Carros

Nieuwe Primera debuteert in Frankfurt

Nissan toont nieuwe gezicht

(06 augustus 2001)

Nissan slaat een andere weg in met de nieuwe Primera. Door de combinatie van een futuristische vormgeving met hoogstaande techniek, een goede wegligging en optimaal rijcomfort staat de Primera symbool voor Nissans nieuwe koers. Nissan President Carlos Ghosn onthult op de Frankfurt Motor Show 2001 het compleet gewijzigde model.

Voor de productieversie van de Primera hielden de ontwerpers vast aan het bijzondere mono-silhouet van de conceptcar die op de Autosalon van Parijs debuteerde; het innovatieve design breekt met de traditionele 'drie delen'--benadering voor sedans. De neus, het middengedeelte en de achterkant van de Primera lopen vrijwel vloeiend in elkaar over.

Ook het interieur is - net als het concept - revolutionair van opzet. Het instrumentenpaneel is voorzien van een groot, gecentreerd display. Audio, informatie, communicatie, navigatie en klimaatcontrole zijn gebundeld. Met een druk op een knop van het elektronische keyboard verschijnt alle informatie op het scherm. Het 7-inch grote display is eveneens te gebruiken om de achterkant van de Primera te monitoren. De minicamera - net boven de kentekenplaat gesitueerd -wordt geactiveerd zodra de automobilist achteruit rijdt. Hierdoor is het de ultieme parkeerhulp.

Het pakket met technologische voorzieningen is uit te breiden met adaptieve cruise control (dat normaal gesproken niet in auto's uit het d-segment te vinden is). Deze intelligente versie van cruise control maakt gebruik van lasertechnologie om de afstand tot de voorligger te meten. Hierna wordt het motormanagement en het ABS--systeem aangestuurd om op die manier een bepaalde afstand tot de voorganger te houden. Deze voorziening maakt het rij den op snelwegen veiliger en meer ontspannen.

Voor de ontwikkeling van het onderstel stelden de ontwerpers van de nieuwe Primera zichzelf een uitdagende taak: het vinden van de beste balans tussen weggedrag en rijcomfort. Door de multi-link wielophanging voor en achter te combineren met een stijver chassis zijn exceptionele rijeigenschappen gegarandeerd, terwijl het rijcomfort eveneens op een zeer hoog niveau ligt. De dynamische kwaliteiten van de Primera worden verder versterkt door het Elektronische Stabiliteits Programma (EPS). Dit verzekert de automobilist van veiligheid en stabiliteit in de meest extreme rijomstandigheden.

De Europese versie van de nieuwe Primera rolt in Nissans fabriek in het Britse Sunderland van de band. In maart/april volgend jaar komt het model in Nederland op de markt.