Gemeente Groningen

25
JUN
10.49

Persbericht

ICT-campagne volledig op stoom
22-06-2001

De campagne om de stad Groningen te profileren als belangrijke ICT-stad draait op volle toeren. Het gaat om een initiatief van het Groningse ICT-platform en wordt gefinancierd door gemeente, ICT-bedrijfsleven en -onderwijsinstellingen in de stad. De campagne heeft als pay-off Kies voor jezelf, kies voor Groningen en richt zich met name op hoger opgeleiden tussen de 30 en 40 jaar, die al een tijd werkzaam zijn in de ict-sector, maar beseffen dat quality of life erg belangrijk is.

De afgelopen weken hebben steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht volgehangen met brutale A0 affiches die ervaren ICT-ers op de voordelen van Groningen als woon- en leefstad hebben gewezen. Ondertussen zijn eveneens (de eerste twee van een reeks van zeven) opvallende advertenties verschenen in De Volkskrant. In vakbladen als Computable, Automatiseringsgids en E-Commerce zijn advertenties afgedrukt met testimonials van medewerkers van de participerende bedrijven en instellingen.
De inmiddels veelbesproken internetsite
www.itgroningen.nl heeft veel traffic gegenereerd en vooral ook: tot nu toe niet minder dan 219 open sollicitaties. De site is vandaag uitgebreid met een derde onderdeel. Naast het verleidelijke Maak me gek en het heldere en snel toegankelijke wie-wat-waar over ICT-stad Groningen, is nu kieskeurig toegevoegd. Het gaat om een vergelijkend warenonderzoek tussen Groningen en de Randstad. De voordelen van Groningen op het gebied van (huizen)prijzen, leefgemak, files en rust en ruimte wegen ruimschoots op tegen die van de Randstad. Op het muzikale front richt de It Swings In Groningen-campagne komende week zijn pijlen op het muziekfestival Swingin Groningen. De band IsOokSchitterend opent -onder auspiciën van de ICT-campagne- het festival woensdagavond en treedt vervolgens zaterdagavond 30 juni tussen 18.00 19.00 uur ook op in het speciale It swings in Groningen-podium in de Poelestraat. Dan openen zij zonder twijfel met het spiksplinternieuwe nummer Wachten op de zon dat speciaal voor de ICT-campagne is geschreven en eveneens volgende week op CD uitkomt. De campagne-pay off kies voor jezelf, kies voor Groningen is ook de strekking van de tekst van het nummer.

Een imago-campagne als deze is belangrijk, omdat keer op keer blijkt dat de doelgroep -zeker in de Randstad- een onvoldoende volledig beeld heeft van wat Groningen als IT-stad te bieden heeft. Naast veel grote en gerenommeerde IT-bedrijven, een grootstedelijk cultureel leven, nog volop betaalbare woonruimte en een uitstekende kennis- en opleidingsinfrastructuur, zijn er ook veel kleine en creatieve internetbedrijfjes en is er een goed ontwikkeld sociaal ICT-netwerk (met onder meer het ICT Platform en goed bezochte Groningse First Tuesdays).
De participanten van de campagne 2001 zijn: Brunel ICT, CMG Noord-Nederland, Compuware, gemeente Groningen, G&D, KPN Datacenter, KPN Software House/Werkplekdiensten, Noorderpoortcollege, Ordina, PinkRoccade, RDW, en TMLC.