PERSBERICHT, 6 Juli 2001

Voor onmiddellijke publicatie

3 paginas


Uitkomsten wereldwijde Internet Monitor van Pro Active International:

"Ondanks verdere groei Internet gebruik en E-Commerce in 2001 blijft Europa nog op forse achterstand op US"

Amsterdam, 6 Juli 2001: In de EU is inmiddels 30% van de bevolking boven de 15 jaar actief op het internet (minimaal 1 keer per 14 dagen online). In de USA is dat percentage reeds 55. Gemiddeld gaat men online 1 dag per 2 dagen. En als men online is dan blijft men op die dag gemiddeld 41 minuten online. Dus een gemiddelde Europeaan is per dag 6 minuten online. In de USA is dat cijfer inmiddels al 15 minuten! Het hoogste cijfer binnen Europa treffen we aan in Zweden (12 minuten) en het laagste cijfer op het Iberisch schiereiland (2 minuten). Wij verwachten dat in 2005 in Europa dit cijfer ruim boven de 10 minuten zal liggen, maar dat het nog minstens 10 jaar duurt voordat het Europese cijfer en het Amerikaanse cijfer in elkaars buurt komen op een niveau boven de 20 minuten. De tijd gaat met name ten koste van het kijken naar televisie en video's. In mindere mate van telefoneren en slapen.

In de landen waar de internet dekking al boven de 50 procent is (Scandinavië en Nederland) kunnen we vaststellen dat de groep die online is steeds meer lijkt op de gemiddelde bevolking. Met name is dat het geval bij de groep onder de 45 jaar. Die cijfers lijken al behoorlijk op die in de US. Boven de 45 jaar zien we echter nog forse verschillen naar geslacht en welstand/opleiding. Verwacht mag worden dat rond 2005 in die landen de dekking naar de 75% stijgt. In de Zuidelijke landen is de achterstand ongeveer 5 jaar op die van de Noordelijke landen. Een dekking van 75% zal daar pas na 2010 bereikt worden.

E-Commerce neemt in omvang in Europa steeds meer toe. Op basis van de gegeven antwoorden verwachten we in het jaar 2001 265 miljoen privé aankopen ter waarde van in totaal 28 miljard Euro. Een stijging in waarde van 40% t.o.v. 2000. In de USA is dit cijfer echter nog een factor 5 keer zo hoog. Dat komt zowel doordat het percentage kopers onder de bevolking drie keer zo hoog is, het gemiddeld aankoopbedrag 50% hoger is als het aantal aankopen per koper gemiddeld hoger is dan in Europa.

Er zullen in 2001 100 miljoen zakelijke aankopen worden verricht voor in totaal van 40 miljard Euro. Dit is eveneens een stijging van circa 40% in waarde. Dit cijfer is in de USA een factor meer dan drie keer zo hoog als in de EU.

Als we de waarde van de aankopen bekijken dan blijkt dat bij de privé aankopen in Europa computerhardware op de eerste plaats staat (18%), Reizen/vakanties, alsmede boeken, volgen op de tweede plaats (12%). Duurzame goederen scoren 11% van de waarde van de privé aankopen. 80% van de aankopen worden in eigen land uitgevoerd. Dit patroon verschilt fors van de aankopen in de USA. Reizen/vakanties omvatten daar al 22% van de waarde van de aankopen, duurzame goederen volgt dan met 16% op de tweede plaats en boeken en computerhardware met 8% op de derde plaats.

Bij de zakelijke aankopen in Europa staat computer hardware in waarde ver bovenaan (32%). Software staat op de tweede plaats met 8% en reizen/vakanties met 6% op de derde plaats. 77% van de aankopen worden in eigen land gedaan.

Ook op dit onderdeel blijkt in de USA computerhardware in belang beduidend lager te staan (18% ipv 32%). Duurzame goederen scoren daarentegen beduidend hoger (13% ipv 5%). Ook dit geeft een hogere mate van rijpheid van de markt aan. In de periode 1995-1996 had het overgrote deel der aankopen in de USA ook een rechtstreekse relatie met de computer (hardware en software), zoals dat ook het geval was in de meeste Europese landen toen het percentage internetters nog onder de 10% zat.

Hoewel 77% van de Europese internetters voldoende Engels beheersen om websites in die taal te kunnen begrijpen vindt toch twee derde deel der Europeanen dat websites -ook- in hun moederstaal dienen te worden aangeboden.

Sinds medio 1998 voert Pro Active International halfjaarlijks de Internet Monitor in Nederland uit, door middel van een analyse uitgevoerd op basis van zowel online als telefonische onderzoekresultaten. Op dit moment wordt de Internet Monitor halfjaarlijks uitgevoerd in 25 landen wereldwijd, waarbij 300.000 mensen worden ondervraagd over hun Internetgedrag. De vraaggesprekken met meer dan 50.000 Nederlandse Internetgebruikers in Mei 2001 (en nog 300.000 in 25 andere landen) leveren de bovenstaande informatie op.

Additionele informatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Liesbeth Hop, CEO, Pro Active International
Tel.: 020 5040300
Email: l.hop@proactiveinternational.com

Aniek Buller, International Marketing Executive, Pro Active International Email: a.buller@proactiveinternational.com

Pro Active International is de Europese marktleider op het gebied van trendanalyse en onderzoek via het Internet. Zij biedt haar klanten wereldwijd onderzoek, analyse en adviesdiensten aan, gericht op het meten en verbeteren van (online) communicatie- en merkstrategieën.

De door Pro Active International in eigen huis ontwikkelde onderzoekstechnologie staat bekend als zeer geavanceerd en wordt ingezet door diverse toonaangevende Internet-bedrijven zoals MSN, Yahoo!, Altavista, Doubleclick, CNN, Disney, France Telecom, IDG etc. Deze technologie wordt ook toegepast voor The Internet Monitor(tm).

einde