3-8-2001
Nieuwe 3-deurs Honda Civic
Met de nieuwe Civic 3-deurs breidt Honda het aanbod uit met een
sportief en dynamisch model. De nieuweling combineert een ruim
interieur met compacte buitenmaten en uitgebalanceerde wegligging.
De motoren
De basismotorisatie bestaat uit twee vlotte en zuinige lichtmetalen
motoren een 1,4 liter SOHC benzinemotor van 90 pk (66 kW) en een
1,6-liter SOHC-VTEC benzinemotor van 110 pk (81 kW), die ook in de
Civic 5-deurs worden toegepast. Beide krachtbronnen zijn afgestemd op
veel koppel en een vlakke koppelkromme.
Het gemiddeld brandstofverbruik van de 1,4 liter met handgeschakelde
versnellingsbak bedraagt slechts 6,3 l/100 km, terwijl de 1,6 liter
met handgeschakelde versnellingsbak slechts 6,7 l/100 km verbruikt.
Toch accelereert de Civic 1.6 in 9,9 seconden van 0 naar 100 km/h.
Beide motoren voldoen aan de strenge EU2005-emissie-eisen en aan de
Wet Fiscale Stimulering Schone Personen- en Bestelautos.
Vanaf begin 2002 is de Civic 3-deurs ook leverbaar met een 1,7 liter
turbodiesel met common rail-techniek en een vermogen van 100 pk (74
kW).
Carrosserie en onderstel
De eerste vertegenwoordigers van de zevende Civic-generatie hebben
reeds bewezen dat compactere buitenmaten niet ten koste hoeven te gaan
van de binnenruimte. De nieuwe 3-deurs is hier geen uitzondering op.
Ofschoon de wielbasis (voor een beter weggedrag) met 45 mm en de
totale lengte met 50 mm zijn verkleind, biedt ook hij een grotere
binnenruimte dan zijn voorganger. En de ergonomie is wezenlijk
verbeterd. Net zoals de andere Civic-modellen valt de 3-deurs op door
intelligent gebruik van de ruimte: de motor, de compacte
voorwielophanging en het hoog gemonteerde stuurhuis vragen een minimum
aan plek onder de karakteristieke korte neus. De achterasconstructie
is compact, met double wishbones en reactie-armen. Deze maakt in
combinatie met de doordachte plaatsing van de onderdelen onder de
bodemplaat (zoals een kunststof brandstoftank die door zijn vorm de
beschikbare ruimte optimaal benut) een vlakke interieurvloer zonder
middentunnel mogelijk.
De carrosserie bevat uitgebreide verstevigingen en er wordt staal van
grote treksterkte toegepast. Dit zorgt voor een carrosseriestructuur
met een indrukwekkende torsiestijfheid. Voor de frontale en
zijdelingse botsingen binnen de Euro-NCAP tests werd de waardering
uitgedrukt in een toewijzing van 4 sterren. Wat betreft de veiligheid
voor voetgangers behaalde de Civic een absolute topscore van 3
sterren, de hoogste waardering ooit. (Getest model is de 5-deurs,
waarden zijn ook van toepassing op de 3-deurs.)
De Civic 3-deurs is standaard uitgerust met veiligheidsgordels met
gordelspanners en spankrachtbegrenzers voorin, twee airbags voorin en
twee zijairbags voorin.
Zijn bouwkwaliteit komt bij de Civic 3-deurs ook in zijn individuele
uiterlijk tot uiting. De carrosserie oogt als uit één stuk gegoten,
dankzij de korte wielbasis, de korte overhang vóór en de grote
spoorbreedte.
Rijden met de Civic 3-deurs
De vormgeving van het interieur is kwalitatief hoogstaand, met
sportieve accenten. Opbergmogelijkheden met een totale inhoud van 10,5
liter zorgen ervoor dat het interieur netjes blijft, zodat het
rijplezier niet door rondslingerende spullen wordt gehinderd.
Net zoals bij de Civic 5-deurs is de versnellingspook in het dashboard
geïntegreerd. Niet alleen maakt deze plaatsing het schakelen (en
rijden) comfortabeler en veiliger, ook zorgt het voor een sportiever
schakelgevoel.
De inhoud van de bagageruimte van de nieuwste generatie Civic 3-deurs
is met 90 liter vergroot tot 315 liter (VDA), ondanks de compactere
buitenmaten.
Net zoals alle andere modellen uit de Civic-serie is de bouwkwaliteit
ook bij de nieuwe 3-deurs flink verbeterd. De smalle naden tussen
diverse panelen en de solide uitwerking van details zijn gerealiseerd
met nieuwe en geavanceerde productietechnieken.
Traditionele Civic kwaliteiten zoals veiligheid, oog voor het milieu
en economie zijn uiteraard behouden gebleven. Daarnaast hadden de
ontwerpers als doel om de nieuwe Civic-reeks marktleider in het
C-segment te maken door een combinatie van rijcomfort en een
eersteklas weggedrag.
Mede door een betere balans tussen het rolcentrum voor en achter, de
directe besturing en de stijve carrosserie biedt de Civic 3-deurs de
bestuurder veel veiligheid, een goede voertuigbeheersing, veel
rijcomfort en een lichtvoetig onderstel.
