Milieudefensie

Aankondiging voor de Pers

Onderzoek biologisch aanbod supermarkten

Amsterdam, 8 augustus 2001 --- Eind augustus start het jaarlijkse onderzoek naar het biologisch aanbod in de supermarkt. Vrijwilligers van Milieudefensie en Greenpeace tellen in enkele honderden supermarkten door het hele land de breedte van het biologisch assortiment. Het onderzoek eindigt op 5 oktober. De supermarkt met de meeste aandacht voor biologisch wordt op 15 oktober beloond met de EKO-Award 2001. Milieudefensie streeft naar een flinke stijging in het aanbod van biologische producten in de supermarkt.

Dit jaar bedraagt de omzet in biologische producten volgens onderzoeksbureau Aurelia naar schatting 800 miljoen waarvan supermarkten 45 procent voor hun rekening nemen en natuurvoedingswinkels 42 procent. Albert Heijn realiseerde over de eerste helft van 2001 een groei van 45 procent. De gemiddelde groei van de biologische verkoop bedraagt 15 tot 30 procent per jaar.

Toch is op dit moment pas drie procent van de Europese handel in levensmiddelen biologisch. Nederland loopt daarbij zelfs ver achter met een biologisch aandeel van slechts 1,2 procent in de levensmiddelenhandel. Het Centraal Bureau voor Levensmiddelen, de brancheorganisatie van de supermarkten, heeft in 2000 in een intentieverklaring aangekondigd de biologische verkoop te gaan stimuleren door meer schapruimte te reserveren voor biologische producten.

Al vier jaar onderzoeken Milieudefensie en Greenpeace het biologisch aanbod in de supermarkt. Aan de hand van een tellijst met 150 productcategorieën worden biologische producten met het EKO-keurmerk geteld. Filiaalhouders en supermarktpersoneel reageren overwegend positief op het onderzoek. Het onderzoek zal dit jaar ook aandacht besteden aan het relatieve assortiment; het aantal biologische producten per vierkante meter verkoopvloeroppervlakte.

In 2000 bestond het gemiddelde assortiment in de supermarkt uit 50 producten. De winnaar van de Award in 2000, Konmar Vijf Werelddelen in Rotterdam, had ruim 160 producten met het EKO keurmerk in het schap. Het tijdschrift Ekoland (nr. 7/8 2001) blikt alvast vooruit op de uitslag van dit jaar en komt tot de conclusie dat de nieuwe Konmar de koppositie van de oude Konmar moeilijk zal kunnen handhaven. Laurus laat daarop weten wel koploper te willen blijven en een eigen biologisch huismerk te ontwikkelen.

Afdelingen van Milieudefensie en Greenpeace hebben in 2000 op lokaal niveau vergelijkingen gemaakt tussen de verschillende supermarkten. Deze lokale vergelijkingen zijn binnenkort in te zien op www.milieudefensie.nl.