Carros

Skoda verkoopt in Nederland bijna 50 % meer auto's

Uitstekende resultaten in eerste helft 2001 in een markt die 16 % daalt

(30 juli 2001)

Skoda-importeur Pon Mobiel heeft in de eerste zes maanden van 2001 4.487 auto's verkocht. Dat zijn er 1.487 meer dan in de eerste helft van 2000. Een stijging van, op een paar tienden na, maar liefst 50 %. En dat terwijl de totale Nederlandse markt met 16 % daalde. Het beste bewijs voor het feit dat Skoda de stijgende lijn van vorige jaren weet voort te zetten.

Skoda boekte tot en met juni 2001 een marktaandeel in Nederland van 1,44 %, waar dat vorig jaar over dezelfde periode nog 0,81 % bedroeg. De Octavia-verkopen stegen naar 1.486 exemplaren (tegen 1.169 exemplaren in dezelfde periode in 2000), terwijl die van de Fabia-reeks zelfs fors toenamen tot 2.958 auto's (1.142 exemplaren in de eerste zes maanden van vorig jaar). Zelfs de goede oude Felicia werd, bij het afscheid nemen van de Nederlandse markt, nog 43 keer op kenteken gezet.

Maar niet alleen in het kleine Nederland gooit Skoda hoge ogen. Elders op het continent is het van hetzelfde laken een pak: de markt daalt, maar de Skoda-verkopen stijgen. Ondanks de afnemende groei van de Europese economie heeft SkodaAuto haar marktaandeel in het eerste halfjaar van 2001 vergroot. In West-Europa was de verkoopstijging het grootst: er werden 1 32.767 eenheden verkocht, een groei van maar liefst 17,1 %. Het aantal verkochte Skoda's in Midden- en Oost-Europa (exclusief Tsjechië) nam toe met 28,5 % tot een aantal van 61.700 exemplaren. Op de Tsjechische thuismarkt verkocht SkodaAuto 44.907 auto's, een stijging van 1 2,4 0/0 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In Tsjechië behaalde SkodaAuto in het afgelopen halfjaar een marktaandeel van 55 %.

Gedurende de eerste zes maanden van 2001 zijn er wereldwijd 246.746 Skoda's verkocht, hetgeen een stijging van 17,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2000 betekent. Het best verkochte model is de Fabia. Er werden er dit eerste halfjaar 84.518 van verkocht. Van de Fabia Combi vonden 42.864 eenheden hun weg naar de klant, terwijl van de Fabia Sedan, die pas begin deze zomer werd gelanceerd, al 2.286 eenheden zijn afgezet. De vraag naar de Octavia blijft groot, zo blijkt uit de cijfers: in totaal kozen 48.422 klanten voor dit model. De verkoop van de Octavia Combi nam toe met 9,4 % tot een totaal van 34.872 eenheden.

Ondanks dat de algemene vraag op de Europese markten is afgenomen, is SkodaAuto erin geslaagd om van januari tot en met juni 2001 in de vijf belangrijkste West-Europese afzetlanden zowel haar verkoopvolume als haar marktaandeel te vergroten. In Duitsland, de belangrijkste West-Europese exportmarkt voor de Tsjechische fabrikant, werden 36.403 Skoda's verkocht. Dit is een stijging van 9,1 %, goed voor een marktaandeel van 2 %.