Amsterdam Airport Schiphol

Schiphol Group daagt DutchBird voor rechter in verband met ongeoorloofde nachtvluchten

Schiphol Group spant een kort geding aan tegen de Nederlandse luchtvaartmaatschappij DutchBird. Schiphol Group eist dat de maatschappij onmiddellijk stopt met het uitvoeren van nachtvluchten waarvoor het geen slots heeft gekregen van de door de Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen slotcoördinator. Deze ongeoorloofde vluchten kunnen overschrijding van de wettelijke geluidszones tot gevolg hebben, waarvoor uiteindelijk Schiphol Group door de Minister van Verkeer en Waterstaat een boete opgelegd kan krijgen.

De wettelijke geluidszone voor de nacht staat maar een beperkt aantal nachtvluchten toe en in de 35 Ke-etmaalzone telt een start of landing in de nacht veel zwaarder mee dan een start of landing in de dag- of avonduren. Om de geluidszones te beschermen, is daarom maar een beperkt aantal slots voor de nachtelijke uren beschikbaar. Een luchtvaartmaatschappij heeft daarom een speciale toestemming (een 'nachtslot') nodig om tussen 23.00 en 06.00 uur te kunnen starten en/of landen. DutchBird heeft het aantal nachtslots dat aan haar voor dit zomerseizoen is toegekend inmiddels ver overschreden. De chartermaatschappij komt bijna iedere nacht te laat - na 23.00 uur - binnen. De maatschappij heeft bovendien te kennen gegeven ook in de toekomst, zonder te beschikken over de vereiste slots, in de nacht te zullen blijven vliegen.

De slotcoördinator en Schiphol Group hebben DutchBird meerdere malen gewaarschuwd en DutchBird verzocht zich te houden aan de uitgegeven slots. Verder heeft Schiphol Group de maatschappij per 1 juni een nachtelijk startverbod opgelegd en heeft Schiphol Group aan DutchBird voor niet geoorloofde nachtelijke landingen nu, sinds 1 juni, elf maal een boete van bijna twaalfhonderd gulden per keer opgelegd. Het startverbod en de boetes zijn gebaseerd op de Algemene Voorwaarden voor het gebruik van de luchthaven door luchtvaartmaatschappijen.

DutchBird heeft nu het maximale boetebedrag bereikt. Omdat de luchtvaartmaatschappij deze waarschuwingen en boetes naast zich neerlegt, ziet Schiphol Group een kort geding als enige mogelijkheid om de maatschappij te dwingen niet meer zonder slots in de nacht te vliegen, teneinde zo te voorkomen dat aan het einde van het gebruiksplanjaar mogelijk een overschrijding van de geluidszones ontstaat.

Slot verdeling

Schiphol is sinds 1998 een zogenaamde slot-gecoördineerde luchthaven. Luchtvaartmaatschappijen moeten voor het uitvoeren van een vlucht toestemming (een 'slot') hebben. Deze slots kunnen zij, volgens Europese regelgeving, aanvragen en verkrijgen bij de slotcoördinator. De slotcoördinator kijkt bij de verdeling van de beschikbare slots naar het aantal vluchten dat een maatschappij het jaar ervoor heeft uitgevoerd. Via een ingewikkeld systeem van opgebouwde rechten krijgen de diverse aanvragers van (nacht)slots hun slots toebedeeld voor het komende jaar. DutchBird voert op dit moment per dag meerdere vluchten van en naar Schiphol uit met drie toestellen van het type Boeing 757-200. Voor het gehele zomerseizoen zijn aan DutchBird 31 nachtslots toegewezen. Dit aantal heeft de maatschappij op dit moment met 43 ongeoorloofde nachtvluchten overschreden.