AutoRai

27-7-2001

Nieuw uiterlijk en meer dynamiek in nieuwe Saab 9-5

Saab heeft de 9-5 meer dynamiek gegeven en een uiterlijk dat op subtiele wijze veranderd is. Bovendien heeft het Zweedse merk zowel bij de Sedan als de Estate veranderingen doorgevoerd aan het onderstel.

Daarnaast mikt Saab zijn pijlen verder op de zakelijke markt met een nieuwe serie turbodieselmotoren. Een noviteit voor de 9-5.

We hebben eigenlijk op alle onderdelen van de auto veranderingen aangebracht, aldus Peter Augustsson, President en CEO van Saab Automobile AB. Hierdoor is toch weer een andere auto ontstaan dan de 9-5 die wij in 1997 gelanceerd hebben. Hij rijdt sportiever, ziet er moderner uit en beschikt over een motorenrange die de auto nog aantrekkelijker maken. Dit betekent dat we in staat zijn effectiever en competitiever in Europese markten aan de weg te timmeren. Desondanks blijft de 9-5 de auto voor individualisten die Zweeds design, de verfijnde techniek en Saabs superieure reputatie op het gebied van veiligheid waarderen. En natuurlijk Saabs unieke rijdynamiek dankzij de turbogeladen motoren.

De nieuwe 9-5 is vooral sportiever. De komst van de turbodieselmotoren gaat daarmee goed samen. De nieuwe krachtbronnen leveren immers veel kracht en koppel. Deze motoren kunnen zich meten met de beste dieseltechniek die de Europese topmerken in het premiumsegment aanbieden. De nieuwe 3,0-liter V6 TiD werd vorig jaar op de Auto Show van Parijs voor het eerst aan het publiek getoond. De van commonrailinspuiting voorziene motor is goed voor 176 pk. Een viercilinder turbodiesel behoort ook tot de mogelijkheden. Saab levert de bekende 2.2 TiD met directe inspuiting van de 9-3 begin volgend jaar ook in de 9-5. De krachtbron levert sinds modeljaar 2001 125 pk. Beide versies staan garant voor de enorme souplesse en dynamiek die Saab turbomotoren zo kenmerkt.

Aero met 250 pk

Verder is de highperformance motor van de Aero opgewaardeerd. De 2,3-liter viercilinder turbokrachtbron levert nu maar liefst 250 pk. Een stijging van twintig paardenkrachten. Daarmee komt het aantal motorvarianten van de nieuwe 9-5 op zes, allemaal voorzien van een turbo.

Vijftraps automatische transmissie

De Aero-modellen met automatische transmissie hebben voortaan meer koppel. Dankzij een volledig nieuwe vijftraps automaat die meer trekkracht aankan levert deze combinatie nu 20 Nm extra. De versnellingsbak is bestand tegen het gigantische koppel van 350 Nm dat de krachtbron levert. De nieuwe adaptieve transmissie houdt constant rekening met zijn eigen prestaties en de zich op dat moment voordoende rij-omstandigheden. Hij vervangt de viertraps automaat.

Saab heeft het krachtige voorkomen van de 9-5 subtiel gewijzigd. Het resultaat is een sportiever en moderner uiterlijk. Koplampen met helder afdekglas en de optionele bi-xenon verlichting geven de 9-5 een eigentijdser aanzien. Ook het interieur kent wijzigingen. De 9-5-koper kan zijn auto nog persoonlijker aankleden met de verschillende uitrustingsniveaus, of liever gezegd forms. De interieurvorm Linear weerspiegelt de eenvoud van Zweeds design, Arc is de meer conventionele uitrusting en Vector staat voor sportief en modern. Aero blijft louter voorbehouden aan de ultieme uitvoering met de 250 pk sterke 2,3-liter Turbomotor.

Veranderingen aan het chassis maken het onderstel sportiever en communicatiever. De nieuwe 9-5 is nog meer een rijdersauto waarmee scherper bochtenwerk mogelijk is. Bovendien stuurt de auto preciezer. Voor het eerst levert Saab de optie ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma). Dit is zo gemaakt dat de bestuurder zelfs dicht op de grens van grip alles onder controle houdt. De Saab ingenieurs beschouwen dit systeem samen met het verbeterde ABS en Tractiecontrolesysteem (TCS) als het beste in zijn klasse.

Tot slot is de veiligheid van de 9-5 naar een nog hoger niveau getild. De veiligheidsvoorzieningen hebben Saabs real-life veiligheidsfilosofie, krachten in balans, als basis. De nieuwe 9-5 beschikt over botskrachtafhankelijke airbags met een passagiersensor, ook de werking van de gordels is onder de loep genomen en is een nieuwe bekleding van de dakrand aangebracht. Hiermee voldoet de auto aan de laatste veiligheidseisen in de Verenigde Staten. Bovendien biedt de 9-5 een betere kniebescherming aan zowel de bestuurder als de passagier en beschikt de auto over Isofix
kinderzitjesbevestigingspunten.