Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

PERSINFORMATIE
Nederland pleit voor verwijderingsbijdrage voor sloop van oude zeeschepen
(25-6-2001)

Om te voorkomen dat oude zeeschepen op een voor mens en milieu onverantwoorde wijze gesloopt worden, moeten goede financiële en facilitaire randvoorwaarden geschapen worden. Een verwijderingsbijdrage, zoals in ons land reeds toegepast voor de financiering van de verwijdering van auto's, kan hiervoor uitkomst bieden.
Dat blijkt uit de toespraak van de directeur generaal Milieubeheer ir. J. Van der Vlist die hij op de tweede mondiale scheepsrecycling conferentie "Solutions & Who shall pay" in het World Trade Center in Rotterdam, namens minister Pronk (VROM) uitsprak. Om een systeem van verantwoorde verwijdering van sloopschepen van de grond te krijgen, pleit Van der Vlist voor een internationaal actieprogramma, dat bij voorkeur in VN-verband en in samenwerking met de Wereldbank zou moeten worden uitgevoerd. Het actieprogramma moet ingaan op aspecten als slooptechnieken, kennisoverdracht, en fondsen voor werven en het slopen van schepen. Van groot belang is tevens dat Japan, Griekenland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, de Verenigde Staten, Noorwegen, Taiwan en Singapore het actieprogramma steunen. Deze landen bestellen gezamenlijk meer dan 80% van volume van alle zeeschepen.
Nederland streeft naar het verantwoord slopen van afgedankte zeeschepen waarbij de aantasting van het milieu zo gering mogelijk is en waarbij onder verantwoorde arbeidsomstandigheden wordt gewerkt. De kosten van deze verantwoorde verwijdering dienen door de vervuiler, de eigenaar van het schip, te worden betaald.

Sloop
De plaats waar zeeschepen worden gesloopt wordt bepaald door arbeidskosten, fiscale condities zoals invoerheffingen en door de eisen die aan milieu- en arbeidsomstandigheden worden gesteld. De locatiekeuze is ook sterk afhankelijk van de mate waarin en de snelheid waarmee deze factoren wijzigen. Als deze condities onaantrekkelijk zijn, kunnen de sloopbedrijven onder druk komen te staan. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de continuïteit van de bedrijven en de beschikbare capaciteit op mondiaal niveau. Indirect werken deze onzekerheden door in de opbrengst voor de reder bij de verkoop van een te slopen schip en hebben daarmee een negatief effect op de bedrijfsvoering van de internationale zeevaart.

Verwijderingsbijdrage
Het instellen van een financieel instrument zoals de verwijderingsbijdrage heeft een aantal voordelen die ook op het slopen van schepen van toepassing kan zijn. Enerzijds leidt het tot verbetering van arbeidsomstandigheden en vermindering van milieuaantasting. Anderzijds zal een verwijderingsbijdrage de onzekerheden van zowel de continuïteit en capaciteit bij de werven als de opbrengsten van sloopschepen wegnemen. Een voorwaarde voor de introductie van een verwijderingsbijdrage is dat er voldoende en gekwalificeerde sloopcapaciteit is. Op dit moment zijn er enkele goede werven beschikbaar. Daarom zal nieuwe werfcapaciteit moeten worden bijgebouwd en zullen bestaande werven moeten worden opgewaardeerd.

Juni
Ministerie VROM opent meldpunt voor fysieke leefomgeving Pronk pleit voor Europese maatregelen kwik
Pronk krijgt gehoor bij Europese collega's over stoffenbeleid Start woonquiz over eeuw bouwen en wonen in Nederland Structureel tekort studentenhuisvesting vooral in Amsterdam en Utrecht Geen scherpere geluidsnormen voor boeren
125 transporten naar Afrika voor milieu-overtredingen aangehouden Extra geld voor bodemsanering bedrijfsterreinen Informele klimaatbijeenkomst in Scheveningen
NMP 4:'Een wereld en een wil: werken aan duurzaamheid' Registratie van beperkingen voor onroerende zaken Ministerraad stemt in met wetsvoorstel modernisering instrumentarium Geluidsbeleid
Winnaars prijzen voor Innovatie en Duurzaamheid Minister Pronk roept alle gemeenten op tot deelname aan Europese autoloze dag
Minder afval en afval beter benutten
Minister Pronk bezoekt Iran
Nederland pleit voor verwijderingsbijdrage voor sloop van oude zeeschepen

(campagne)
Nota NMP4