Treinreiziger moet weten waar hij aan toe is
25 juni 2001
De Consumentenbond heeft de directie van de NS om tekst en uitleg
gevraagd over de jongste vertragingscijfers die in het weekend van 23
en 24 juni 2001 bekend zijn geworden. Meer dan een kwart van de
treinen is in de week na 10 juni, toen het nieuwe dienstrooster werd
ingesteld, te laat vertrokken. Slechts 71% reed op tijd.
De Consumentenbond is geschrokken van dit cijfer. De invoering van het
nieuwe rooster, ook het wel het rondje om de kerk genoemd, zou
vertragingen juist tegengaan, aldus de NS-directie. Volgens
NS-personeelsleden werkt het nieuwe rooster vertragingen juist in de
hand.
Via de media heeft de NS laten weten dat het grote aantal vertraagde
treinen te maken heeft met het wennen aan het nieuwe dienstrooster en
ongelukken die zich op en rond het spoor hebben voorgedaan. Maar de
Consumentenbond ziet ook voorbeelden van reizigers die na een botsing
heel lang met spoorellende werden geconfronteerd, terwijl door het
nieuwe dienstrooster de NS juist beter op dit soort calamiteiten zou
kunnen inspelen.
Zelfs wanneer de gevolgen van de aanrijding in Utrecht worden
ingecalculeerd, moeten we constateren dat het rooster nog niet heeft
geleid tot verbeteringen voor de reiziger. Integendeel, omdat ook het
aantal treinen dat uitvalt sterk is toegenomen, hebben veel reizigers
het gevoel dat zij in het geheel niet meer kunnen rekenen op de
dienstregeling van de NS. Daarbij komt dat ook de voorlichting,
ondanks eerdere toezeggingen tot verbetering, nog altijd beneden peil
is.
De Consumentenbond vraagt aan de NS een heldere analyse van de
oorzaken van het grote aantal recente vertragingen, omdat de reiziger
moet weten waar hij aan toe is. Als de invloed van het tekort aan
personeel en materieel groot is, weet de reiziger wat hij de komende
periode kan verwachten: blijvende ellende. Als het nieuwe
dienstrooster geen positief effect blijkt te hebben op de
vertragingen, idem dito. Maar als het slechts wennen is en domme pech,
zou het op korte termijn veel beter moeten gaan met de dienstverlening
van de NS.