De standaard elektrische stuurbekrachtiging (EPS) is zo geavanceerd
dat het meerverbruik sterk wordt gereduceerd.
Net zoals bij de andere Civic-varianten is de uitrusting ook bij de
3-deurs afhankelijk van de carrosserievariant en niet van de motor.
Beide motoren zijn te combineren met verschillende uitrustingsniveaus.
De Type-R is het sportieve topmodel.
De Civic is een wereldauto
De Civic is een echte wereldauto: alle modellen zijn gebouwd op
hetzelfde platform en hun basistechniek is gelijk. Desondanks is het
gelukt om drie volledig verschillende varianten te maken. De productie
en kwaliteit van de aantrekkelijke Honda-familie profiteert van Hondas
nieuwe Global Product Supply Network, dat de productiesnelheid,
efficiency en flexibiliteit in alle vestigingen duidelijk verhoogt.
Door het wereldwijd standaardiseren van de belangrijkste fabrieken kan
Honda gemakkelijk bepalen waar verschillende modellen worden gebouwd.
Zo is het mogelijk om snel en flexibel op nieuwe ontwikkelingen te
reageren.
Civic Type-R
Als topmodel fungeert de Type-R. De 200 pk sterke 2,0-liter motor
brengt de sportiefste Civic ooit in slechts 6,8 seconden van 0 naar
100 km/h. De topsnelheid bedraagt 235 km/h.
Extra aankleding van de carrosserie en een verlaagd onderstel geven de
Type-R een bijzonder dynamisch uiterlijk. De 2,0-liter motor van de
Civic Type-R is de tweede Honda-krachtbron met de nieuwe
DOHC-i-VTEC-technologie. Deze technologie, die voor het eerst is
gebruikt in de Honda Stream, zet nieuwe maatstaven op het gebied van
het verbeteren van moderne benzinemotoren. De innovatieve 2,0-liter
motor combineert duidelijk verbeterde verbruiks- en emissiewaarden met
betere prestaties en een constant beschikbaar koppel.
De nieuw geconstrueerde, close ratio handgeschakelde 6-versnellingsbak
van de Type-R zorgt ervoor dat het motortoerental tijdens accelereren
steeds in een gunstig gebied blijft.
De Type-R beschikt over een uitermate sportieve rijdynamiek, dankzij
verstevigde veren, schokdempers en stabilisatoren voor en achter, een
stijvere carrosserie en een verlaagd onderstel.
De belangrijkste kenmerken van de Civic 3-deurs
De nieuwe Honda Civic 3-deurs de belangrijkste eigenschappen op een
rij
* De innovatieve 3-deurs met korte neus maakt de nieuwe Civic-reeks
compleet
* Grotere binnenruimte, ondanks kleinere buitenmaten (in
vergelijking met zijn voorganger) dankzij slim gebruik van de
ruimte
* Vlakke vloer en versnellingshendel in dashboard
* Comfort, ergonomie en kwaliteit nog verder verbeterd, duidelijk
lager geruisniveau
* Bovengemiddeld groot aandeel (57%) carrosseriedelen uit staal van
grote treksterkte, uitermate smalle naden
* Zeer stijve carrosseriestructuur met als streven een 4-sterren
waardering in de Euro-NCAP test plus goede botsveiligheid voor
voetgangers
* 1,4-liter SOHC- en 1,6-liter SOHC-VTEC-II-motor, handgeschakelde
5-versnellingsbak of als optie een automaat met 4 versnellingen en
Grade-Logic-systeem
* Laag brandstofverbruik en meer koppel in onderste en midden
toerengebied
* Type-R met 2,0-liter DOHC-i-VTEC-motor van 200 pk accelereert van
0 naar 100 km/h in 6,8 seconden
* Kortere wielbasis voor eenvoudiger manoeuvreren en beter rijgedrag
* Innovatief ruimtegebruik door motor en wielophanging
* Elektrische stuurbekrachtiging, ABS en elektronische
remkrachtverdeling (EBD) zijn standaard.
Prijzen en levering Civic 3-deurs 1.4 en 1.6
De Civic 3-deurs 1.4 en 1.6 staan vanaf medio augustus 2001 bij de
Honda dealers in de showroom.
Er worden zes kleuren leverbaar: de metallic kleuren zilver, zwart,
blauw, groen en geel en in één non- metallic kleur rood.
De prjzen zijn als volgt (incl. BTW en BPM):
1.4 S 35.590,- 16.150
1.4 LS 39.990,- 18.147
1.6 LS 43.140,- 19.576
1.6 ES 49.540,- 22.480
Meerprijs voor metallic lak is 760,- ( 345,-), automatische
transmissie (op de LS en ES leverbaar) kost 3.600,- ( 1.634,-) . Als
optie is de 1.6 ES leverbaar met lederen interieur en stuur. De prijs
daarvoor is 4.500,- ( 22.480,-).
Prijzen en levering Civic Type-R
De Type-R wordt leverbaar in Nederland vanaf oktober a.s. in de
kleuren zwart, zilver en rood (non-metallic) voor de aantrekkelijke
prijs van 59.990,- ( 27.222,-).