Provincie Flevoland

Zwemwater

Rijk biedt Flevoland te weinig om bereikbaarheid te verbeteren

Het Rijk lijkt de afspraken met Flevoland over verbetering van de infrastructuur niet na te komen. In het Nationale Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat missen wezenlijke onderdelen voor de provincie Flevoland. De minister is in dat NVVP haar belofte niet nagekomen dat zij zou laten onderzoeken welke verbindingen Flevoland in de toekomst nodig heeft om de bereikbaarheid met de regios Amsterdam en Utrecht/Amersfoort op peil te houden.

De bereikbaarheid van Flevoland met auto en openbaar vervoer is voor het provinciebestuur een belangrijk punt van zorg. De infrastructuur houdt geen gelijke tred met de sterke groei van het gebied. De hoop was gevestigd op het NVVP, maar daarin worden toch onvoldoende handvatten gegeven om vertrouwen te hebben in een goede bereikbaarheid van Flevoland in de toekomst.

Voor de periode tot 2010 richt de zorg van Flevoland zich op het nakomen van de afspraken die met de minister zijn gemaakt. In het kader van de CRAAG-studie ziet het er nu naar uit dat alleen de zogenaamde benuttingsvariant wordt uitgevoerd voor 2010 en dat biedt onvoldoende soelaas voor het verkeer vanuit Flevoland. De provincie vindt dat voor 2005 begonnen moet worden met de verdubbeling van de Hollandse Brug en heeft dit project aangemeld voor financiering vanuit ICES. Verder vindt Flevoland dat over de uitbreidingsvarianten uit de CRAAG-studie snel duidelijkheid moet komen om deze varianten rond 2010 uit te voeren. Daarbij moet ook de doortrekking van de A6 naar de A9 worden betrokken. Flevoland en Noord-Holland willen deze verbinding graag, maar het NVVP biedt op dit punt te weinig duidelijkheid.

Voor de periode na 2010 is ook de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening van belang. Flevoland bereidt zich in het kader van deze nota voor op een verdubbeling van de stad Almere tot een inwoneraantal van meer van 300.000. Deze groei van Almere is nodig omdat in Noord-Holland en Utrecht onvoldoende ruimte is voor nieuwe woningen en bedrijventerreinen. Met minister Netelenbos was afgesproken dat in het NVVP studies zouden worden aangekondigd naar de noodzakelijke versterking van infrastructuur na 2010. Daarbij gaat het om studies voor de zônes Almere/Amsterdam en Almere/ Utrecht/Amersfoort. Omdat deze studies niet zijn opgenomen in het NVVP, vreest Flevoland dat de noodzaak van nieuwe wegen en spoorlijnen onvoldoende in beeld komt. Zo hecht Flevoland grote waarde aan studies naar nieuwe railverbindingen van Flevoland naar het Gooi/Utrecht en Amersfoort. Ook moet aanleg van de A30 worden onderzocht, evenals verbreding van de A27.

Om de zorg die in Flevoland heerst over de noodzakelijke groei van de infrastructuur kenbaar te maken, schrijft de provincie mede namens het Vervoerberaad Flevoland een brief aan de vaste kamercommissie voor verkeer en waterstaat. Daarin wordt aandacht gevraagd voor de goede bereikbaarheid van Flevoland als een voorwaarde voor een gezonde groei van de regio.

Datum 27-06-2001 Nummer 2001-070