European Union

General Product Safety and Safety of Buses / Agreements Press Release: Brussels (25-06-2001) - Press: 258 - Nr: 10236/01


Brussel,
25 juni 2001

PERSMEDEDELING

Onderwerp :

BEMIDDELINGSCOMITE PARLEMENT - RAAD

Akkoorden inzake algemene productveiligheid en veiligheid van autobussen

In het kader van het bemiddelingscomité ( 1) hebben de Raad en het Europees Parlement vandaag overeenstemming bereikt over:


- de richtlijn inzake algemene productveiligheid en

- de richtlijn inzake de veiligheid van autobussen (betreffende speciale voorschriften voor voertuigen voor passagiersvervoer, met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en tot wijziging van de Richtlijnen 70/156/EEG en 97/27/EG).

Het akkoord moet worden bevestigd met een volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen in het Parlement en met gekwalificeerde meerderheid in de Raad, waarna de richtlijnen worden aangenomen.

Het bemiddelingscomité maakte ook een begin met de bemiddeling inzake twee richtlijnen op milieugebied, de eerste inzake beperking van de emissies van bepaalde verzurende verontreinigende stoffen in de lucht door grote stookinstallaties en de tweede inzake nationale emissiemaxima voor vier luchtverontreinigende stoffen. In beide gevallen werd positief gereageerd op de formulering van een globaal compromispakket, dat waarschijnlijk volgende week door de twee delegaties wordt bevestigd.

ACHTERGROND

Richtlijn inzake algemene productveiligheid

Deze richtlijn, die strekt tot wijziging van de in juni 1992 aangenomen Richtlijn 92/59/EEG inzake algemene productveiligheid (ABV), wil duidelijker en efficiënter voorschriften invoeren om te garanderen dat alleen veilige producten op de markt komen.

Doel en werkingssfeer van de richtlijn

Het uiteindelijke doel van deze richtlijn is het harmoniseren van de maatregelen van de lidstaten die een algemene verplichting inhouden om uitsluitend veilige producten op de markt te brengen, teneinde zowel een uniform, hoog beschermingsniveau voor de gezondheid en veiligheid van de consument in de hele EG als de goede werking van de interne markt te waarborgen.

Het gaat hier om producten die voor consumenten bestemd zijn of door hen gebruikt kunnen worden, en die in het kader van een handelsactiviteit of dienstverrichting worden geleverd. Dit omvat nieuwe, gebruikte of opnieuw in goede staat gebrachte producten, met uitzondering van antiek en producten die voor het gebruik hersteld moeten worden, mits de leverancier de consument hiervan op de hoogte stelt.

Daarom is de richtlijn bedoeld als aanvulling op de communautaire sectorwetgeving teneinde:


- producten te bestrijken die niet onder sectorwetgeving vallen,

- producten te bestrijken die wel onder (bestaande en toekomstige) sectorwetgeving vallen, wat betreft de risicocategorieën, veiligheidsaspecten en administratieve en controlevereisten die niet in bedoelde wetgeving aan de orde komen. De voornaamste nieuwe verplichtingen zijn met name :

- de verplichting van de producenten om de consumenten op doeltreffende wijze te waarschuwen voor de risico's van producten die al aan hen zijn geleverd, en zo nodig in laatste instantie dergelijke producten terug te roepen om die risico's te vermijden;
- de verplichting van de distributeurs om mee te werken aan het traceren van de door hen geleverde producten en aan maatregelen om risico's te vermijden;

- de verplichting van de producenten en de distributeurs om de autoriteiten op de hoogte te stellen als zij constateren dat een door hen geleverd product gevaarlijk is, en op hun verzoek mee te werken aan maatregelen om risico's verbonden aan de door hen geleverde producten te vermijden.

Tenslotte voorziet het voorstel per geval in het verbod om producten die op grond van een communautair besluit niet meer in de handel gebracht mogen worden of die uit de handel genomen zijn, naar derde landen te exporteren.

Richtlijn over de veiligheid van autobussen

Met deze richtlijn wordt beoogd geharmoniseerde bepalingen vast te stellen voor de goedkeuring van voertuigen bestemd voor het vervoer van passagiers (autobussen en touringcars). De richtlijn bestrijkt de belangrijkste aspecten van de veiligheid van autobussen, zoals stabiliteit, het gedrag bij kantelen, het aantal bedrijfsdeuren en nooduitgangen en de toegankelijkheid voor gehandicapten. In eerste instantie blijft deze richtlijn facultatief en zal zij naast de nationale goedkeuringssystemen bestaan, totdat Kaderrichtlijn 92/53/EEG verplicht wordt voor autobussen en touringcars.


Footnotes:

( 1)
Het bemiddelingscomité telt 30 leden: 15 leden van het Europees Parlement en 15 vertegenwoordigers van de Raad. De vergadering van vandaag werd voorgezeten door de heer Ingo FRIEDRICH, vice-voorzitter van het Europees Parlement, en de fungerend voorzitter van de Raad, de heer Kjell LARSSON, minister van Milieu van Zweden.