 LH, 350 LHS 2.8 HDi:148 km/h

Utrecht, december 2000