Carros

Cadillac onthult CTS op IAA Frankfurt

Hightech Cadillac met achterwielaandrijving

(03 augustus 2001)

Tijdens de internationale autotentoonstelling van Frankfurt half september dit jaar laat Cadillac zijn nieuwe sedan, de CTS voor het eerst in Europa zien. Met deze geheel nieuwe, ruime sedan slaat de Amerikaanse autobouwer nieuwe wegen in. Qua design, techniek en wegligging.

Cadillac mikt met zijn gloednieuwe OTS meer dan ooit op de Europese autokoper. Een fraai ontwerp, geavanceerde techniek en een fikse portie sportiviteit moeten de belangstelling voor Cadillac stevig doen aanwakkeren. De wil om te vernieuwen gaat verder. Zelfs zo ver dat een voor het Amerikaanse merk revolutionaire verandering in de naamgeving is doorgevoerd. Tot nu toe kregen nieuwe Cadillacs immers namen mee die in de rijke historie een bekende klank hebben verworven. Bij de CTS bestaat de typeaanduiding alleen uit lettercombinaties, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Seville STS, het topmodel van het merk.

Het zijn stuk voor stuk signalen waarmee het meest prestigieuze automerk uit de USA aangeeft dat dit eerste model van een nieuwe generatie inderdaad een nadrukkelijk mondiale insteek heeft. De afstelling van het onderstel is uitgebreid getest en gepolijst op de Nordschleife van de Duitse Nurburgring, alom gezien als een van de meest veeleisende en geavanceerde circuits ter wereld. Ook het design van de CTS vertoont de durf die de Europese autoliefhebber zeer op waarde zal weten te schatten. De kenners zien in het uiterlijk van de CTS veel terug van de spraakmakende, scherp gesneden Cadillac prototypen die de afgelopen jaren op de grote autotentoonstellingen van de wereld te zien zijn geweest.

Uiteraard speelt de Cadillac CTS in op de rijke historie van het merk. Comfort, verfijnde techniek en sublieme prestaties, daar draait het ook in dit geval allemaal om. Meer dan ooit zelfs. De CTS is een Cadillac pur sang, met een flinke portie dynamiek en sportiviteit. Om daar optimaal invulling aan te kunnen geven, wordt de achterwielaangedreven CTS op een compleet nieuw en geavanceerd platform gebouwd. Voor de aandrijving zorgt een zeer sterke, soepele en vooral ook opvallend compacte 3.2-liter V6 krachtbron. Die overigens kan worden gecombineerd met een handmatig geschakelde versnellingsbak of een fraaie 5-traps automaat. Nog zo'n detail dat aangeeft dat ook de Europese autokoper nadrukkelijk meetelt.

Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van een nieuwe V6 die goed is voor 220 pk /162 kW bij 6.000 toeren per minuut en 295 Nm bij 3.400 toeren. Samen met de aërodynamische vormen, de achterwielaandrijving en de relatief compacte afmetingen van de CTS levert dat een karakteristiek signalement op: een uiterst gedistingeerde auto die volledig ontspannen imposante prestaties levert. Toch heeft de auto veel meer dan een snufje Gran Turismo karakter. Dat wordt onder andere onderstreept door één van de eerste prestatiecijfers die rond de CTS zijn onthuld:
hij accelereert van nul naar honderd in minder dan zeven seconden.

Met de OTS bouwt Cadillac in stijl voort op een historie waarin innovatieve techniek en gedurfd design de rode draad vormen. Het doorslaggevende belang van de vormgeving was immers zeer snel duidelijk. Al in 1927 was Harley Earl verantwoordelijk voor de LaSalle, een compact broer van de grote Cadillacs uit die tijd. Later werd hij aangesteld als General Motors' eerste vice president verantwoordelijk voor design. "Cadillac heeft talloze belangrijke modellen ontworpen, auto's die zich in design en karakter onderscheiden van alle andere luxe modellen in de markt," zegt Cadillac topman Mark R. LeNeve. "Ook de CTS is een auto waar men zeker naar zal omkijken wanneer hij voorbij rijdt. In dit segment geldt styling doorgaans als verfijning en niet als een manier om nieuwe wegen in te slaan. De CTS borduurt voort op de fraaie modellen waarmee Cadillac befaamd is geworden, maar dan met de uitstraling van de 21e eeuw." De nieuwe Cadillac onderscheidt zich nadrukkelijk door zijn zeer herkenbare lijn, nadrukkelijk Amerikaans van stijl. Er is veel in terug te vinden van de baanbrekende designstudies uit de Cadillac designafdeling. De eerste daarvan was de Evoq conceptcar, visitekaartje voor de nieuwe generatie Amerikaanse techniek en
-toegepaste wetenschap.

De Cadillac CTS is een auto met een 'gedistingeerd sportief ontwerp. Met strakke, doorgetrokken lijnen en vooral ook z6nder allerhande details die kunnen afleiden van de design boodschap. De geïntegreerde koplampen stralen hetzelfde hightech imago uit dat je ook in optische instrumenten en topklasse camera's terugvindt. Door hun smalle en hoge profiel - in zekere zin al voor het eerst toegepast in de 60-er jaren
- scheppen ze meteen ruimte voor de grote grille met zijn karakteristieke Cadillac detaillering. Er zijn meer duidelijke accenten aan te wijzen. De CTS komt solide over. Met een korte overhang, van achteren bewust breed, met een grote spoorbreedte, goed gevormde wielkasten en lichtjes naar binnen neigende flanken die de slanke en atletische vormen versterken.

Het interieur speelt vanzelfsprekend in op de zeer hoge eisen die in deze klasse aan comfort, bedieningsgemak, stijl en afwerking worden gesteld. Warm, rijk, afgewerkt met uitnodigende materialen en kleuren en voorzien van chique houtaccenten op die plaatsen waar de rijder ze daadwerkelijk aan zal raken: stuurwiel, schakelpook en openingsmechanisme van de deuren. Het interieur ademt - kortom - een sfeer van luxe en vakmanschap.