IP/01/1180
Brussel, 3 august 2001
Het netwerk van Euro Info Centres (EIC's) neemt deel aan de
belangrijkste fase van de euro-2002-informatiecampagne van de Europese
Centrale Bank
Detailhandelaren en uitgiftepunten van contant geld, maar ook
consumenten, zullen als eersten van het nieuwe partnership van de Euro
Info Centres en de Europese Centrale Bank profiteren. Het netwerk van
282 EIC's neemt vanaf vandaag deel aan de laatste en cruciale fase van
de euro-2002-informatiecampagne van de Europese Centrale Bank, om nog
harder te werken aan de vergroting van de bekendheid van Europese
burgers en bedrijven met de snel naderende omschakeling naar de euro
en om voor een probleemloze invoering van eurobankbiljetten en -munten
te zorgen. Dit partnership zal bijdragen aan een grotere impact van de
communicatie-initiatieven van de Europese Centrale Bank en de Europese
Commissie.
Het is van wezenlijk belang alle netwerken van de Commissie te
mobiliseren voor een succesvolle invoering van de euro. Naast de
Europese Centrale Bank zal ook de Commissie ervoor zorgen dat
belanghebbenden goed zijn voorbereid op de laatste fase van de
omschakeling naar de euro.
Door de aansluiting bij het partnershipprogramma van de ECB krijgen de
EIC's toegang tot een grote hoeveelheid informatie en materiaal over
de invoering van de eurobankbiljetten en -munten en mogen zij het
officiële logo van het partnershipprogramma voeren.
Het doel van de euro-2002-informatiecampagne is om het publiek te
laten zien hoe eurobankbiljetten en -munten er uit gaan zien,
uitgiftepunten van contant geld van informatie en scholingsmiddelen te
voorzien over hoe de verschillende waarden er uit gaan zien en de
bekendheid van de echtheidskenmerken van de bankbiljetten te
vergroten.
Wanneer op 1 september 2001 de echtheidskenmerken van de
eurobankbiljetten en -munten openbaar worden gemaakt, wordt de
euro-2002-informatiecampagne opgevoerd om een nog breder publiek te
bereiken. De EIC's zijn al begonnen bedrijven over de gevolgen van de
omschakeling naar de euro te informeren en hebben informatiecampagnes
gehouden. Zij bieden het MKB bijstand en advies en vele EIC's
verstrekken bedrijven instrumenten en artikelen ter voorbereiding op
de euro.
Dit partnership en de hieruit voortvloeiende informatiecampagnes
zullen voornamelijk ten goede komen aan miljoenen kleine en
middelgrote ondernemingen die contacten met EIC's hebben en met name
aan detailhandelaren die een sleutelrol zullen vervullen bij de
invoering van de eurobankbiljetten en -munten.