PERSINFORMATIE
Nederland pleit voor verwijderingsbijdrage voor sloop van oude
zeeschepen
(25-6-2001)
Om te voorkomen dat oude zeeschepen op een voor mens en milieu
onverantwoorde wijze gesloopt worden, moeten goede financiële en
facilitaire randvoorwaarden geschapen worden. Een
verwijderingsbijdrage, zoals in ons land reeds toegepast voor de
financiering van de verwijdering van auto's, kan hiervoor uitkomst
bieden.
Dat blijkt uit de toespraak van de directeur generaal Milieubeheer ir.
J. Van der Vlist die hij op de tweede mondiale scheepsrecycling
conferentie "Solutions & Who shall pay" in het World Trade Center in
Rotterdam, namens minister Pronk (VROM) uitsprak.
Om een systeem van verantwoorde verwijdering van sloopschepen van de
grond te krijgen, pleit Van der Vlist voor een internationaal
actieprogramma, dat bij voorkeur in VN-verband en in samenwerking met
de Wereldbank zou moeten worden uitgevoerd. Het actieprogramma moet
ingaan op aspecten als slooptechnieken, kennisoverdracht, en fondsen
voor werven en het slopen van schepen. Van groot belang is tevens dat
Japan, Griekenland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, de Verenigde
Staten, Noorwegen, Taiwan en Singapore het actieprogramma steunen.
Deze landen bestellen gezamenlijk meer dan 80% van volume van alle
zeeschepen.
Nederland streeft naar het verantwoord slopen van afgedankte
zeeschepen waarbij de aantasting van het milieu zo gering mogelijk is
en waarbij onder verantwoorde arbeidsomstandigheden wordt gewerkt. De
kosten van deze verantwoorde verwijdering dienen door de vervuiler, de
eigenaar van het schip, te worden betaald.
Sloop
De plaats waar zeeschepen worden gesloopt wordt bepaald door
arbeidskosten, fiscale condities zoals invoerheffingen en door de
eisen die aan milieu- en arbeidsomstandigheden worden gesteld. De
locatiekeuze is ook sterk afhankelijk van de mate waarin en de
snelheid waarmee deze factoren wijzigen. Als deze condities
onaantrekkelijk zijn, kunnen de sloopbedrijven onder druk komen te
staan. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de continuïteit van de
bedrijven en de beschikbare capaciteit op mondiaal niveau.
Indirect werken deze onzekerheden door in de opbrengst voor de reder
bij de verkoop van een te slopen schip en hebben daarmee een negatief
effect op de bedrijfsvoering van de internationale zeevaart.
Verwijderingsbijdrage
Het instellen van een financieel instrument zoals de
verwijderingsbijdrage heeft een aantal voordelen die ook op het slopen
van schepen van toepassing kan zijn. Enerzijds leidt het tot
verbetering van arbeidsomstandigheden en vermindering van
milieuaantasting. Anderzijds zal een verwijderingsbijdrage de
onzekerheden van zowel de continuïteit en capaciteit bij de werven als
de opbrengsten van sloopschepen wegnemen. Een voorwaarde voor de
introductie van een verwijderingsbijdrage is dat er voldoende en
gekwalificeerde sloopcapaciteit is. Op dit moment zijn er enkele goede
werven beschikbaar. Daarom zal nieuwe werfcapaciteit moeten worden
bijgebouwd en zullen bestaande werven moeten worden opgewaardeerd.
Juni
Ministerie VROM opent meldpunt voor fysieke leefomgeving
Pronk pleit voor Europese maatregelen kwik
Pronk krijgt gehoor bij Europese collega's over stoffenbeleid
Start woonquiz over eeuw bouwen en wonen in Nederland
Structureel tekort studentenhuisvesting vooral in Amsterdam en Utrecht
Geen scherpere geluidsnormen voor boeren
125 transporten naar Afrika voor milieu-overtredingen aangehouden
Extra geld voor bodemsanering bedrijfsterreinen
Informele klimaatbijeenkomst in Scheveningen
NMP 4:'Een wereld en een wil: werken aan duurzaamheid'
Registratie van beperkingen voor onroerende zaken
Ministerraad stemt in met wetsvoorstel modernisering instrumentarium
Geluidsbeleid
Winnaars prijzen voor Innovatie en Duurzaamheid
Minister Pronk roept alle gemeenten op tot deelname aan Europese
autoloze dag
Minder afval en afval beter benutten
Minister Pronk bezoekt Iran
Nederland pleit voor verwijderingsbijdrage voor sloop van oude
zeeschepen
(campagne)
Nota NMP4