Ministerie van Buitenlandse Zaken

http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=417538



Aan de Voorzitter van de Algemene Commissie voor Europese Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 Den Haag Directie Personenverkeer, Migratie en Consulaire Zaken Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 29 juni 2001 Auteur Drs. L.H.J. van Haaren
Kenmerk DPC/JP-111/01 Telefoon +31 (0)70 3486663
Blad /4 Fax +31 (0)70 3485046
Bijlage(n) - E-mail Lise-van.Haaren@minbuza.nl
Betreft HLWG Asiel en Migratie

Zeer geachte Voorzitter,

Zoals toegezegd tijdens het Algemeen Overleg over de Werkgroep op Hoog Niveau voor Asiel en Migratie (HLWG) d.d. 18 mei 2000, gaat U hierbij, mede namens de Staatssecretaris van Justitie, het verslag toe van de HLWG-bijeenkomst van 5 juni 2001.

De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken

Verslag van de bijeenkomst van de werkgroep op hoog niveau voor asiel en migratie (HLWG) op 5 juni 2001

Samenvatting

Tijdens de vierde en tevens laatste vergadering van de HLWG onder Zweeds Voorzitterschap is met name gesproken over de voortgang van de uitvoering van de actieplannen.

De Europese Commissie heeft een uiteenzetting gegeven over de voortgang van de werkzaamheden rond de nieuwe budgetlijn voor samenwerking met derde landen op het gebied van migratie. Daarnaast is ingegaan op de mogelijkheden voor de HLWG om gebruik te maken van communautaire instrumenten voor ontwikkelingssamenwerking.

Tot slot is de invulling van partnerschappen met herkomstlanden inzake het beheersen van de migratiestromen aan de orde geweest.

Verslag


1. Voortgang van de uitvoering van de Actieplannen

a) Actieplan Marokko

Op 21 juni zal de eerste vergadering plaatsvinden van de werkgroep 'Sociale Zaken en Migratie' die is opgericht onder artikel 73 van het Associatie Akkoord met Marokko.

In de discussie werd benadrukt dat binnen dat kader het Actieplan Marokko als zodanig herkenbaar zal moeten worden uitgevoerd. De dialoog over de algemene thema's Sociale Zaken en Migratie, hoewel van zeer groot belang, mag de uitvoering van het actieplan niet in de weg staan. Het Voorzitterschap zal in overleg met Marokko zo goed mogelijk invulling geven aan dit verzoek en zal daarbij proberen vertraging van het proces te voorkomen.

b) Actieplan Albanië en de omliggende regio
De High Level Steering Group (HLSG) is half mei bijeen geweest in Tirana. Tijdens die bijeenkomst is besproken dat er een hoge prioriteit dient te worden gegeven aan de opbouw van institutionele capaciteit zodat de bestaande asielwetgeving beter toegepast kan worden en er betere uitvoering kan worden gegeven aan de migratie-paragraaf van de Sarajevo-verklaring. De HLWG zal deze input gebruiken voor de uitvoering van het actieplan. Tevens werd in de HLWG afgesproken dat er soepel zal worden omgegaan met de regionale invulling van de maatregelen die worden uitgevoerd binnen het kader van dit actieplan. Zo zullen projecten ter bestrijding van mensenhandel in het kader van het actieplan met een regionale reikwijdte worden uitgevoerd.

c) Actieplan Irak

Eind april heeft in Zweden een dialoog tussen de EU (Voorzitterschap en Commissie) en Turkije plaatsgevonden over het actieplan. Turkije toonde zich bereid om mee te werken aan de uitvoering van de maatregelen uit het actieplan die betrekking hebben op Turkije. Voorts gaf de Turkse vertegenwoordiger bij die gelegenheid aan dat de Turkse asielwetgeving tegen 2004 gemoderniseerd zou zijn. Ook de regionale beperking op de Geneefse Conventie (tot uit Europa afkomstige vluchtelingen) zou dan worden ingetrokken.

