European Commission

IP/01/1180

Brussel, 3 august 2001

Het netwerk van Euro Info Centres (EIC's) neemt deel aan de belangrijkste fase van de euro-2002-informatiecampagne van de Europese Centrale Bank

Detailhandelaren en uitgiftepunten van contant geld, maar ook consumenten, zullen als eersten van het nieuwe partnership van de Euro Info Centres en de Europese Centrale Bank profiteren. Het netwerk van 282 EIC's neemt vanaf vandaag deel aan de laatste en cruciale fase van de euro-2002-informatiecampagne van de Europese Centrale Bank, om nog harder te werken aan de vergroting van de bekendheid van Europese burgers en bedrijven met de snel naderende omschakeling naar de euro en om voor een probleemloze invoering van eurobankbiljetten en -munten te zorgen. Dit partnership zal bijdragen aan een grotere impact van de communicatie-initiatieven van de Europese Centrale Bank en de Europese Commissie.

Het is van wezenlijk belang alle netwerken van de Commissie te mobiliseren voor een succesvolle invoering van de euro. Naast de Europese Centrale Bank zal ook de Commissie ervoor zorgen dat belanghebbenden goed zijn voorbereid op de laatste fase van de omschakeling naar de euro.

Door de aansluiting bij het partnershipprogramma van de ECB krijgen de EIC's toegang tot een grote hoeveelheid informatie en materiaal over de invoering van de eurobankbiljetten en -munten en mogen zij het officiële logo van het partnershipprogramma voeren.

Het doel van de euro-2002-informatiecampagne is om het publiek te laten zien hoe eurobankbiljetten en -munten er uit gaan zien, uitgiftepunten van contant geld van informatie en scholingsmiddelen te voorzien over hoe de verschillende waarden er uit gaan zien en de bekendheid van de echtheidskenmerken van de bankbiljetten te vergroten.

Wanneer op 1 september 2001 de echtheidskenmerken van de eurobankbiljetten en -munten openbaar worden gemaakt, wordt de euro-2002-informatiecampagne opgevoerd om een nog breder publiek te bereiken. De EIC's zijn al begonnen bedrijven over de gevolgen van de omschakeling naar de euro te informeren en hebben informatiecampagnes gehouden. Zij bieden het MKB bijstand en advies en vele EIC's verstrekken bedrijven instrumenten en artikelen ter voorbereiding op de euro.

Dit partnership en de hieruit voortvloeiende informatiecampagnes zullen voornamelijk ten goede komen aan miljoenen kleine en middelgrote ondernemingen die contacten met EIC's hebben en met name aan detailhandelaren die een sleutelrol zullen vervullen bij de invoering van de eurobankbiljetten en -munten.