Cadillac onthult CTS op IAA Frankfurt
Hightech Cadillac met achterwielaandrijving
(03 augustus 2001)
Tijdens de internationale autotentoonstelling van Frankfurt half
september dit jaar laat Cadillac zijn nieuwe sedan, de CTS voor het
eerst in Europa zien. Met deze geheel nieuwe, ruime sedan slaat de
Amerikaanse autobouwer nieuwe wegen in. Qua design, techniek en
wegligging.
Cadillac mikt met zijn gloednieuwe OTS meer dan ooit op de Europese
autokoper. Een fraai ontwerp, geavanceerde techniek en een fikse
portie sportiviteit moeten de belangstelling voor Cadillac stevig doen
aanwakkeren. De wil om te vernieuwen gaat verder. Zelfs zo ver dat een
voor het Amerikaanse merk revolutionaire verandering in de naamgeving
is doorgevoerd. Tot nu toe kregen nieuwe Cadillacs immers namen mee
die in de rijke historie een bekende klank hebben verworven. Bij de
CTS bestaat de typeaanduiding alleen uit lettercombinaties, dit in
tegenstelling tot bijvoorbeeld de Seville STS, het topmodel van het
merk.
Het zijn stuk voor stuk signalen waarmee het meest prestigieuze
automerk uit de USA aangeeft dat dit eerste model van een nieuwe
generatie inderdaad een nadrukkelijk mondiale insteek heeft. De
afstelling van het onderstel is uitgebreid getest en gepolijst op de
Nordschleife van de Duitse Nurburgring, alom gezien als een van de
meest veeleisende en geavanceerde circuits ter wereld. Ook het design
van de CTS vertoont de durf die de Europese autoliefhebber zeer op
waarde zal weten te schatten. De kenners zien in het uiterlijk van de
CTS veel terug van de spraakmakende, scherp gesneden Cadillac
prototypen die de afgelopen jaren op de grote autotentoonstellingen
van de wereld te zien zijn geweest.
Uiteraard speelt de Cadillac CTS in op de rijke historie van het merk.
Comfort, verfijnde techniek en sublieme prestaties, daar draait het
ook in dit geval allemaal om. Meer dan ooit zelfs. De CTS is een
Cadillac pur sang, met een flinke portie dynamiek en sportiviteit. Om
daar optimaal invulling aan te kunnen geven, wordt de
achterwielaangedreven CTS op een compleet nieuw en geavanceerd
platform gebouwd. Voor de aandrijving zorgt een zeer sterke, soepele
en vooral ook opvallend compacte 3.2-liter V6 krachtbron. Die
overigens kan worden gecombineerd met een handmatig geschakelde
versnellingsbak of een fraaie 5-traps automaat. Nog zo'n detail dat
aangeeft dat ook de Europese autokoper nadrukkelijk meetelt.
Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van een nieuwe V6 die goed
is voor 220 pk /162 kW bij 6.000 toeren per minuut en 295 Nm bij 3.400
toeren. Samen met de aërodynamische vormen, de achterwielaandrijving
en de relatief compacte afmetingen van de CTS levert dat een
karakteristiek signalement op: een uiterst gedistingeerde auto die
volledig ontspannen imposante prestaties levert. Toch heeft de auto
veel meer dan een snufje Gran Turismo karakter. Dat wordt onder andere
onderstreept door één van de eerste prestatiecijfers die rond de CTS
zijn onthuld:
hij accelereert van nul naar honderd in minder dan zeven seconden.
Met de OTS bouwt Cadillac in stijl voort op een historie waarin
innovatieve techniek en gedurfd design de rode draad vormen. Het
doorslaggevende belang van de vormgeving was immers zeer snel
duidelijk. Al in 1927 was Harley Earl verantwoordelijk voor de
LaSalle, een compact broer van de grote Cadillacs uit die tijd. Later
werd hij aangesteld als General Motors' eerste vice president
verantwoordelijk voor design. "Cadillac heeft talloze belangrijke
modellen ontworpen, auto's die zich in design en karakter
onderscheiden van alle andere luxe modellen in de markt," zegt
Cadillac topman Mark R. LeNeve. "Ook de CTS is een auto waar men zeker
naar zal omkijken wanneer hij voorbij rijdt. In dit segment geldt
styling doorgaans als verfijning en niet als een manier om nieuwe
wegen in te slaan. De CTS borduurt voort op de fraaie modellen waarmee
Cadillac befaamd is geworden, maar dan met de uitstraling van de 21e
eeuw." De nieuwe Cadillac onderscheidt zich nadrukkelijk door zijn
zeer herkenbare lijn, nadrukkelijk Amerikaans van stijl. Er is veel in
terug te vinden van de baanbrekende designstudies uit de Cadillac
designafdeling. De eerste daarvan was de Evoq conceptcar,
visitekaartje voor de nieuwe generatie Amerikaanse techniek en
-toegepaste wetenschap.
De Cadillac CTS is een auto met een 'gedistingeerd sportief ontwerp.
Met strakke, doorgetrokken lijnen en vooral ook z6nder allerhande
details die kunnen afleiden van de design boodschap. De geïntegreerde
koplampen stralen hetzelfde hightech imago uit dat je ook in optische
instrumenten en topklasse camera's terugvindt. Door hun smalle en hoge
profiel - in zekere zin al voor het eerst toegepast in de 60-er jaren
- scheppen ze meteen ruimte voor de grote grille met zijn
karakteristieke Cadillac detaillering. Er zijn meer duidelijke
accenten aan te wijzen. De CTS komt solide over. Met een korte
overhang, van achteren bewust breed, met een grote spoorbreedte, goed
gevormde wielkasten en lichtjes naar binnen neigende flanken die de
slanke en atletische vormen versterken.
Het interieur speelt vanzelfsprekend in op de zeer hoge eisen die in
deze klasse aan comfort, bedieningsgemak, stijl en afwerking worden
gesteld. Warm, rijk, afgewerkt met uitnodigende materialen en kleuren
en voorzien van chique houtaccenten op die plaatsen waar de rijder ze
daadwerkelijk aan zal raken: stuurwiel, schakelpook en
openingsmechanisme van de deuren. Het interieur ademt - kortom - een
sfeer van luxe en vakmanschap.