NMBS

Datum : 20/07/01

Raad van Bestuur van 20 juli 2001

De Raad van Bestuur van de NMBS vergaderde op vrijdag 20 juli onder voorzitterschap van de heer Michel Damar.

De Raad heeft de prijsbepaling in euro van de reizigerstarieven vanaf
1 januari 2002 goedgekeurd. Momenteel staan beide prijzen reeds vermeld op de vervoersbewijzen, met voorrang aan de Belgische frank voor de euro (de berekening voor de prijs in euro gebeurt door afronding naar de dichtstbijgelegen eurocent). Vanaf 1 januari wordt die prioriteit omgewisseld. De overgang naar de euro zal dus op een volledig neutrale wijze gebeuren.

Zoals de voorgaande jaren ging de raad akkoord met een algemene prijsverhoging op 1 februari 2002. Ze bedraagt gemiddeld 4,0%, wat gevoelig hoger ligt dan deze van de afgelopen jaren ten gevolge van de grotere stijging van de levensduurte (3,21% voor de betrokken periode). Deze verhoging ligt echter lager dan de norm ingeschreven in het beheerscontract, die een aanpassing van 4,42% zou hebben opgeleverd.

Om de transacties aan de loketten te versnellen en de rijen wachtende klanten zoveel mogelijk te beperken, gelden er vanaf 1 februari 2002 nieuwe afrondingsregels. Die zullen doorgaans neutraal voor of in het voordeel van de klant zijn. Ze zullen immers niet langer worden afgerond naar de ronde tien frank erboven (treinkaarten), maar wel, in functie van de hoogte van het bedrag, naar de dichtstbijgelegen 0,1, 0,5 of 1 Euro.

Een voorbeeld: een Go Pass van 1.550 frank ondergaat een prijsverhoging van 2,62% vanaf 1 februari 2002. Bij toepassing van de nieuwe afrondingsregels wordt zijn nieuwe prijs 39 Euro, wat overeenstemt met een verhoging beperkt tot 1,5%.

In verband met de veiligheidsproblematiek in de stations en treinen heeft de Raad ingestemd om in de volgende jaren een bijkomende inspanning te leveren. Op het vlak van uitrusting wordt de installatie van een geïntegreerd veiligheidssysteem in het vooruitzicht geplaatst, met als doelstelling de preventie van agressie en het indijken van diefstal en inbraken alsook de strijd tegen het vandalisme. Het gaat om technische alarmsystemen (controle roltrappen, toegangscontrole, branddetectie, inbraakalarmen), verspreid over een 500-tal sites op het net waarvan de gegevens worden geregistreerd in regionale alarmcentrales, telebeheerde intelligente koffers, camerabewaking op de meest kritieke punten van het net en stille alarmsystemen en camera's in de loketten alsook interactieve praatpalen in de stopplaatsen.

De NMBS oordeelt dat ook bijkomende menselijke middelen moeten worden vrijgemaakt: het kader van B-Security, de interne veiligheidsdienst van de NMBS, moet quasi worden verdubbeld (van 166 naar 292 personeelsleden), met het oog op de uitbreiding van het aantal brigades, de oprichting van een treinbrigade en het permanent toezicht in de eerste alarmcentrales. Er zullen 126 bijkomende personen worden gerekruteerd.

De NMBS wil het beheer van haar tractievoertuigen optimaliseren door ze uit te rusten met een positioneringsysteem (GPS), dat er voor zorgt dat de plaatscoördinaten toekomen op een centaal punt. De tractievoertuigen zullen dus continu lokaliseerbaar zijn. Voor de uitrusting van, in een eerste fase, 441 locomotieven (diesel of elektrisch) heeft de Raad de aankoop van een specifiek GPS-systeem voor een bedrag van 430 miljoen frank (10,67 miljoen Euro) goedgekeurd.

De Raad heeft de bouw van het metalen gebinte van het toekomstige reizigersstation Luik-Guillemins toegewezen voor een bedrag van 1,57 miljard frank (38,9 miljoen Euro). De verkregen prijs die resulteert uit een nieuwe marktconsultatie, is dus ruim twee miljard lager dan de eerste openbare aanbesteding, komende van 3,7 naar 1,5 miljard frank.

Deze prijs respecteert op die manier integraal het globale budget voor het station zoals voorzien door de NMBS in het kader van de hst-envelop. De constructie van de stationsoverkapping zal bovendien volledig conform zijn met de geplande plannen van EUROLIEGE TGV en architect Calatrava. De werken zullen kunnen beginnen vanaf eind dit jaar en zullen duren tot eind 2005.

Conform het tweede bijvoegsel aan het huidige beheerscontract heeft de NMBS een diepgaande analyse gemaakt over de mogelijke heropening van zes spoorlijnen. De Raad heeft deze studie besproken die ook zal worden voorgelegd aan de Regering. In de huidige staat van het deficit van de eerste opdracht van openbare dienstverlening - binnenlands reizigersvervoer - en, bij gebrek aan supplementaire financiering, oordeelt de Raad dat er geen nieuwe lijnen kunnen worden heropend.

De Raad stemde ook in met de ondertekening van een raamakkoord over de levering van internationale telecommunicatiediensten tussen België en het Groothertogdom Luxemburg. Het akkoord zal worden afgesloten tussen de NMBS en P & T Luxembourg. Doel is rechtstreekse glasvezelverbindingen ter beschikking stellen voor de respectieve en wederkerige behoeften van de twee landen. Het financieel engagement is voor beide partijen beperkt tot 2,5 miljoen Euro (+ 100 miljoen frank).

© 2001 NMBS