Carros

De nieuwe Mercedes-Benz SL: de sportwagenlegende leeft

(03 augustus 2001)

* Vijfde generatie sportwagenlegende SL

* Uniek pakket van de modernste rijdynamische systemen

* Wereldpremière remsysteem Sensotronic Brake Control

* Design met stijlelementen van de legendarische 300 SL

* Dankzij Variodak zowel roadster als coupé

* Krachtige V8-motor voor sportieve prestaties

* Lichte carrosserie met veel aluminium

Met een technisch zeer geavanceerde sportwagen zet Mercedes-Benz in de herfst van 2001 de lange traditie van SL-roadsters voort. De nieuwe open tweezitter is de vijfde generatie van deze succesvolle Mercedes-modelserie, die in 1954 met de legendarische 'vleugeldeur' 300 SL aan een wereldwijde zegetocht begon. Sindsdien zijn er zo'n 490.000 exemplaren van deze exclusieve sportwagen gebouwd.

Dankzij een unieke combinatie van de modernste elektronische onderstelsystemen biedt de nieuwe SL een ongekend dynamische rijervaring. Vanzelfsprekend staat ook de veiligheid op een hoog niveau. De SL zet daarmee nieuwe maatstaven in zijn klasse. De absolute top van de technische hoogstandjes vormt het elektrohydraulische remsysteem Sensotronic Brake Control (SBC). Mercedes-Benz is wereldwijd het eerste automerk dat dit systeem levert. SBC werkt samen met het beproefde stabiliteitssysteem ESP® en de actieve onderstelregeling Active Body Control (ABC), dat carrosseriebewegingen in bochten of tijdens rem men tot een minimum beperkt. Daarmee staat de bestuurder van de nieuwe SL-Klasse standaard een revolutionair pakket aan innovatieve elektronische regelsystemen ter beschikking op het gebied van ondersteltechniek, rijveiligheid en rijdynamiek.

Met de Sensotronic Brake Control begint het tijdperk van toekomstige 'by wire'-systemen. Deze geven de opdrachten van de automobilist niet meer mechanisch of hydraulisch door, maar elektronisch (via kabels). Tot de belangrijkste prestaties van SBC behoort de extreem hoge dynamiek bij de opbouw van de remdruk, plus het feit dat het via hoogwaardige sensoren rekening houdt met wat de bestuurder en de auto doen. Zo herkent het systeem een noodsituatie als de bestuurder zijn voet snel van gas- naar rempedaal overbrengt. Het verhoogt dan automatisch de druk in de remleidingen. Tegelijkertijd maken de remblokken contact met de remschijven, die vervolgens bij het intrappen van het rempedaal meteen met voile kracht kunnen aangrijpen. Het effect: een remweg die tijdens een noodstop tot wel drie procent korter is.

Bovendien is SBC dankzij de variabele remkrachtverdeling veiliger bij remmen in bochten. De verbeterde dynamiek en precisie zorgen er tevens voor dat de rem-assistent en het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® beter presteren. De designers hebben aansluiting gezocht bij de vader van deze modelreeks, die uit 1954 stamt, en de SL-geschiedenis met gevoel voor traditie voortgezet. Op een stijlvolle manier harmoniëren typische SL-kenmerken met nieuwe elementen uit de huidige Mercedes-lijn en maken zo van de roadster een auto die gereed is voor de toekomst. Bijvoorbeeld met het 'vierogengezicht', dat hier op een nieuwe, dynamische manier wordt toegepast. Moderne heldere glazen zorgen op effectieve wijze voor een opwaardering van de koplampen en staan borg voor een markante uitstraling.

Ook de perfecte integratie van het nieuw ontwikkelde Variodak is een bewijs voor de kwaliteit van het SL-design. Het Variodak maakt van deze sportwagen een compromisloze auto, die het rijplezier van een open roadster biedt en het hoge comfort van een Mercedes-Benz coupe. Met één druk op de knop laat het zich binnen 16 seconden openen en sluiten, waarbij een nieuw scharniermechanisme ervoor zorgt dat de dakcomponenten nog meer ruimte besparen als ze in het bovenste deel van de kofferruimte verdwijnen. Eronder staat dan een bagageruimte met een inhoud van 235 liter (VDA-methode) tot de beschikking. Als het Variodak gesloten is, bedraagt de kofferruimte-inhoud van de nieuwe SL-Klasse (inclusief de opbergbox in de ruimte voor het reservewiel) 317 liter. Dat zijn er 52 meer dan in het voorgaande model.

Vanaf halverwege 2002 is het Variodak ook in een glazen uitvoering leverbaar. Dan biedt het ook in gesloten toestand de vrijheid die kenmerkend is voor een roadster en, dankzij het grote glasoppervlak, een bijzonder licht interieur.