Ingezonden persbericht


Inleiding uitgesproken door Drs A.J. Bakker,
voorzitter raad van bestuur op de persconferentie
van Travel Unie International Nederland NV OP
vrijdag 3 augustus 2001 in kasteel Groeneveld TE Baarn.

Graag heet ook ik u van harte welkom in kasteel Groeneveld. Hoewel we in de uitnodiging aan u nog niet van een echte zomer konden spreken, is dat nu tenminste wel het geval. Voor Travel Unie kan een slechte zomer nooit kwaad, maar persoonlijk ben ik gelukkiger met dit mooie weer. Collega Louis Frankenhuis gaat na de pauze in op het scherpgeprijsde nieuws uit onze 35 wintergidsen, waarvan de prijsbijlagen worden weergegeven in euro. Ik wil mijn verhaal graag beginnen met de marktontwikkelingen.

Marktontwikkelingen
Na vorig jaar, waarin we duidelijk een afvlakking van de marktgroei waarnamen (+1%), zien we nu weer een herstel in de groei (+5%). Als marktleider houden wij hier gelijke tred mee. De zomer verloopt redelijk goed. Van de Travel Unie merken is Kras dit jaar opvallend gegroeid met 56% voor vliegreizen Europa. Deze zomer wordt de groei met name veroorzaakt door een exorbitante toename van het aantal vakantiegangers naar Turkije.

Door een uitzonderlijk lage prijsstelling vergeleken met andere Middellandse Zee bestemmingen is Turkije in staat gebleken nu al bijna 400.000 passagiers aan te trekken. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Hierdoor is een belangrijke verschuiving ontstaan van met name de Griekse eilanden naar Turkije. Maar ook slaagt Turkije erin 'nieuwe' vakantiegangers aan te trekken die voorheen wellicht met de auto of bus met vakantie gingen. Travel Unie heeft mee geprofiteerd van de groei in Turkije en hiermee nieuwe klanten aangetrokken, wat leidt tot een verhoging van ons Turkse marktaandeel met 2%. Het aantal vakantiegangers naar verre bestemmingen is afgelopen winter niet gegroeid. Oorzaken hiervan zijn onder andere de stand van de dollar en de hoge kerosineprijzen. Travel Unie heeft daarentegen afgelopen winter dankzij een breed aanbod en scherpe prijzen haar marktaandeel weten uit te breiden. Ook de automarkt is volop in beweging. Dit wordt mede veroorzaakt door de trend dat Nederlanders korter en vaker met vakantie gaan. De bestemming van een tweede vakantie is vaak Duitsland, België of Frankrijk alwaar bungalow-parken een aantrekkelijke verblijfplaats blijken. Daarbij blijft Frankrijk de meest populaire vakantiebestemming voor auto-vakantiegangers. Italië daarentegen wordt ook steeds meer door hen ontdekt.

Travel Unie en NBBS
Wij hebben het voornemen om reisorganisatie NBBS over te nemen. Belangrijk is dat met name de doelgroep gericht op klanten van 20 35 jaar een prima aanvulling is op onze marktportfolio.
NBBS is een hele sterke naam in de Nederlandse reiswereld en beschikt bovendien over 55 reisbureaus.

Wij hebben vastgesteld dat in het recente verleden een aantal verkeerde keuzes is gemaakt en dat daardoor het rendement van het bedrijf sterk is teruggelopen. Eén daarvan is dat de eigen doelgroep is verwaarloosd en dat het bedrijf is vastgelopen in haar informatietechnologie. Wij denken in staat te zijn al deze problemen snel op te kunnen lossen. Begin september, nadat het boekenonderzoek is afgesloten, verwachten wij de transactie als zodanig te kunnen afronden.

Het resultaat van Travel Unie
Het operationeel resultaat van boekjaar 1999/2000 van Travel Unie kwam uit op ruim 19 miljoen euro/f 42 miljoen hetgeen ruim boven onze planning was. Er zijn ruim 1,5 miljoen passagiers met ons op reis gegaan (september 1999 -september 2000). Dit is een groei van 11,5%.

Distributie van reizen
Het door ons ingezette multichannel beleid begint resultaat op te leveren. Travel Unie ligt op koers met haar internetstrategie. TravelPlanet.NL, de joint venture van Travel Unie en KPN, groeide in een jaar tijd uit tot de grootste reisportal van Nederland, met meer dan 15.000 reizen in het assortiment. Lastminute.nl, het online reisbureau met aanbiedingen binnen acht weken voor vertrek van diverse touroperators, doet het uitstekend. De laatste weken komt het regelmatig voor dat er meer dan 6.000 bezoekers per dag zijn. Kras SterVakanties blijft zijn marktaandeel vergroten. Deze direct seller verkoopt inmiddels ruim 15% van haar omzet via het net.

