6-8-2001
Opel Astra OPC X-Treme maakt eerste kilometers
Na de lancering van de Speedster heeft Opel wederom sportief nieuws te
melden. De spectaculaire Astra Coupe OPC X-Treme heeft zijn eerste
kilometers op de weg gemaakt.
Opel geeft daarmee aan dat de X-treme meer is dan een ontwerpstudie.
De snelste Opel aller tijden trok tijdens de Autosalon van Genève niet
voor niets geweldig veel belangstelling van pers en publiek. In grote
lijnen spreek je immers over een straatversie van de imposante Astra
Coupé V8 racewagen waarmee Opel in de Duitse Toerwagen Masters (DTM)
in actie komt.
De reacties in Genève waren zo positief dat inmiddels serieus wordt
overwogen om een kleine en zeer exclusieve handgemaakte serie van tien
tot vijfentwintig exemplaren te produceren. Geheel voor de kopers op
maat gemaakt uiteraard. Feitelijk ligt de beslissing inmiddels bij
Opels nieuwe topman Carl-Peter Forster, die zich persoonlijk met een
testrit op de hoogte wil stellen van de enorme mogelijkheden van de
X-Treme supersportwagen.
Vleugeldeur Coupe
Het lijkt niet erg waarschijnlijk dat hij niét onder de indruk zal
zijn van de enorm gespierde en verrassend lichte Astra Coupe. De
reusachtige 20 inch lichtmetalen wielen, de vleugeldeuren, de grote
voor- en achterspoilers en natuurlijk de kracht van de dikke, diep in
de neus weggestopte, 444 pk sterke V8.
De omschrijving afgeleid van de DTM racewagen mag je in het geval van
de X-treme heel letterlijk nemen. Uiteraard is de vormgeving verder
verfijnd en geperfectioneerd. En moet een groot aantal onderdelen
worden aangepast aan het gebruik op de openbare weg, ongeveer de helft
om precies te zijn. Maar de grote lijnen laten geen misverstand
bestaan over de herkomst van de X-treme: OPC, Opels Performance
Centre, inderdaad de afdeling die ook de racewagens voor het DTM
maakt.
Als basis voor de X-treme dient een buizenframe met koolstofvezel
veiligheidcel en -crashboxen. De rolkooi van de raceauto was niet
bruikbaar voor de X-treme vanwege de plaatsing van de tank, het
motormanagemensysteem en de bijrijdersstoel. Een nieuwe kooi dus
waaraan een geheel instelbare wielophanging met dubbele triangels is
bevestigd.
De Astra Coupe OPC X-treme staat opvallend genoeg op breder schoeisel
en grotere velgen dan zijn racebroeder: 265/30 ZR 20 voor en 305/25 ZR
20 achter. Het betreft overigens speciale 20 inch wielen met een
centrale bevestigingsmoer. De grote koolstofvezel remmen met
remklauwen met zes zuigers zijn zo van de raceauto overgenomen. Aan
wegligging en vertraging zal het dus zeker niet mankeren.
Even sterk en licht als raceversie
Dat het remvermogen van een zeer hoog niveau zal moeten zijn is nodig
ook, want de X-Treme is vrijwel even sterk als zijn racebroeder. In
racetrim levert de 4-liter V8 32-kleppenmotor 340 kW/462 pk bij 6.500
toeren. De Astra Coupé OPC X-Treme staat te boek voor 326 kW/444 pk
bij 7.350 toeren en hij heeft zelfs meer trekkracht in huis dan de
raceversie: 530 Nm bij 4.800 toeren tegen 510 Nm bij 5.250 toeren. En
dat is te merken. Door het hoge koppel, het grotere vliegwiel en een
koppeling die wat makkelijker aangrijpt dan die van de raceauto, laat
de X-treme zich eenvoudig besturen. Ook door een bestuurder zonder
racelicentie.
De immense kracht wordt op de achterwielen overgebracht via een
sequentieel schakelende 6-versnellingsbak, die opvallend genoeg zonder
gas terugnemen kan worden geschakeld. Op het juiste moment wordt de
ontsteking een fractie van een tel onderbroken. Ondanks dat volbloed
sportkarakter laat hij zich desgewenst ook in alle rust als een heel
normale auto rijden. OPC-chef Techniek Donatus Wichelhaus: In de stad
is hij zelfs zo soepel dat je hem gewoon in de vijfde en zesde
versnelling rustig kunt laten voortzoeven.
Opmerkelijk genoeg is de X-Treme nauwelijks zwaarder dan zijn
wedstrijdversie. Met 1150 kilogram is hij slechts 50 kilo zwaarder.
Dat is natuurlijk te merken aan de prestaties. De Astra Coupé OPC
X-Treme sprint van nul naar honderd in vier seconden. Zijn
topsnelheid? Meer dan 300 kilometer per uur.
Aan de aërodynamica is vanzelfsprekend X-treme veel aandacht besteed.
De kenners zullen zien dat de X-Treme naast rondere vormen ook andere
voor- en achterspoilers heeft. Vooral het voorste exemplaar moest
gewijzigd worden om niet bij elke oneffenheid in het wegdek aan de
grond te lopen. Daarnaast is de diffusor achter aangepast. Twee
dubbele uitlaten zorgen voor een efficiënte afvoer van de
uitlaatgassen.
Racestoelen met bekleding
Binnenin zijn koolstofvezel racestoelen te vinden. Op maat gemaakt,
dat wel. Er zijn twee stoelen aan boord, elk met een vijfpuntsgordel.
De X-treme heeft stuurbekrachtiging en laat zich sturen door middel
van het stuurwiel uit de Speedster. Net als de racewagen heeft de
X-Treme een centraal digitaal display dat de bestuurder over allerlei
belangrijke functies informeert.
Tot slot de prijs. Zon handgebouwde en zeer exclusieve supersportwagen
zal - als hij inderdaad in productie gaat - een nieuw record voor Opel
opleveren waar het zijn prijskaartje betreft. Er worden in de
wandelgangen bedragen van rond een miljoen Duitse mark genoemd. Dat
kan de echte liefhebbers overigens niet weerhouden, zo is inmiddels al
duidelijk. Na de Autosalon van Genève kwamen al spontaan enkele
bestellingen binnen bij Opel.