Macintosh Retail Group

MACINTOSH RETAIL GROUP NEEMT MAATREGELEN TOT RENDEMENTS-VERBETERING

Vooruitlopend op de publicatie van de voorlopige halfjaarcijfers op 13 juli 2001 deelt de Raad van Bestuur van Macintosh Retail Group mede dat de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening over het eerste halfjaar 2001 een forse teruggang te zien zal geven ten opzichte van dezelfde periode in 2000, met name door tegenvallende omzetten en resultaten bij Superconfex. Tevens zal sprake zijn van een netto buitengewone last van enkele miljoenen Euro's, samenhangende met een inmiddels genomen besluit om de verliesgevende pilot van BelCompany in Duitsland voor 30 juni 2001 te beëindigen. Teneinde de winstgevendheid structureel te verbeteren is daarnaast een aantal andere maatregelen in voorbereiding. De belangrijkste daarvan zijn de vervreemding van de activiteiten in de kledingsector (Superconfex en Bentex) alsmede de concentratie van Hoogenbosch op expansie in Nederland en uitbreiding van Manfield in Duitsland en dientengevolge de sluiting van de winkels van de overige formules van Hoogenbosch in België en Duitsland.

Superconfex heeft de afgelopen jaren een aantal maatregelen genomen om haar marktpositie te verbeteren. De formule werd geherpositioneerd met een lager geprijsd en meer basic assortiment, de voorraad werd aanzienlijk gereduceerd (- 40% in 2000) en een scherpe kostenreductie werd gerealiseerd. Ondermeer door de terugval van de Belgische kledingmarkt (- 4,5% in 1999; - 5,9% in 2000) heeft Superconfex tot dusverre echter in onvoldoende mate van de genomen maatregelen kunnen profiteren. Mede gezien het feit dat groei buiten België tot nu toe voor Superconfex moeilijk haalbaar is gebleken en vanwege de opkomst van grote internationale spelers in de kledingmarkt, heeft Macintosh Retail Group daarom besloten Superconfex te vervreemden. Superconfex zal rendementsherstel eerder kunnen bereiken indien aansluiting wordt gezocht bij een grotere partij in de markt. Superconfex vormt als een van de grootste kledingretailers van België met 65 winkels aan de rand van steden een interessante propositie voor partijen die een belangrijke positie in de Belgische markt willen verwerven, dit mede gezien het restrictieve vestigingsbeleid van de Belgische overheid. Superconfex exploiteert voorts 7 winkels in Nederland, 2 in Luxemburg en 2 in Duitsland. De totale verkoopoppervlakte bedraagt 68.600 m² en Superconfex heeft circa 750 medewerkers in dienst. Bentex is een goed renderende en expanderende retailer met een goede marktpositie en toekomstperspectief. Voortzetting binnen Macintosh Retail Group van uitsluitend Bentex als aparte sector wordt echter niet overwogen vanwege de omvang. Bentex heeft 50 winkels in Nederland met een verkoopoppervlakte van 21.500 m² en circa 400 medewerkers. De gezamenlijke omzet van Superconfex en Bentex bedroeg in 2000 ruim EUR 110 mln.

Medio 2000 werd besloten tot de start van een test met BelCompany in Duitsland. De groeiperspectieven van BelCompany in de Duitse telecommarkt leken aantrekkelijk gezien de relatieve achterstand van de marktpenetratie van mobiele telefonie ten opzichte van andere Europese landen en de afwezigheid van niet van de netwerkoperators afhankelijke winkelketens. In de Duitse telecommarkt zijn de concurrentieverhoudingen sindsdien verscherpt. Het aandeel pre-paid in Duitsland is het afgelopen jaar sterk gestegen. Dit lage marge product vormt nu het leeuwendeel van het aantal verkochte aansluitingen. Hierdoor wordt BelCompany Duitsland geconfronteerd met sterke concurrentie, ook van branchevreemde aanbieders. Omzet en marge zijn dan ook beduidend lager dan verwacht. Voor BelCompany zal het derhalve langer dan voorzien duren om als onafhankelijke telecomaanbieder in Duitsland een marktpositie op te bouwen, waardoor er onvoldoende uitzicht is om op aanvaardbare termijn tot het gewenste rendement te komen. De 22 winkels van BelCompany Duitsland zullen daarom met onmiddellijke ingang worden gesloten. Bij BelCompany Duitsland zijn circa 90 mensen werkzaam. BelCompany blijft in Nederland (100 winkels) uitstekend presteren en gaat voort met de uitbreiding in België, waar inmiddels 21 winkels zijn geopend.

