3-8-2001
Extreem lage MAN zwaartransporttrekker
Voor het vervoer van zwaar materieel heeft Kandt Aannemings- en
Funderingbedrijf B.V. uit Nieuwerkerk aan de IJssel een MAN F2000
35.464 VFT-Z Evolution in gebruik genomen. Opvallend kenmerk van de
vierassige trekker is de lage daklijn: in onbelaste toestand is de
truck slechts 260 cm hoog.
Kandt Aannemings- en Funderingbedrijf telt 25 werknemers en is actief
in Nederland en België. Met name voor de weg- en waterbouw en de
aanleg van spoorlijnen plaatst en verwijdert het bedrijf stalen
damwanden en funderingen van stalen of betonnen palen. Dit gebeurt met
trilblokken of hydraulische heiblokken, die aan speciale kranen
bevestigd worden. De kranen van de firma Kandt vallen in de
gewichtsklasse van 6 tot 65 ton en zorgen zelf voor de aandrijving van
de installaties. Hiervoor beschikken ze over motoren met vermogens van
450 tot 750 pk. De machines zijn naar eigen ontwerp gebouwd of
aangepast. De 12 kranen van Kandt worden met diepladers of trailers
vervoerd.
Voor het transport van de grootste kranen heeft Kandt onlangs een
nieuwe trekker in gebruik genomen. Het maximum treingewicht van deze
bladgeveerde 8x4 F2000 Evolution zwaartransporttrekker is 160 ton. De
truck is uitgerust met een luchtgeveerde Beneluxcabine, 460 pk motor,
ZF 16S 221 ServoShift versnellingsbak, WSK 400 koppelomvormer en
retarder. De EVB-motorrem levert bij 2.500 toeren 290 kW (380 pk)
remvermogen.
De standaard cabinehoogte is 315 cm, gemeten met 315/80R 22,5 banden.
Om ruimte voor de giek te maken is het dak van de cabine door Estepe
in Heesch aangepast. Bovendien zijn de veren iets doorgezet en staat
de truck op 385/55 R 22,5 banden. Daardoor is de truck nog slechts 260
cm hoog. Dankzij die dakhoogte leveren transporten met dit voertuig
zelden problemen op. Een belangrijk aspect bij deze
zwaartransporttrekker is het feit, dat met slechts minimale ingrepen
aan de gewenste cabinehoogte kon worden voldaan. Vaak moeten bij dit
soort wensen omvangrijke en dus dure wijzigingen aan de truck of
cabine worden verricht. Voor zover bekend is 260 cm dakhoogte voor een
truck in deze klasse uniek.
De cabine van de F2000 Evolution is extra luxueus uitgevoerd met
wortelnoten dashboard en automatisch geregelde airconditioning. Direct
achter de cabine is een componentenframe aangebracht. Dit biedt ruimte
aan de draagbok van de giek, gereedschapkisten, een brandstoftank met
900 liter inhoud en een kettingbak. De auto is geleverd door
MAN-dealer Van Leeuwen Truckservice B.V. in Waddinxveen.