NMBS

22/06/01

Vooruitgang in de aanleg van het hogesnelheidsnet

De Raad van Bestuur van de NMBS vergaderde op vrijdag 22 juni onder voorzitterschap van de heer Michel Damar.

De capaciteit van het station Antwerpen-Centraal zal aanzienlijk worden uitgebreid in functie van de aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Amsterdam. Het station wordt uitgebouwd op drie niveaus. Hierdoor zal het station over de troeven beschikken om de verschillende types bestaand en toekomstig treinverkeer optimaal te verwerken.

De Raad is akkoord met de gunning van de bouw van een spoorwegtunnel die het laagste niveau van het station doortrekt naar het noorden van Antwerpen. Het gaat om de eigenlijke noord-zuidverbinding. Naast de voorbereidende werkzaamheden (opstellen van de planning, werfinrichting, grondwaterverlaging,...) en de bouw van de tunnel tussen de Lange Kievitstraat en het Astridplein, behelst de aanbesteding ook de heraanleg van het Astridplein zelf, volgens het ontwerp van de Spaanse architect Jordi Fernando, met inbegrip van een ondergrondse parking.

Voor de bouw van de oosttak van de hogesnelheidslijn Brussel - Duitse grens moest nog een keuze worden gemaakt voor het tracé tussen het bos van Grünhaut en de viaduct van Hammerbrücke. De Raad zet een belangrijke stap in dit dossier met haar beslissing om zich uit te spreken voor een tracé in eigen bedding via Walhom lang de E 40 autosnelweg, die zal worden gekruist door middel van een overdekte sleuf in Walhorn. In vergelijking met het alternatief, nl. via de bestaande lijn 37, biedt de optie van een eigen bedding via Walhorn tal van voordelen:

* het is de minst dure keuze;

* ze scoort het best op het vlak van reistijden; Luik-Guillemins is dan nog slechts 20 minuten verwijderd van Aken (nu nog 37 minuten);

* de uitvoeringstermijn is het kortst, zodat de doelstelling om de lijn Luik - Duitse grens eind 2006 commercieel in dienst te nemen nog kan worden gehaald, voor zover alle administratieve procedures volledig en zo vlug mogelijk worden uitgevoerd;
* ze zorgt voor de minste hinder voor het bestaande treinverkeer, evenals de minste nadelen op gebied van milieu.

De aanvraag voor de stedenbouwkundige vergunning voor dit tracé zal worden ingediend begin september 2001.

De Raad heeft beslist dat op 1 januari 2002 enkel de strikte omzetting van de tarieven van frank naar euro zal worden doorgevoerd. Een voorstel van tarifaire aanpassing in 2002 zal later worden onderzocht.

© 2001 NMBS