Carros

Honda start proef waterstofstation in Californië

(24 juli 2001)

Honda R&D Co. Ltd. en Honda R&D America Inc. zijn een brandstofstation begonnen waar waterstof wordt geproduceerd en waar auto's die op waterstof rijden, kunnen tanken. Het station gebruikt zonne-energie om waterstof uit water te winnen. De proef gaat deze maand van start met brandstofcelauto's van het type Honda FCX, die ter plaatse al op de openbare weg worden getest.

Het nieuwe productie- en tankstation is gevestigd op het terrein van Honda R&D Americas Los Angeles Center in Torrance, Californië. Het is het eerste in het zuiden van deze Amerikaanse staat. Er zullen proeven worden gedaan met de productie en opslag van waterstof, alsmede met het tanken met auto's. Deze onderzoeken maken deel uit van voortdurende research naar schonere energiebronnen.

Het nieuwe station produceert waterstof met zowel zonne-energie als normale
elektriciteit en bestaat onder meer uit de volgende componenten:

* zonnepanelen wekken elektriciteit op met behulp van het licht van de zon;
* een controlesysteem dat de opgewekte zonne-energie zo efficiënt mogelijk gebruikt;
* een elektrolytisch systeem dat elektriciteit gebruikt om waterstof uit water te winnen;
* een compressor die de waterstof onder druk houdt; * een tank die de waterstof onder druk bewaart.

Bij gebruik van alleen zonne-energie kan men al 7.600 liter waterstof per jaar maken. Indien zowel zonne-energie als gewone stroom worden gebruikt, bedraagt de productiecapaciteit zelfs 36.500 liter per jaar.

Voor het tankstation zijn diverse nieuwe technologieën ontwikkeld. Een innovatie? waterrecirculatiesysteem beperkt het waterverbruik in het elektrolytisch systeem tot het absolute minimum. Weer een ander systeem zorgt ervoor dat de waterstofproductie zo efficiënt mogelijk verloopt, door wisselingen in de energieopwekking tegen te gaan. Die wisselingen ontstaan doordat de zon niet op elk moment even krachtig is. Dit alles bij elkaar is zo ontworpen dat het nog compact is ook. Door elk separaat systeem zo efficiënt mogelijk te laten werken, beperkt Honda verlies van energie tot het minimum. Dat is bijzonder, want waterstofproductie met behulp van zonne-energie ging tot nu toe gepaard met energieverliezen.

Honda is al lange tijd van mening dat brandstofcellen de volgende generatie krachtbronnen zullen zijn. Dan hoeven er geen alternatieve brandstoffen te komen, nemen uitlaatgasemissies af en verminderen de effecten van de opwarming van de aarde. Honda is van mening dat pure waterstof op de lange termijn de beste manier is om brandstofcelauto's aan te drijven. Daarom werkt Honda er hard aan om dit werkelijkheid te laten worden. De fabrikant werkt aan het volledige proces van waterstofproductie, -opslag en -levering. Tegelijkertijd wordt onderzocht hoe de C02-uitstoot tijdens de waterstofproductie kan worden verminderd.

De praktijkproef met dit teststation op zonne-energie is een goede manier om achter efficiëntere productiemethoden voor onuitputtelijke en schone energie te komen. Bovendien geeft dit station inzicht in toekomstige uitdagingen op het gebied van waterstofproductie en waterstoftankstations.