Consumentenbond


Brits onderzoek: e-mail minder populair
27 juni 2001

De Britse consumentenbond Which? Online heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van internet. Opmerkelijkste resultaat: e-mail is niet meer het meest favoriete communicatiemiddel.

Van de Britten die meededen aan het onderzoek kiest 5% e-mail als meest belangrijke communicatiemiddel. Consumenten blijken meer te voelen voor rechtstreeks persoonlijk contact: de voorkeur daarvoor is gestegen van 39% in 1999 tot 67% nu.

Andere uitkomsten:

36% van de Britten is online, in 2000 was dat 27%;

45% van de internetters is vrouw;

63% van de internetters is minder dan vijf uur per week aan het surfen. Het aantal sites dat daarbij wordt bezocht is gemiddeld 12 per week;

47% van de internetters heeft weleens online een product besteld.

De computer is nog steeds het meest gebruikte kanaal (94%) voor internet. De animo voor digitale televisie is het laatste jaar nauwelijks gestegen. Ook voor de toekomst is het enthousiasme niet hoog; slechts 1 op de 5 volwassenen denkt erover via de tv online te gaan. Internet via de mobiele telefoon is al net zo weinig populair als digitale televisie. Daarentegen is breedband-internet erg gewild: 40% van de internetgebruikers wil overstappen op een breedband-verbinding, 7% maakt daar al gebruik van.

De grootste angsten van de Britten met betrekking tot internet zijn fraude (61%) en bedreigingen als kinderporno en discriminatie (54%), 7 op de 10 Britten vinden dat internet gereguleerd moet worden en 3 op de 5 volwassenen en 4 op de 5 internetters menen dat internet een onderdeel van het dagelijks leven is geworden. Toch zegt eenderde van de totale Britse bevolking nooit een internetaansluiting te nemen.