Parlement moet nationaal (verkeers)veiligheidsplan kunnen bijsturen
(06/08/01)
Eén van de grote doelstellingen van de Octopus-politiehervorming was
tot een grotere transparantie en democratische controle te komen. Zo
bepaalt de wet dat voortaan nationale en zonale veiligheidsplannen
worden opgemaakt. Principieel een goede zaak. De overheid is nu
verplicht prioriteiten te bepalen, daartoe de nodige wetgevende
initiatieven te nemen en in de nodige middelen te voorzien.
Het eerste nationale veiligheidsplan werd slechts in december 2000 aan
het parlement voorgelegd. Te laat dus: op dat moment waren de
beleidsnota's en begrotingen van justitie en binnenlandse zaken reeds
door de Kamer goedgekeurd. Het eerste plan had ook niet veel om het
lijf, maar dit terzijde.
Een tweede euvel is dat de krachtlijnen van het plan alleen
medegedeeld worden aan het parlement. Eens te meer blijkt dat het
parlement meer rechten toekent aan het lokale niveau dan dat het voor
zichzelf voorbehoudt. Art. 37 van de wet tot organisatie van een
geïntegreerde politiedienst gestructureerd op 2 niveaus bepaalt immers
dat de gedeelten van het zonaal veiligheidsplan die een weerslag
hebben op de aangelegenheden die onder de bevoegheid ressorteren van
de gemeenteraad of van de politieraad, voor akkoord voorgelegd worden
aan de gemeenteraad of, desgevallend aan de politieraad.
De VU meent dat het nationale veiligheidsplan het voorwerp moet zijn
van een tijdige, volledige parlementaire behandeling. Het moet vatbaar
zijn voor bijsturing, goed- of afkeuring.
Daarom stelt de VU voor om aan het parlement voortaan een
goedkeuringsrecht te verlenen en het tijdschema te veranderen: de
behandeling dient voortaan te gebeuren vooraleer de begrotingen van
justitie en binnenlandse zaken door de Kamer goedgekeurd worden. De
kamerleden Geert Bourgeois en Karel Van Hoorebeke dienen daartoe
vandaag een wetsvoorstel in.
De noodzaak van een parlementaire bijsturing wordt nog maar eens
bewezen door de problematiek van de verkeersveiligheid die jammer
genoeg het afgelopen weekend weer op schrijnende wijze in de
actualiteit gekomen is.
Inzake verkeersveiligheid is het nationaal veiligheidsplan zeer vaag
en bovendien niet in overeenstemming met het federale regeerakkoord.
Volgens het federale regeerakkoord beoogt de regering de
verkeersongevallen met lichamelijk letsel terug te schroeven, terwijl
in het nationaal veiligheidsplan meer algemeen wordt gestreefd naar
«het beter beheersen en, zo mogelijk het doen afnemen van het aantal
verkeersongevallen.»
Er is ook helemaal geen band met het strafrechtelijk beleid dat
bepaald wordt door het college van procureurs-generaal en de minister
van justitie.
Deze regering faalt in de strijd voor meer verkeersveiligheid en
slaagt er niet in om een coherent en afdoend handhavingsbeleid uit te
werken en uit te voeren.
België telt meer verkeersdoden per hoofd van de bevolking dan het
Europese gemiddelde. In de Europese Unie kwamen gemiddeld 113 burgers
per miljoen inwoners om in een verkeersongeval tegenover 147 in
België. In Europa zijn er gemiddeld 12,9 doden per miljard afgelegde
kilometers. In België ligt de kans op een dodelijk ongeval bijna 35 %
hoger dan dit Europese gemiddelde. België staat op de 6de plaats wat
betreft het wagenbezit met 441 personenwagens per 1 000 inwoners.
Landen met een relatief hoger wagenbezit kennen niet noodzakelijk meer
verkeersdoden per hoofd van de bevolking.
Het parlement moet derhalve zijn verantwoordelijkheid nemen. Er moeten
heel duidelijke prioriteiten bepaald worden i.v.m. het
handhavingsbeleid, de administratieve afhandeling van
verkeersovertredingen, de uitvoering van het rijbewijs met punten,
enz.
Ook op lokaal vlak dienen de zonale raden van verkeersveiligheid een
prioriteit te maken. Geert Bourgeois neemt vandaag het initiatief om
dit punt te agenderen op de eerstvolgende bijeenkomst van de zonale
raad Roeselare - Izegem - Hooglede.
Auteur:
VU-Kamerfractie
Geert Bourgeois, VU-Kamerlid
Meer informatie:
Contactpersoon: Geert Bourgeois
Telefoon: (051)30 26 08
Fax: (051)31 01 47
E-post: bourgeois.geert@skynet.be