De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
TRCDL/2001/2901
datum
09-07-2001
onderwerp
Beleidsnota Zicht op gezonde teelt
doorkiesnummer
bijlagen
1
Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u mede namens de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de beleidsnota Zicht op gezonde teelt. In deze nota wordt het nieuwe gewasbeschermingsbeleid uitgewerkt in verband met het aflopen van het Meerjarenplan Gewasbescherming (MJP-G) per 2001.
up
datum
09-07-2001
kenmerk
TRCDL/2001/2901
bijlage
Met Zicht op gezonde teelt heeft het kabinet de volgende doelen voor
ogen:
1. Een verdergaande vermindering van het gebruik van chemische
gewasbeschermings-middelen door het stimuleren van een
terughoudende en zorgvuldige toepassing van deze middelen.
2. Een verdere vermindering van de emissies naar het milieu, waarmee
tot 2010 een stap wordt gezet richting het Verwaarloosbaar Risico
(VR) niveau.
3. Het verbeteren van de naleving van de huidige wet- en regelgeving
voor gewasbeschermingsmiddelen met betrekking tot volksgezondheid,
milieu en arbeidsbescherming (inclusief de aanscherping van het
Lozingenbesluit per 2003). Door het vergroten van de naleving van
de regelgeving ten aanzien van milieu en volksgezondheid op de
primaire bedrijven en door een vertaling van de wettelijke
voorschriften uit de Arbeidsomstandighedenwet naar
bedrijfsgerichte maatregelen kan nog een aanzienlijke beleidswinst
worden geboekt.
Om de doelstellingen van het nieuwe gewasbeschermingsbeleid te
realiseren zet het kabinet in op een sectorbrede introductie en
verdere ontwikkeling van een geïntegreerde gewasbescherming op
gecertificeerde bedrijven.
Met geïntegreerde gewasbescherming wil de overheid een omslag in
denken en handelen bij agrarische ondernemers realiseren in hun omgang
met gewasbescherming; een omslag waarbij gewasbescherming een
integraal onderdeel is van de bedrijfsvoering. Dit is een complexe en
kennisintensieve benaderingswijze waarbij zorgvuldig en terughoudend
gebruik gemaakt wordt van chemische gewasbeschermingsmiddelen en deze
pas ingezet worden als andere gewasbeschermingsmethoden zoals
preventieve- en niet chemische maatregelen ontoereikend zijn.
Met het instrument certificering maakt de individuele ondernemer
zijn/haar gewasbeschermingsactiviteiten inzichtelijk voor de
maatschappij. Dit instrument biedt de overheid de mogelijkheid om
nationale doelstellingen naar eisen op bedrijfsniveau te vertalen en
ondernemers in de richting van een geïntegreerde gewasbescherming te
stimuleren. Tevens wordt hierbij ingespeeld op belangrijke
marktontwikkelingen waarin aspecten als traceerbaarheid en
productaansprakelijkheid van steeds meer belang worden.
Er zal door middel van monitoring nagegaan worden in hoeverre de markt de toepassing van geïntegreerde gewasbescherming oppakt. Indien bij de evaluatie in 2004 blijkt dat minder dan 90% van de bedrijven met plantaardige productie per 2005 zal zijn gecertificeerd volgens het basispakket van geïntegreerde gewasbescherming, zullen per 1 januari 2005 wettelijke maatregelen worden getroffen. Daartoe wordt in de Bestrijdingsmiddelenwet 1962 de mogelijkheid opgenomen dat vanaf 1 januari 2005 gewasbeschermingsmiddelen alleen gebruikt mogen worden op bedrijven die tenminste zijn gecertificeerd volgens het basispakket. Naar aanleiding van de uitkomsten van de evaluatie wordt besloten of deze verplichting daadwerkelijk in werking wordt gesteld.
Voor het realiseren van de doelstellingen van het nieuwe beleid zijn
in de nota instrumenten en maatregelen uitgewerkt op de volgende
terreinen:
* kennis, financiële prikkels, waaronder een heffing op
gewasbeschermingsmiddelen, en eisen aan het gebruik van
gewasbeschermingsmiddelen;
* het toelatingsbeleid;
* preventiebeleid in de keten;
* versterking en intensivering van de handhaving en controle.
Daartoe is een verkenning uitgevoerd door het Expertisecentrum
rechtshandhaving naar de gevolgen van het nieuwe beleid voor de
handhaving van regelgeving. De resultaten zijn opgenomen in
bijlage 4.
In het voortraject van de nota is intensief gecommuniceerd en
gediscussieerd met vele maatschappelijke organisaties over het nieuwe
gewasbeschermingsbeleid. Dit heeft geleid tot een gedeelde visie op
hoofdlijnen, waarvan de weerslag is terug te vinden in de beleidsnota.
De staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
G.H. Faber
Bijlage:
Beleidsnota 'Zicht op gezonde teelt' (PDF-formaat, 118 Kb)
ZIE HET ORIGINELE BERICHT VOOR OPHALEN VAN PDF-BESTANDEN