Consumentenbond


Treinreiziger moet weten waar hij aan toe is
25 juni 2001

De Consumentenbond heeft de directie van de NS om tekst en uitleg gevraagd over de jongste vertragingscijfers die in het weekend van 23 en 24 juni 2001 bekend zijn geworden. Meer dan een kwart van de treinen is in de week na 10 juni, toen het nieuwe dienstrooster werd ingesteld, te laat vertrokken. Slechts 71% reed op tijd.

De Consumentenbond is geschrokken van dit cijfer. De invoering van het nieuwe rooster, ook het wel het rondje om de kerk genoemd, zou vertragingen juist tegengaan, aldus de NS-directie. Volgens NS-personeelsleden werkt het nieuwe rooster vertragingen juist in de hand.

Via de media heeft de NS laten weten dat het grote aantal vertraagde treinen te maken heeft met het wennen aan het nieuwe dienstrooster en ongelukken die zich op en rond het spoor hebben voorgedaan. Maar de Consumentenbond ziet ook voorbeelden van reizigers die na een botsing heel lang met spoorellende werden geconfronteerd, terwijl door het nieuwe dienstrooster de NS juist beter op dit soort calamiteiten zou kunnen inspelen.

Zelfs wanneer de gevolgen van de aanrijding in Utrecht worden ingecalculeerd, moeten we constateren dat het rooster nog niet heeft geleid tot verbeteringen voor de reiziger. Integendeel, omdat ook het aantal treinen dat uitvalt sterk is toegenomen, hebben veel reizigers het gevoel dat zij in het geheel niet meer kunnen rekenen op de dienstregeling van de NS. Daarbij komt dat ook de voorlichting, ondanks eerdere toezeggingen tot verbetering, nog altijd beneden peil is.

De Consumentenbond vraagt aan de NS een heldere analyse van de oorzaken van het grote aantal recente vertragingen, omdat de reiziger moet weten waar hij aan toe is. Als de invloed van het tekort aan personeel en materieel groot is, weet de reiziger wat hij de komende periode kan verwachten: blijvende ellende. Als het nieuwe dienstrooster geen positief effect blijkt te hebben op de vertragingen, idem dito. Maar als het slechts wennen is en domme pech, zou het op korte termijn veel beter moeten gaan met de dienstverlening van de NS.