Consumentenbond

Zorgen over uitval treinen
3 augustus 2001

De Consumentenbond maakt zich grote zorgen over de uitval van treinen in de komende maanden. De NS heeft donderdag 2 augustus bekend gemaakt welke treinen ook na 1 september niet zullen rijden, maar de Consumentenbond is bang dat het daarbij niet zal blijven. Ook vindt de Bond het laten uitvallen van treinen slechts een truc van de NS om onder de financiële druk uit te komen om beter te gaan presteren.

Aanvankelijk had de NS aangeven dat alleen in de zomer door het tekort aan personeel en materieel treinen zouden uitvallen. Daarvoor is een speciale zomerdienstregeling ingesteld. Nu blijkt dat ook na de zomer een groot aantal treinen blijft uitvallen, ofschoon dat alleen in het weekend zal gebeuren.

De Consumentenbond is natuurlijk niet blij dat treinen uitvallen, maar vindt dat op deze manier in ieder geval meer duidelijkheid wordt gegeven voor de reiziger. Ook is het een goede zaak dat het tot het weekend beperkt blijft. Toch heeft de Consumentenbond twee grote zorgen.

Op de eerste plaats is de Bond bang dat naast het structureel uitvallen van treinen ook treinen ad hoc uitvallen. En dan kan de treinreiziger zich er nog steeds niet goed op instellen. Als de dienstregeling tijdelijk wordt aangepast moet je er wel van op aan kunnen dat het alternatieve rooster wel wordt uitgevoerd! De Consumentenbond twijfelt daaraan omdat de NS allerlei voorbehouden maakt en haar eigen beloften steeds niet nakomt en ook tijdens de zomerdienstregeling nog regelmatig treinen 'los' uitvallen.

Op de tweede plaats vreest de Consumentenbond dat de NS nu geen prikkel meer voelt om snel de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Bij vertragingen moet de NS boetes betalen aan de overheid en geld terug geven aan reizigers, waarmee concurrentie wordt gesimuleerd. Maar door de vertragingen tegen te gaan met het laten uitvallen van treinen, hoeft de NS dat niet meer te doen. De Consumentenbond vindt daarom dat het contract tussen de overheid en de NS moet worden aangescherpt en de wet moet worden aangepast, zodat bij uitval van treinen de NS gedwongen kan worden om de tarieven te verlagen en boetes te betalen.

De Consumentenbond zal na de zomer met een eigen plan komen hoe de NS beter gestimuleerd kan worden om als commerciële monopolist de klant toch niet uit het oog te verliezen. Dat kan alleen door scherp toezicht, een overheid die een vinger in de pap houdt en een grote rol voor consumentenorganisaties.