Op dit moment wordt gewerkt aan een EU standpunt inzake vrijwillige terugkeer naar Noord-Irak via Turkije. Wanneer het standpunt gereed is, zal op basis daarvan een dialoog worden opgestart met Turkije.

d) Actieplan Afghanistan

UNHCR heeft een presentatie verzorgd over het bezoek van de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen aan Afghanistan. UNHCR stelt op dit moment een nieuwe strategie op voor Afghanistan, gezien de snelle veranderingen in de situatie. Deze strategie zal nadruk leggen op een viertal thema's: terugkeer naar Afghanistan, de situatie van ontheemden binnen Afghanistan, het opzetten van asielsystemen in Pakistan en in Iran. Op basis van de nieuwe strategie zal UNHCR een nieuw beroep doen op de donorgemeenschap.

UNHCR gaf aan dat de verslechterde omstandigheden waarin de internationale hulporganisaties in Afghanistan hun werk moeten doen een punt van zorg zijn.

e) EU Terug- en Overname overeenkomsten

Op verzoek van Nederland heeft de Commissie een overzicht gegeven van de voortgang bij de onderhandelingen over Terug- en Overname overeenkomsten met landen die van belang zijn voor het werk van de HLWG, te weten Marokko, Sri Lanka en Pakistan.

Een ontwerp Terug- en Overname overeenkomst is overhandigd aan de Marokkaanse Ambassadeur te Brussel. Marokko is momenteel bezig met het bestuderen van de tekst.

Sri Lanka heeft reeds een eerste reactie gegeven op de ontwerp overeenkomst van de Commissie. Waarschijnlijk kan op korte termijn van start gegaan worden met de formele onderhandelingen.

De teksten van de ontwerp Terug- en Overname overeenkomst zijn tevens ter beschikking gesteld aan de Pakistaanse autoriteiten. In een eerste algemene reactie heeft Pakistan zich in beginsel bereid verklaard om hierover te onderhandelen.


2. Voortgang van het werk rond budgetlijn B7-667

De Commissie is begonnen met de inventarisatie van projecten die in aanmerking komen voor financiering ten laste van de voorlopige communautaire budgetlijn inzake samenwerking met derde landen op het gebied van migratie (B7-667). Enkele internationale organisaties hebben reeds gereageerd. Daarnaast hebben enkele lidstaten, waaronder Nederland, aangegeven projecten in te zullen dienen voor co-financiering. Omstreeks half juni zal een officiële oproep tot het indienen van projecten worden gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschap.


3. Communautaire Ontwikkelingssamenwerking

Het Voorzitterschap heeft een presentatie gehouden over de mogelijkheden voor de HLWG om gebruik te maken van communautaire instrumenten voor Ontwikkelingssamenwerking. Gezien het feit dat de gemeenschappelijke ontwikkelingssamenwerking de nadruk legt op een beperkt aantal prioritaire gebieden, is er weinig ruimte om migratiegerelateerde onderwerpen te financieren. Dat neemt niet weg dat er vanwege het geïntegreerde concept van de HLWG duidelijk raakvlakken zijn met prioriteiten in het kader van het EU-ontwikkelingssamenwerkingsbeleid, zoals steun voor macro-economisch beleid en versterking van institutionele capaciteiten, met name op het gebied van behoorlijk bestuur en de rechtsstaat.

Op Nederlands verzoek heeft de Commissie aangegeven te verwachten dat de besluitvorming over de budgetlijn "aid to uprooted people in Asia" (Voormalig B 7-302) aan het eind van dit jaar zal zijn afgerond. De verordening bevindt zich thans in het begin van de medebeslissingsprocedure.


4. Partnerschap met landen van herkomst inzake beheersing van de migratiestromen

De in november 2000 uitgebrachte Commissie mededeling inzake migratie bevat een deel over partnerschappen met landen van herkomst en doorreis. De Commissie wil hierover een discussie opstarten in de HLWG zodat de resultaten kunnen worden gebruikt tijdens de migratieconferentie die op 16 en 17 oktober onder het Belgisch Voorzitterschap zal plaatsvinden. Nederland heeft gevraagd deze discussie te voeren tijdens de eerstvolgende vergadering van de HLWG in september omdat Nederland zich inzet om tegen die tijd een regeringsstandpunt op de mededeling gereed te hebben. Meerdere delegaties waren er voorstander van deze discussie in september te houden.

Kenmerk DPC/JP-111/01