Ingezonden persbericht


01/040


KLM ZET VERBETERING VAN NETWERKEXPLOITATIE
IN WINTERDIENST VOORT

AMSTELVEEN, 6 augustus 2001 - KLM reageert op de over het algemeen stagnerende en op sommige routes zelfs teruglopende vervoersvraag door in de winterdienst 2001/2002 op verschillende bestemmingen de vluchtfrequentie terug te brengen of kleinere vliegtuigen in te zetten. De vrijkomende capaciteit wordt deels gebruikt om op een aantal goed renderende routes extra vluchten in de dienstregeling op te nemen. Per saldo gaat de productie in de op 28 oktober 2001 ingaande winterdienstregeling met 3% terug ten opzichte van winter 2000/01. Dit zal leiden tot een reductie van het aantal arbeidsplaatsen, wat binnen het natuurlijk verloop kan worden opgevangen.

Intercontinentaal
KLM gaat de komende winterdienst twee retourdiensten op Dubai schrappen, zodat op deze route twaalf vluchten per week overblijven. Op de routes naar Almaty, Damascus/Amman, New York, Sapporo/Nagoya, Teheran en Tel Aviv zal wekelijks een retourdienst minder worden uitgevoerd. De vijf KLM-vluchten per week naar Kuala Lumpur worden doorgetrokken naar Manila, zodat Kuala Lumpur op de retourdiensten tussen Amsterdam en de Filipijnse hoofdstad een tussenstop wordt. Aanvullend op de KLM-vluchten vliegt Malaysia Airlines een dagelijkse MH/KL-codesharevlucht tussen Amsterdam en Kuala Lumpur. De KLM-vluchtfrequentie op Johannesburg gaat de komende winter van zeven naar negen retourdiensten per week. Op de route naar Curaçao/Aruba komt er een extra frequentie per week bij.

Europa
In Europa krijgen de bestemmingen Hamburg en Milaan Malpensa er beide een vijfde dagelijkse retourdienst bij. Op Wenen daarentegen gaat het aantal vluchten van vijf naar vier per dag. Malmö wordt als bestemming geschrapt. De nieuwe brug over de Sont biedt nu een snelle verbinding tussen de luchthaven van Kopenhagen en Malmö. KLM zet op de route Amsterdam-Kopenhagen meer capaciteit in, om daarmee het vervoer uit de Malmö-regio te kunnen accommoderen. De Fokker 50-capaciteit die vrijkomt door het schrappen van Malmö als directe bestemming, wordt benut voor extra vluchten naar Bremen, Bristol, Brussel en Luxemburg. Daarmee komt KLM tegemoet aan de gegroeide vervoersvraag op deze routes en worden extra aansluitingen op Schiphol gerealiseerd. KLM cityhopper gaat in de winterdienst de vluchtuitvoering op Stuttgart en Keulen van Eurowings overnemen. In de huidige zomerdienst heeft KLM cityhopper de operatie op Bremen al van Eurowings overgenomen, wat heeft geleid tot een hogere passagierswaardering en lagere kosten.

Vloot
Vlak voor de winterdienst zal KLM de introductie van de Boeing 737 Next Generation afronden. KLM start de winterdienst met 4 Boeing 737-900's en 13 737-800's. Deze grote 737's vervangen oudere en kleinere Boeing 737-vliegtuigen, waardoor product en passagierswaardering verbeteren en de kosten per eenheid dalen. KLM cityhopper voegt een 15e Fokker 70 aan haar vloot toe, om de gefaseerde overname van vluchtuitvoering tussen Schiphol en Duitse bestemmingen van Eurowings te kunnen voortzetten. Nadat KLM eerder een Boeing 747-300 in volledige passagiersconfiguratie uit productie heeft genomen, wordt in de komende winterdienst een 747-300 Combi aan de grond gehouden.