De nieuwe Mercedes-Benz SL: de sportwagenlegende leeft
(03 augustus 2001)
* Vijfde generatie sportwagenlegende SL
* Uniek pakket van de modernste rijdynamische systemen
* Wereldpremière remsysteem Sensotronic Brake Control
* Design met stijlelementen van de legendarische 300 SL
* Dankzij Variodak zowel roadster als coupé
* Krachtige V8-motor voor sportieve prestaties
* Lichte carrosserie met veel aluminium
Met een technisch zeer geavanceerde sportwagen zet Mercedes-Benz in de
herfst van 2001 de lange traditie van SL-roadsters voort. De nieuwe
open tweezitter is de vijfde generatie van deze succesvolle
Mercedes-modelserie, die in 1954 met de legendarische 'vleugeldeur'
300 SL aan een wereldwijde zegetocht begon. Sindsdien zijn er zo'n
490.000 exemplaren van deze exclusieve sportwagen gebouwd.
Dankzij een unieke combinatie van de modernste elektronische
onderstelsystemen biedt de nieuwe SL een ongekend dynamische
rijervaring. Vanzelfsprekend staat ook de veiligheid op een hoog
niveau. De SL zet daarmee nieuwe maatstaven in zijn klasse. De
absolute top van de technische hoogstandjes vormt het
elektrohydraulische remsysteem Sensotronic Brake Control (SBC).
Mercedes-Benz is wereldwijd het eerste automerk dat dit systeem
levert. SBC werkt samen met het beproefde stabiliteitssysteem ESP® en
de actieve onderstelregeling Active Body Control (ABC), dat
carrosseriebewegingen in bochten of tijdens rem men tot een minimum
beperkt. Daarmee staat de bestuurder van de nieuwe SL-Klasse standaard
een revolutionair pakket aan innovatieve elektronische regelsystemen
ter beschikking op het gebied van ondersteltechniek, rijveiligheid en
rijdynamiek.
Met de Sensotronic Brake Control begint het tijdperk van toekomstige
'by wire'-systemen. Deze geven de opdrachten van de automobilist niet
meer mechanisch of hydraulisch door, maar elektronisch (via kabels).
Tot de belangrijkste prestaties van SBC behoort de extreem hoge
dynamiek bij de opbouw van de remdruk, plus het feit dat het via
hoogwaardige sensoren rekening houdt met wat de bestuurder en de auto
doen. Zo herkent het systeem een noodsituatie als de bestuurder zijn
voet snel van gas- naar rempedaal overbrengt. Het verhoogt dan
automatisch de druk in de remleidingen. Tegelijkertijd maken de
remblokken contact met de remschijven, die vervolgens bij het
intrappen van het rempedaal meteen met voile kracht kunnen aangrijpen.
Het effect: een remweg die tijdens een noodstop tot wel drie procent
korter is.
Bovendien is SBC dankzij de variabele remkrachtverdeling veiliger bij
remmen in bochten. De verbeterde dynamiek en precisie zorgen er tevens
voor dat de rem-assistent en het elektronisch stabiliteitsprogramma
ESP® beter presteren. De designers hebben aansluiting gezocht bij de
vader van deze modelreeks, die uit 1954 stamt, en de SL-geschiedenis
met gevoel voor traditie voortgezet. Op een stijlvolle manier
harmoniëren typische SL-kenmerken met nieuwe elementen uit de huidige
Mercedes-lijn en maken zo van de roadster een auto die gereed is voor
de toekomst. Bijvoorbeeld met het 'vierogengezicht', dat hier op een
nieuwe, dynamische manier wordt toegepast. Moderne heldere glazen
zorgen op effectieve wijze voor een opwaardering van de koplampen en
staan borg voor een markante uitstraling.
Ook de perfecte integratie van het nieuw ontwikkelde Variodak is een
bewijs voor de kwaliteit van het SL-design. Het Variodak maakt van
deze sportwagen een compromisloze auto, die het rijplezier van een
open roadster biedt en het hoge comfort van een Mercedes-Benz coupe.
Met één druk op de knop laat het zich binnen 16 seconden openen en
sluiten, waarbij een nieuw scharniermechanisme ervoor zorgt dat de
dakcomponenten nog meer ruimte besparen als ze in het bovenste deel
van de kofferruimte verdwijnen. Eronder staat dan een bagageruimte met
een inhoud van 235 liter (VDA-methode) tot de beschikking. Als het
Variodak gesloten is, bedraagt de kofferruimte-inhoud van de nieuwe
SL-Klasse (inclusief de opbergbox in de ruimte voor het reservewiel)
317 liter. Dat zijn er 52 meer dan in het voorgaande model.
Vanaf halverwege 2002 is het Variodak ook in een glazen uitvoering
leverbaar. Dan biedt het ook in gesloten toestand de vrijheid die
kenmerkend is voor een roadster en, dankzij het grote glasoppervlak,
een bijzonder licht interieur.