Voor directe plaatsing

Persbericht

Culemborg, 4 juli 2001

Nieuw en uniek

Webmercials: 'Geluid maakt websites spraakmakend'

De tijd van de stomme website is voorbij. Webmercials Nederland introduceert vandaag geluid bij de website. Op een professionele en dynamische manier weet dit jonge bedrijf websites aantrekkelijker te maken voor bezoekers door muziek en gesproken woord als extra dimensie toe te voegen. Wellicht nog belangrijker is het andere doel: de bezoeker blijft door zijn immer kwellende nieuwsgierigheid langer op de site.

Geluid als extra dimensie

Webmercials is een samenvoeging van website en commercials. Professioneel geproduceerd en afgestemd op de internettechnologie geven webmercials de bezoeker direct een ander gevoel over een website. Een nieuwe beleving die te vergelijken is met de overgang van de stomme film van weleer naar films met geluid. Ook voor de miljoenen websites die op dit moment operationeel zijn, zal binnenkort gelden dat de tijd van de stomme website voorbij is. Definitief voorbij, want het geluid kan op een aantal plaatsen en gedurende verschillende tijden worden op een site worden toegepast. Commercieel Directeur Gerard van Eldik: "Als eerste een openings-webmercial, een commercial of bijvoorbeeld een gesproken of ingezongen openingswoord. Dit maakt het voor de bezoeker aantrekkelijker en het is zeer persoonlijk. Verder als navigatieondersteuning in de vorm van 'buttons die praten'; terwijl men met de muis over een button of klikbaar gedeelte beweegt, hoort men een webmercial die de gebruiker extra informeert over wat onder de link zit. Of in de vorm van teasers, zoals commercials die na verloop van tijd te horen zijn, of specifiek als de bezoeker een tijdje niets doet. Webmercials Nederland adviseert maar produceert en integreert ook de gekozen audio. Webmercials Nederland maakt het zo bijvoorbeeld mogelijk een klant op een e-commerce site via gesproken aanwijzingen stap voor stap tot aan de kassa te begeleiden. Maar ook om een kleine site nog meer informatie mee te geven dan te lezen is in de al bestaande content. De meest belangrijke toegevoegde waarde is dat een bezoeker de site langer zal bezoeken, omdat geluid prikkelt en nieuwsgierigheid de overhand zal krijgen. Bedrijven zijn al jaren op zoek naar het juiste instrument om hun websitebezoekers vast te houden. Met Webmercials ligt dat binnen ieders handbereik." Om een nog sprekender beeld te krijgen van de mogelijkheden, kunnen bedrijven en instellingen een demo-CD aanvragen.

Standaardproducten en maatwerk

Als standaardproducten beschikt Webmercials Nederland inmiddels al over 6 verschillende libraries. Hierin zitten op professionele wijze geproduceerde (stem)geluid-cliparts, die eenvoudig aan iedere website te koppelen zijn. Deze tekstelementen zijn algemeen van aard en kunnen door zeer uiteenlopende bedrijven worden gebruikt voor zowel openers, navigatie elementen als teasers. Er zijn 5 gesproken libraries en een library met ongeveer 100 verschillende muziekelementen. De standaard libraries zijn geproduceerd in samenwerking met een aantal van de beste professionals op het gebied van commercials en jingles in Nederland en daarbuiten. Daarbij kan gekozen worden voor een professionele mannen- of vrouwenstem. Omdat verder spraak en muziek apart zijn ondergebracht kan elke klant iedere door hem gewenste combinatie maken.
Webmercials Nederland biedt verder ook maatwerk aan voor het op klantspecificatie geheel of gedeeltelijk nieuw produceren van de webmercials, met volledige integratie met een webconcept. Hiermee krijgt een website nog meer de functie van een extra marketingtool.

Intelligente compressie


De technieken voor het comprimeren van audio zijn dermate ontwikkeld dat inmiddels compressies van factor 10 tot 12 tot de standaard behoren. Dit betekent dat geluid nu ook technisch en praktisch gezien een waardevolle toegevoegde waarde kan zijn bij iedere website. Echter blijft het produceren van geluid voor het web een vak apart vanwege de beperkingen die internet nog altijd kent. Robert van der Sanden, Creative Director: "Hierin ligt dan ook de toegevoegde waarde van Webmercials Nederland. Naast de vergaande standaardcompressie is Webmercials in staat om met uitgekiende apparatuur en programmatuur geluidsfiles door aanpassingen in de sample rates en bit rates nog eens vele malen kleiner te maken en in websites te integreren door middel van Flash (Macromedia) technologie. Zo kunnen we geluidsfiles van 10 seconden bijvoorbeeld beperken tot ongeveer 20Kb. Dit maakt het klein genoeg om serieus te kunnen gebruiken op het web. Met deze door Webmercials verfijnde techniek komt professioneel geluid binnen het bereik van iedere website en ieder budget. De bezoeker hoeft bovendien geen speciale plug-ins te installeren, webmercials met vrijwel iedere browser compatible."

Over Webmercials Nederland


Webmercials Nederland is een bedrijf dat op professionele wijze geluid produceert voor internet. In de vorm van pratende buttons en banners, volledige website commercials en ondersteunende muziek. Zowel custom-made muziek en gesproken woord als standaard geluidselementen uit een groeiend aantal libraries. Webmercials Nederland verzorgt ook de integratie in websites en de bouw van de noodzakelijke interactieve gebruikersinterfaces. Het bedrijf is begin 2001 opgezet door Gerard van Eldik en Robert van der Sanden. Meer informatie vindt u onder http://www.webmercials.nl.

Voorbeelden


De eerste websites die Webmercials Nederland van geluid heeft voorzien, zijn inmiddels in de lucht. Het betreft onder andere.:
http://www.glossy.nu
http://www.dutch-divas.nl
http://www.lonnys.nl
http://www.vls-international.nl

Noot voor de redactie,