Nieuw op internet kwamen De Boer & Wendel en ROBINSON. Holland International Destination Management richt zich op de inkomende toerist met thatsholland.com en in oktober gaat Zeetours Cruises online met een boekbare website. Travel Unie bereidt zich natuurlijk ook voor op de toekomst. Recente onderzoeken hebben aangetoond dat ook de reisbureaus meeprofiteren van de internetontwikkelingen, doordat nieuwe klanten die tot nu toe geen gebruik maakten van een reisbureau, dit via internet wel gaan doen. Voor de bijna 200 reisbureaus van Travel Unie en haar ruim 60 franchisenemers wordt gewerkt aan een unieke distributievorm, waarbij clicks and bricks met elkaar verbonden worden. De klant kan dan 24 uur per dag / zeven dagen per week gebruik maken van de lokale site van het eigen reisbureau op de hoek, waar deze betrouwbaar wordt begeleid in het zoeken en boeken van een reis. De hele afhandeling vindt dan gewoon in het vertrouwde reisbureau plaats. Het aantal vakantiegangers dat internet heeft gebruikt om (een deel van) een vakantie te boeken is sinds 1999 verdrievoudigd. Wij zijn ervan overtuigd dat deze ontwikkelingen versterkt zullen doorzetten.

Charterinitiatieven
Travel Unie blijft voor de winter exclusief gebruik maken van zusterbedrijf Hapag Lloyd Flug, waarbij de keuzemaaltijden en de hoge servicegraad door de vakantieganger zeer op prijs worden gesteld. Er wordt gevlogen op Tenerife, Las Palmas, Lanzarote, Fuerteventura en La Palma met een B-737/800 (184 seats). Als gevolg van de keuze van Transavia om de bestemming Malaga als BASIQ AIR operatie uit te voeren, heeft Travel Unie besloten deze bestemming niet bij Transavia onder te brengen.

Wij vliegen hierdoor minder met deze luchtvaartmaatschappij dan voorheen. Wij gaan wel veel meer gebruik maken van Martinair in vergelijking met vorig jaar, onder andere naar de bestemmingen Malaga, Faro en Las Palmas. Voor het eerst is er een contract gesloten met DutchBird, voor onder andere vluchten naar Funchal en Innsbruck. Travel Unie is deze zomer uitermate tevreden over Pegasus. Met deze kwalitatief uitstekende Turkse luchtvaartmaatschappij, vliegen we voor het eerst in de winter naar Antalya. Verder maken we deze winter gebruik van het vertrouwde Iberworld vanaf de regionale luchthavens Enschede, Groningen, Maastricht en Rotterdam naar de Canarische Eilanden, en van Air Malta en Cyprus Airways. Ondanks stijgingen van de brandstofprijzen (circa 3,2%) en airport taxes (circa 2%) heeft Travel Unie voor deze winter bereikt dat de prijzen voor vliegpakketreizen 2 5% zijn gedaald ten opzichte van vorige winter.

Travel Unie en het milieu
In maart van dit jaar is ons eerste milieuverslag uitgebracht, met de activiteiten die Travel Unie in het afgelopen jaar op het gebied van duurzaam toerisme en intern milieubeleid heeft ondernomen. Travel Unie is de eerste Nederlandse touroperator met zo'n verslag. Een voorbeeld van dit beleid is dat duikexcursies die door Travel Unie worden aangeboden, aan een streng regiem worden onderworpen om te voorkomen dat het koraal door de duiksport wordt beschadigd.

Vakantiespreiding
Travel Unie pleit voor een systeem waarbij ouders de mogelijkheid krijgen hun kinderen gedurende een week per jaar buiten de vastgestelde vakantieperioden mee te nemen met vakantie. Dit lost in het hoogseizoen problemen op de wegen op. Ook Schiphol en het milieu worden hierdoor minder belast. Een ander argument is dat de vakanties, die niet allemaal in die korte periode in het hoogseizoen plaatsvinden, goedkoper worden voor de consument. In ANVR-verband zullen wij verdere initiatieven op dit gebied nemen om de overheid en de politiek te overtuigen van dit idee.

Het grotere geheel
Als Nederlandse tak zijn we trots dat we deel uitmaken van de Preussag Groep, met een omzet van meer dan 22 miljard euro en ruim 80.000 medewerkers. Onze groep heeft meer dan 3.600 reisbureaus, 75 touroperators, meer dan 90 vliegtuigen en 250 eigen hotels met 115.000 bedden.

Tot slot
Vrije tijd is enerzijds voor veel mensen schaars en om die reden is het van belang om daaraan een goede invulling te geven. Waarom je Quality time niet besteden in de zon? Anderzijds is er een groeiende groep vijftig-plussers met steeds meer tijd en mogelijkheden om deze te besteden aan vakantie. Ondanks een minder gunstig economisch klimaat zien wij de vakantiemarkt en de winter 2001/2002 samen met onze ruim 3.100 medewerkers met vertrouwen tegemoet.