Aankondiging voor de Pers
Onderzoek biologisch aanbod supermarkten
Amsterdam, 8 augustus 2001 --- Eind augustus start het jaarlijkse
onderzoek naar het biologisch aanbod in de supermarkt.
Vrijwilligers van Milieudefensie en Greenpeace tellen in enkele
honderden supermarkten door het hele land de breedte van het
biologisch assortiment. Het onderzoek eindigt op 5 oktober. De
supermarkt met de meeste aandacht voor biologisch wordt op 15
oktober beloond met de EKO-Award 2001. Milieudefensie streeft
naar een flinke stijging in het aanbod van biologische producten in
de supermarkt.
Dit jaar bedraagt de omzet in biologische producten volgens
onderzoeksbureau Aurelia naar schatting 800 miljoen waarvan
supermarkten 45 procent voor hun rekening nemen en
natuurvoedingswinkels 42 procent. Albert Heijn realiseerde over de
eerste helft van 2001 een groei van 45 procent. De gemiddelde
groei van de biologische verkoop bedraagt 15 tot 30 procent per
jaar.
Toch is op dit moment pas drie procent van de Europese handel in
levensmiddelen biologisch. Nederland loopt daarbij zelfs ver achter
met een biologisch aandeel van slechts 1,2 procent in de
levensmiddelenhandel. Het Centraal Bureau voor Levensmiddelen,
de brancheorganisatie van de supermarkten, heeft in 2000 in een
intentieverklaring aangekondigd de biologische verkoop te gaan
stimuleren door meer schapruimte te reserveren voor biologische
producten.
Al vier jaar onderzoeken Milieudefensie en Greenpeace het
biologisch aanbod in de supermarkt. Aan de hand van een tellijst
met 150 productcategorieën worden biologische producten met het
EKO-keurmerk geteld. Filiaalhouders en supermarktpersoneel
reageren overwegend positief op het onderzoek. Het onderzoek zal
dit jaar ook aandacht besteden aan het relatieve assortiment; het
aantal biologische producten per vierkante meter
verkoopvloeroppervlakte.
In 2000 bestond het gemiddelde assortiment in de supermarkt uit
50 producten. De winnaar van de Award in 2000, Konmar Vijf
Werelddelen in Rotterdam, had ruim 160 producten met het EKO
keurmerk in het schap. Het tijdschrift Ekoland (nr. 7/8 2001) blikt
alvast vooruit op de uitslag van dit jaar en komt tot de conclusie dat
de nieuwe Konmar de koppositie van de oude Konmar moeilijk zal
kunnen handhaven. Laurus laat daarop weten wel koploper te willen
blijven en een eigen biologisch huismerk te ontwikkelen.
Afdelingen van Milieudefensie en Greenpeace hebben in 2000 op
lokaal niveau vergelijkingen gemaakt tussen de verschillende
supermarkten. Deze lokale vergelijkingen zijn binnenkort in te zien
op www.milieudefensie.nl.