Het goed renderende Hoogenbosch gaat haar expansie in de schoenenmarkt concentreren op de winkels van Dolcis, Manfield en Invito in Nederland en Manfield in Duitsland. Verwacht wordt dat op termijn in totaliteit ruim 50 nieuwe winkels in Nederland kunnen worden geopend en dat Manfield in Duitsland succesvol zal kunnen uitbreiden. Hoogenbosch is enige jaren geleden gestart met pilots van de diverse formules in België en Duitsland. Deze zijn inmiddels geëvalueerd, naar aanleiding waarvan is besloten de buitenlandse expansie te concentreren op Manfield Duitsland. Als gevolg daarvan sluit Hoogenbosch 20 over België en Duitsland verspreide winkels van Dolcis, Invito en Olympus / Pro Sport. Bij deze winkels werken circa 200 mensen.

Naast de verkoop respectievelijk beëindiging van hoger genoemde activiteiten zal Macintosh Retail Group overgaan tot de verkoop van het onroerend goed van Piet Klerkx in Waalwijk, dat vervolgens tegen marktconforme condities zal worden terug gehuurd. Een en ander past binnen het beleid van Macintosh Retail Group om, waar mogelijk, niet te investeren in eigen onroerend goed, aangezien daarin vastgelegde middelen in het algemeen niet het gewenste normrendement van minimaal 16% opleveren. Verkoop gaat naar verwachting gepaard met een substantiële boekwinst.

Bovengenoemde maatregelen zullen na effectuering op korte termijn leiden tot rendementsverbetering en een positief effect hebben op bedrijfsresultaat en nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening van Macintosh Retail Group. Er wordt naar gestreefd een en ander nog in 2001 af te ronden. In 2000 realiseerden de af te stoten activiteiten een bedrijfsresultaat van EUR 3,9 mln en een netto resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening van EUR 4,1 mln. Rendementsherstel en sterke balansverhoudingen vormen een goede uitgangspositie voor verdere winstgevende groei. De focus zal voor de diverse formules daarbij liggen op die landen waar sprake is van gezonde expansiemogelijkheden. Macintosh Retail Group blijft zich tevens richten op groei door overnames of samenwerking met derden.

Zoals bekend wordt traditioneel het overgrote deel van het jaarresultaat in de non-food retail sector gehaald in de tweede helft van het jaar. De voorziene lagere resultaten over het eerste halfjaar zijn derhalve niet maatgevend voor de ontwikkeling van het netto resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening van Macintosh Retail Group in het tweede halfjaar van 2001. De Raad van Bestuur acht het nog te vroeg een verwachting uit te spreken voor geheel 2001.

De voorlopige halfjaarcijfers 2001 worden gepubliceerd op 13 juli 2001 en de definitieve cijfers op 31 augustus 2001.

Raad van Bestuur
Macintosh Retail Group NV

Maastricht, 25 juni 2001

Voor nadere informatie: Mr. P.T.A. Hünen: tel: 043 - 3280725; email: p.hunen@macintosh.nl. Dit persbericht is eveneens te lezen op de internet-site van Macintosh Retail Group: www.macintosh.nl

http://www.macintosh.nl

Wanneer u geen e-mail van Macintosh Retail Group meer wilt ontvangen, kunt u zich afmelden op de website bij -emailservice-