Amsterdam, 4 juli 2001

PROEFPERIODE VAN VIZZAVI SMS-NOTIFICATIE DIENSTEN AFGEROND Gebruik van aantal SMS-notificatie diensten wordt nu in rekening gebracht
Vanaf 9 juli zal Vizzavi voor een aantal gepersonaliseerde SMS-diensten, die in de proefperiode (de afgelopen 10 maanden) gratis aan de gebruikers zijn aangeboden, een vast bedrag per SMS-bericht in rekening brengen. Een SMS-bericht kost dan 77 ct /E 0,35 per SMS. Het gaat hier om de SMS-services: Weer, Horoscoop en ANP Binnenlands Nieuws, ANP Buitenlands Nieuws, ANP Sportnieuws en ANP Economie Nieuws. De overige SMS-diensten en de beltonen blijven gratis. De Vizzavi-abonnees die al gebruik maken van deze dienst, worden allen voor 9 juli telefonisch van de wijziging op de hoogte gebracht.
Gepersonaliseerd
De SMS-diensten van Vizzavi bestaan uit gepersonaliseerde SMS-berichten. Gebruikers kunnen via www.vizzavi.nl zelf selecteren over welke onderwerpen ze SMS-jes willen ontvangen en hoeveel berichten per dag ze maximaal toegestuurd willen krijgen. Hierbij hebben ze keuze uit SMS-berichten over het weer in hun regio, hun eigen sterrenbeeld, sport- en economieberichten en overige nieuwsberichten uit binnen- en buitenland. Voor de betaling ontvangen ze geen aparte rekening. Vizzavi gebruikt hiervoor de bestaande facturen (postpaid) of het prepaid account.

Kinderziektes
Op basis van de resultaten uit de pilotfase zijn de SMS-diensten geëvalueerd en geoptimaliseerd. In de proefperiode hield Vizzavi rekening met technische 'kinderziektes', waardoor de klanten gedurende deze maanden gratis gebruik konden maken van de dienst. Om de huidige gebruikers na het aflopen van de pilotfase niet voor onverwachte kosten of een onverwacht gereduceerd beltegoed te stellen, worden alle ingestelde notificaties op 9 juli geannuleerd, tenzij de Vizzavi-gebruikers voor die tijd hebben aangegeven de SMS-jes na 9 juli nog steeds te willen ontvangen. De betaalde SMS services zijn voorlopig alleen beschikbaar voor Libertel-Vodafone klanten. De overige mobiele operators kunnen helaas op dit moment de betaling van deze diensten niet ondersteunen.

Informeren huidige gebruikers
De huidige gebruikers van SMS-services worden telefonisch op de hoogte gebracht van de nieuwe regeling. De gebruikers krijgen hierbij de vraag voorgelegd of ze hun huidige SMS-notificaties wel of niet willen blijven ontvangen. Beantwoorden ze de vraag met 'ja', dan blijven de gewenste notificaties actief. In dit geval ontvangen de gebruikers een SMS ter bevestiging van de keuze. Beantwoorden ze deze vraag met 'nee', dan worden de SMS-services per direct uitgeschakeld.

Ook wordt uitgelegd op welke manier de gebruikers zich opnieuw kunnen aanmelden, mochten ze naderhand besluiten de SMS-notificaties weer in te willen schakelen. Wanneer de gebruikers niet telefonisch kunnen worden bereikt, dan wordt alles zekerheidshalve uitgeschakeld. Alle Vizzavi gebruikers ontvangen daarna een nieuwsbrief waarin de nieuwe regeling en de aanmeldprocedure wordt uitgelegd. Tot slot wordt de gehele nieuwe regeling ook uitgelegd op de Vizzavi-site.

Overige gratis SMS-diensten
De SMS-berichten rondom de verschillende acties (zoals bijvoorbeeld Starnews), een SMS service met dagelijks nieuws over muziek, het Vizzavi vakantiepakket, SMS services in relatie tot zomerevents zoals Megafestatie en Dance Valley blijven gratis. Ook voor SMS-notificaties van het Financieele Dagblad zal Vizzavi geen bedrag in rekening brengen. Beltonen blijven ook gratis.

Vizzavi
Vizzavi is de multi access portal in Nederland van de Vodafone Group, Vivendi Universal en Libertel. Via PC en mobiele telefoon biedt Vizzavi overal en altijd toegang tot informatie en diverse interactieve services die naar persoonlijke voorkeur kunnen worden ingesteld. Als eerste in Nederland biedt Vizzavi location based services.

Vizzavi biedt een gevarieerd aanbod aan gepersonaliseerde services, zoals nieuws, weer, verkeer, sportnieuws, financieel nieuws en entertainment. Gebruikers van Vizzavi krijgen een eigen e-mail adres en een persoonlijke startpagina. Via internet, SMS, WAP of e-mail kunnen gebruikers informatie ontvangen waarin zij geïnteresseerd zijn. Het aantal services van Vizzavi wordt voortdurend uitgebreid. Zo zal met gebruikmaking van de nieuwste technieken onder andere het beluisteren van muziek en op den duur het bekijken van videobeelden via de mobiele telefoon ontwikkeld worden.


Achtergrondinformatie (