Nieuwe Primera debuteert in Frankfurt
Nissan toont nieuwe gezicht
(06 augustus 2001)
Nissan slaat een andere weg in met de nieuwe Primera. Door de
combinatie van een futuristische vormgeving met hoogstaande techniek,
een goede wegligging en optimaal rijcomfort staat de Primera symbool
voor Nissans nieuwe koers. Nissan President Carlos Ghosn onthult op de
Frankfurt Motor Show 2001 het compleet gewijzigde model.
Voor de productieversie van de Primera hielden de ontwerpers vast aan het bijzondere mono-silhouet van de conceptcar die op de Autosalon van Parijs debuteerde; het innovatieve design breekt met de traditionele 'drie delen'--benadering voor sedans. De neus, het middengedeelte en de achterkant van de Primera lopen vrijwel vloeiend in elkaar over.
Ook het interieur is - net als het concept - revolutionair van opzet.
Het instrumentenpaneel is voorzien van een groot, gecentreerd display.
Audio, informatie, communicatie, navigatie en klimaatcontrole zijn
gebundeld. Met een druk op een knop van het elektronische keyboard
verschijnt alle informatie op het scherm. Het 7-inch grote display is
eveneens te gebruiken om de achterkant van de Primera te monitoren. De
minicamera - net boven de kentekenplaat gesitueerd -wordt geactiveerd
zodra de automobilist achteruit rijdt. Hierdoor is het de ultieme
parkeerhulp.
Het pakket met technologische voorzieningen is uit te breiden met
adaptieve cruise control (dat normaal gesproken niet in auto's uit het
d-segment te vinden is). Deze intelligente versie van cruise control
maakt gebruik van lasertechnologie om de afstand tot de voorligger te
meten. Hierna wordt het motormanagement en het ABS--systeem
aangestuurd om op die manier een bepaalde afstand tot de voorganger te
houden. Deze voorziening maakt het rij den op snelwegen veiliger en
meer ontspannen.
Voor de ontwikkeling van het onderstel stelden de ontwerpers van de
nieuwe Primera zichzelf een uitdagende taak: het vinden van de beste
balans tussen weggedrag en rijcomfort. Door de multi-link
wielophanging voor en achter te combineren met een stijver chassis
zijn exceptionele rijeigenschappen gegarandeerd, terwijl het
rijcomfort eveneens op een zeer hoog niveau ligt. De dynamische
kwaliteiten van de Primera worden verder versterkt door het
Elektronische Stabiliteits Programma (EPS). Dit verzekert de
automobilist van veiligheid en stabiliteit in de meest extreme
rijomstandigheden.
De Europese versie van de nieuwe Primera rolt in Nissans fabriek in
het Britse Sunderland van de band. In maart/april volgend jaar komt
het model in Nederland op de markt.