Datum : 20/07/01
Raad van Bestuur van 20 juli 2001
De Raad van Bestuur van de NMBS vergaderde op vrijdag 20 juli onder
voorzitterschap van de heer Michel Damar.
De Raad heeft de prijsbepaling in euro van de reizigerstarieven vanaf
1 januari 2002 goedgekeurd. Momenteel staan beide prijzen reeds
vermeld op de vervoersbewijzen, met voorrang aan de Belgische frank
voor de euro (de berekening voor de prijs in euro gebeurt door
afronding naar de dichtstbijgelegen eurocent). Vanaf 1 januari wordt
die prioriteit omgewisseld. De overgang naar de euro zal dus op een
volledig neutrale wijze gebeuren.
Zoals de voorgaande jaren ging de raad akkoord met een algemene
prijsverhoging op 1 februari 2002. Ze bedraagt gemiddeld 4,0%, wat
gevoelig hoger ligt dan deze van de afgelopen jaren ten gevolge van de
grotere stijging van de levensduurte (3,21% voor de betrokken
periode). Deze verhoging ligt echter lager dan de norm ingeschreven in
het beheerscontract, die een aanpassing van 4,42% zou hebben
opgeleverd.
Om de transacties aan de loketten te versnellen en de rijen wachtende
klanten zoveel mogelijk te beperken, gelden er vanaf 1 februari 2002
nieuwe afrondingsregels. Die zullen doorgaans neutraal voor of in het
voordeel van de klant zijn. Ze zullen immers niet langer worden
afgerond naar de ronde tien frank erboven (treinkaarten), maar wel, in
functie van de hoogte van het bedrag, naar de dichtstbijgelegen 0,1,
0,5 of 1 Euro.
Een voorbeeld: een Go Pass van 1.550 frank ondergaat een
prijsverhoging van 2,62% vanaf 1 februari 2002. Bij toepassing van de
nieuwe afrondingsregels wordt zijn nieuwe prijs 39 Euro, wat
overeenstemt met een verhoging beperkt tot 1,5%.
In verband met de veiligheidsproblematiek in de stations en treinen
heeft de Raad ingestemd om in de volgende jaren een bijkomende
inspanning te leveren. Op het vlak van uitrusting wordt de installatie
van een geïntegreerd veiligheidssysteem in het vooruitzicht geplaatst,
met als doelstelling de preventie van agressie en het indijken van
diefstal en inbraken alsook de strijd tegen het vandalisme. Het gaat
om technische alarmsystemen (controle roltrappen, toegangscontrole,
branddetectie, inbraakalarmen), verspreid over een 500-tal sites op
het net waarvan de gegevens worden geregistreerd in regionale
alarmcentrales, telebeheerde intelligente koffers, camerabewaking op
de meest kritieke punten van het net en stille alarmsystemen en
camera's in de loketten alsook interactieve praatpalen in de
stopplaatsen.
De NMBS oordeelt dat ook bijkomende menselijke middelen moeten worden
vrijgemaakt: het kader van B-Security, de interne veiligheidsdienst
van de NMBS, moet quasi worden verdubbeld (van 166 naar 292
personeelsleden), met het oog op de uitbreiding van het aantal
brigades, de oprichting van een treinbrigade en het permanent toezicht
in de eerste alarmcentrales. Er zullen 126 bijkomende personen worden
gerekruteerd.
De NMBS wil het beheer van haar tractievoertuigen optimaliseren door
ze uit te rusten met een positioneringsysteem (GPS), dat er voor zorgt
dat de plaatscoördinaten toekomen op een centaal punt. De
tractievoertuigen zullen dus continu lokaliseerbaar zijn. Voor de
uitrusting van, in een eerste fase, 441 locomotieven (diesel of
elektrisch) heeft de Raad de aankoop van een specifiek GPS-systeem
voor een bedrag van 430 miljoen frank (10,67 miljoen Euro)
goedgekeurd.
De Raad heeft de bouw van het metalen gebinte van het toekomstige
reizigersstation Luik-Guillemins toegewezen voor een bedrag van 1,57
miljard frank (38,9 miljoen Euro). De verkregen prijs die resulteert
uit een nieuwe marktconsultatie, is dus ruim twee miljard lager dan de
eerste openbare aanbesteding, komende van 3,7 naar 1,5 miljard frank.
Deze prijs respecteert op die manier integraal het globale budget voor
het station zoals voorzien door de NMBS in het kader van de
hst-envelop. De constructie van de stationsoverkapping zal bovendien
volledig conform zijn met de geplande plannen van EUROLIEGE TGV en
architect Calatrava. De werken zullen kunnen beginnen vanaf eind dit
jaar en zullen duren tot eind 2005.
Conform het tweede bijvoegsel aan het huidige beheerscontract heeft de
NMBS een diepgaande analyse gemaakt over de mogelijke heropening van
zes spoorlijnen. De Raad heeft deze studie besproken die ook zal
worden voorgelegd aan de Regering. In de huidige staat van het deficit
van de eerste opdracht van openbare dienstverlening - binnenlands
reizigersvervoer - en, bij gebrek aan supplementaire financiering,
oordeelt de Raad dat er geen nieuwe lijnen kunnen worden heropend.
De Raad stemde ook in met de ondertekening van een raamakkoord over de
levering van internationale telecommunicatiediensten tussen België en
het Groothertogdom Luxemburg. Het akkoord zal worden afgesloten tussen
de NMBS en P & T Luxembourg. Doel is rechtstreekse
glasvezelverbindingen ter beschikking stellen voor de respectieve en
wederkerige behoeften van de twee landen. Het financieel engagement is
voor beide partijen beperkt tot 2,5 miljoen Euro (+ 100 miljoen
frank).
© 2001 NMBS