Carros

MG Rover Group op weg naar 'Break even-punt' in 2002

(16 juli 2001)

Deze week heeft de MG Rover Group haar resultaten bekendgemaakt over de periode van acht maanden tot 31 december 2000.

Het verlies van £ (254) miljoen was de helft minder dan het verlies van £ (780) miljoen in het volledige jaar 1999. Deze uitkomst is representatief voor de opzienbarende verbetering van de bedrijfsresultaten. Het totaalbedrag aan liquide middelen over het gehele jaar van £ 329 miljoen was hoger dan voorzien in het business plan en omvat tevens de lange termijn lening van £ 200 miljoen van BMW. Het realiseren van 111.800 verkopen betekende een overschrijding met 900 eenheden van het gebudgetteerde aantal in het business plan. Bovendien was het niveau van de verkopen in de winstgevende markten hoger dan voorzien.

Kevin Howe, Chief Executive MG Rover verklaarde: Onze prestaties over het jaar 2000 waren in alle opzichten beter dan beschreven in het business plan en markeren een belangrijke stap voorwaarts op weg naar het bereiken van ons
doel: een onderneming die op alle gebieden winst maakt. In de loop van het jaar hebben wij in tal van opzichten vooruitgang geboekt. Wij hebben het
operationele verlies met meer dan de helft teruggebracht, hebben er voor gezorgd dat onze productiefaciliteiten in Longbridge volledig in stand zijn gebleven, zijn actief geworden op nieuwe overzeese markten en wij hebben vijf nieuwe modellen toegevoegd aan het bestaande MG- en Rover-model portfolio.

SAMENVATTING VAN DE RESULTATEN IN 2000

·In augustus 2000 heeft MG Rover de gescheiden Rover 25 en 45 productielijnen samengevoegd om ruimte te creëren voor de productie van de
Rover 75.

·De Rover 75 productiefaciliteiten zijn in slechts 12 weken overgebracht van Oxford naar Longbridge. Deze ingrijpende technische operatie was begin oktober succesvol afgerond en resulteerde in een verbeterde productie en in
een hoger aantal voertuigen die voldeden aan de hoogste kwaliteitseisen, vergeleken met de productie in de periode daarvoor in Oxford.

·Twee internationaal erkende Directeuren Ontwikkeling en Design zijn aangetrokken om leiding te geven aan het productoffensief. De revenuen van hun grote kennis en ervaring zijn nu al merkbaar, met name bij de creatie van de nieuwe reeks MG modellen.

·Meer dan £100 miljoen is geïnvesteerd in de ontwikkeling van vijf nieuwe modellen: de Rover 75 Tourer, de MG ZR, de MG ZS, de MG ZT en de MG ZT-T, die alle zijn toegevoegd aan het bestaande modellengamma.

·Nieuwe nationale verkoopmaatschappijen zijn opgericht in de belangrijkste markten van Europa en MG Rover is toegetreden tot nieuwe, overzeese markten met de aanstelling van importeurs in Noorwegen, Zweden en Australië.

2001
·In april is First National Motor Finance (onderdeel van Abbey National) aangesteld om de dealer- en verkoopfinanciering op de Engelse markt te verzorgen. Identieke overeenkomsten zijn aangegaan met andere financiële instellingen op het vasteland van Europa.

·In mei heeft MG Rover de laatste punten van discussie met BMW opgelost over alle openstaande onderwerpen in relatie tot de afronding van de gehele overname. Dit heeft erin geresulteerd dat MG Rover £65 miljoen heeft ontvangen alsmede eigenaar is geworden van de volledige Powertrain operatie in Longbridge.

·In juni kondigde MG Rover aan met Qvale overeengekomen te zijn de sportwagentak in bezit te verwerven. Het bedrijf is daardoor in staat in
2002 een nieuwe MG Coupe en Roadster te introduceren. Dit topmodel zal zowel het MG merk versterken als de huidige MG saloon- en sportwagenseries afronden.

·MG Rover is druk bezig om volledig eigenaar te worden van haar eigen onderdelenvoorziening. In januari is een 10-jarige overeenkomst aangekondigd met Cat Logistics, een van s werelds toonaangevende bedrijven op het gebied
van logistiek en distributie.

·Het afgelopen jaar is MG Rover uiterst actief geweest om de fabriek in Longbridge om te vormen van een productiefaciliteit tot een internationaal hoofdkantoor. De bouw van een test-en onderzoeksfaciliteit, van research-
en ontwikkelingslocaties, van een verkoop- en marketingcentrum en van een ontvangstruimte en showroom voor bezoekers is bijna voltooid. Met de recente verwerving van de Powertrain activiteiten is het bedrijf nu in staat een lange-termijn-plan te realiseren voor deze totale productiefaciliteit, resulterend in een verbeterde efficiency en productie.