Ingezonden persbericht

MKB VOORUITSTREVEND IN E-MAILMARKETING
Amsterdam, 6 augustus 2001

In juni onderzocht e-mailmarketingbureau RapidSugar hoe e-mail in de marketingcommunicatiemix wordt ingezet onder het MKB in Nederland. Vertegenwoordigde branches waren onder andere groothandel, horeca, consultancy en zakelijke dienstverlening.

Het onderzoek had betrekking op de toepassing van e-mailmarketing in de bedrijfsvoering en ging in op de houding van de ondervraagden als ontvangers van commerciële e-mail.

De resultaten van het onderzoek wezen op een vooruitstrevende houding van het Nederlandse MKB. RapidSugar verwacht dat het commerciële e-mailgebruik onder het MKB de komende jaren flink toe zal nemen.

E-MAILMARKETING STERK IN OPKOMST
Van de ondervraagden gaf 30% aan reeds met e-mailmarketing bezig te zijn en nog eens 50% heeft de intentie e-mailmarketing in de nabije toekomst in te zetten als onderdeel van de marketing/communicatiemix.

Die bedrijven die e-mailmarketing reeds toepassen doen dit met name in de vorm van tekst e-mailings. Men draagt zelf zorg voor de verzending van deze e-mailings.

De e-mailmarketing activiteiten zijn niet toe te schrijven aan 1 specifieke afdeling binnen een bedrijf. Een vaste plaats heeft e-mailmarketing dus nog niet. In een aantal gevallen werd marketing / communicatie genoemd.

LIEVER HTML DAN TEKSTMAIL
Op de vraag of men zelf commerciële e-mail ontvangt, antwoordde 90% positief. Daarbij worden opgemaakte (HTML) e-mails geprefereerd (63,2%) boven tekst (5,3%). 31,5% van de ondervraagden heeft geen specifieke voorkeur.

TOT 5 E-MAILS PER DAG
Per dag ontvangen de meeste ondervraagden tussen 0 en 3 e-mails (35,3%) of tussen 3 en 5 e-mails (23,5%). Daarvoor wordt in de meeste gevallen het zakelijk e-mailadres gebruikt (61,1%).

ONDERWERP DOORSLAGGEVEND
Worden al deze e-mails dan ook gelezen? Een krappe meerderheid (52,6%) zegt ja, omdat de e-mail informatie bevat over een voor hen interessant onderwerp. Datzelfde onderwerp is echter voor de andere helft van de ondervraagden (47,4%) een reden om de e-mail juist niet te lezen. Andere redenen zijn een gebrek aan tijd of een niet aansprekende subjectline.

OVER RAPIDSUGAR

RapidSugar is een Marketing Service Provider (MSP) die e-mailmarketingcampagnes voor bedrijven bedenkt, uitvoert en optimaliseert. RapidSugar ontwikkelt nieuwsbrieven en slimme online direct marketingcampagnes. De uitvoering is in handen van een team ervaren traditionele en online direct marketeers.

Klanten zijn onder andere Dell, SNS-bank, VNU, Wegener en FBTO. RapidSugar mailt alleen met expliciete permissie van de ontvanger.

Regelmatig organiseert RapidSugar workshops over e-mailmarketing. Voor een eerste introductie kan op de site een gratis e-mailmarketing crashcourse worden aangevraagd (http://www.rapidsugar.nl/crashcourse.html).

Voor meer informatie: tel. 020-3469010. http://www.rapidsugar.nl