Nieuwe serie winterbanden van Pirelli
(09 augustus 2001)
Twee jaar geleden introduceerde Pirelli de Winter Snowsport. Deze band
met een asymmetrisch loopvlakpatroon voor sportwagens en hoog vermogen
sedans werd in heel Europa direct een succes. Vanaf dat moment stond
de Winter Snowsport op de hoogste posities in de vergelijkingstests
die in de autovakbladen verschenen. Om de belangrijkste kenmerken te
noemen: de gegarandeerd hoge prestaties op sneeuw en onder moeilijke
winterse omstandigheden in het algemeen.
Hetzelfde team dat de Winter Snowsport heeft ontwikkeld, stelt Pirelli
in staat twee nieuwe producten op de markt te brengen. Met dezelfde
veiligheidsgarantie die Snowsport de topmodellen in andere belangrijke
marktsegmenten biedt.
Pirelli Winter Snowcontrol: biedt superieure prestaties onder alle
winterse omstandigheden, vooral op sneeuw en ijs, voor alle auto's met
middelgrote tot kleine vermogens met een onverwacht laag afrolgeluid
op het wegdek.
Pirelli Scorpion Ice&Snow: een winterband die speciaal is ontwikkeld
voor SUV en vrijetijdsmodellen, met optimale prestaties op ijs en
sneeuw en veelzijdig op off-roadpaden die met sneeuw zijn bedekt.
Evenals bij Snowsport, was de ontwikkeling van Winter Snowcontrol en Scorpion Ice&Snow het resultaat van de meest innovatieve interdisciplinaire studies die Pirelli heeft uitgevoerd op het gebied van nieuwe materialen, functioneel ontwerp en rekenprogramma's voor computersimulaties. Bijna elk aspect van de twee nieuwe producten bevat belangrijke elementen van technologische innovatie, van loopvlakpatroon tot de compound, van de karkasgeometrie tot de curve van het profiel. De twee nieuwe banden zijn het werk van een speciaal team sneeuwspecialisten, die de Snowcontrol en Scorpion Ice&Snow hebben ontwikkeld met het oog op de verschillende klimatologische omstandigheden: Europese winters kunnen op het continent sterk verschillen en dat geldt in mindere mate voor auto's en hun banden.
Winter Snowcontrol
Een concept dat net zo eenvoudig is als het uitgangspunt: beheers de
sneeuwlaag. Sneeuw speelt in de meeste Europese landen een belangrijke
rol bij de doorstroming van het verkeer en mag geen afbreuk doen aan
de geavanceerde technologische apparatuur in de moderne auto. Het is
zinloos om ABS te installeren~ intelligente wielophangingen en actieve
veiligheidssystemen aan te brengen als de gebruiksmogelijkheden
wegvallen door het verlies aan tractie op sneeuw. Maar dit is wel een
probleem waar de automobilist in Europa zes maanden van het jaar mee
te maken heeft: sneeuw, ijs, modder, onderkoelde regen en het
plotseling opdoemen van plassen water.
Na de ontwikkeling van Winter Snowsport voor hoge prestaties op sneeuw
introduceert Pirelli nu Snowcontrol voor bestuurders van wagens met
vermogens in het midden en midden-kleine segment van de markt.
Met 17 afmetingen voor 13" tot 15" velgen en een uitgebreid
verkoopprogramma is deze band verkrijgbaar op alle Europese markten.
De Pirelli Winter Snowcontrol vormt het basisinstrument waarmee de
automobilist zich kan wapenen tegen de meest barre weersomstandigheden
gedurende de winter.
Veel aspecten van Snowcontrol zijn gebaseerd op belangrijke
technologische innovaties, zoals het loopvlakpatroon. Dit is een
gepatenteerd richtingsontwerp waarbij de interactie tussen groeven,
loopvlakblokken en kanalen zorgt voor prestaties die uniek zijn. Een
patroon dat is ontworpen om het "trap effect" volledig te benutten,
waarbij de sneeuw op het wegdek wordt opgenomen in de schoepvormige
blokken, zodat het aandrijvend vermogen van de band automatisch
toeneemt. Een effect waar de cirkelvormige loop van de groeven in
dwars- en lengterichting aan bijdragen. Dit geldt tevens voor de
centrale loopvlakblokken, die naar het midden van het loopvlak
verwijzen. Door de kleine klauwen aan de uiteinden van de
loopvlakblokken neemt het remvermogen toe, terwijl de vorm van de
schoepvormige blokken een dubbele invloed heeft: een betere wegligging
op sneeuw en een lager geluidsniveau. Het geluidsniveau van
Snowcontrol is vergelijkbaar met dat van een zomerband en is het
resultaat van de variabele geometrische "stappen".
En dan is er het compound van het loopvlak, het echte geheim van alle
goede winterbanden. De moeilijkheid bestond uit het combineren van de
verschillende prestatienormen op sneeuw en op een nat wegdek, waarbij
ook rekening wordt gehouden met de vereiste grip op een droog wegdek
en een goede levensduur. Alles bij een temperatuurbereik van -40 0C
tot +10 0C.
Dankzij Pirelli's gepatenteerde ACT - Adaptive Compound Technology -
voldoet de 100% silica compound van de Snowcontrol aan alle eisen.
Voor de Snowcontrol wordt een combinatie van drie polymeren gebruikt,
een gepatenteerde formule van BR, NR en SSBR. NR garandeert bij lage
temperaturen goede eigenschappen op sneeuw, SSBR zorgt voor grip op
droge en natte wegen en BR minimaliseert slijtage van de band, zodat
deze langer meegaat.
Scorpion Ice&Snow
Het is duidelijk dat de diverse SUV's, off-roaders, 4x4s en
vrijetijdsmodellen zijn ontworpen om optimaal te presteren wanneer het
wegdek niet optimaal is. Maar gedurende de wintermaanden zullen de
prestaties afnemen. Als een off-roader in zijn element is bij
volledige tractie, dan verandert dit volledig wanneer de bestuurder
moet remmen terwijl de met sneeuw bedekte helling omlaag loopt.
Bovendien zullen het gewicht, de hoge ligging van het zwaartepunt en
de breedte van de banden niet bijdragen aan een veilige remwerking.
Bij de ontwikkeling van de Scorpion Ice&Snow heeft Pirelli rekening
gehouden met de veiligheidsprestaties van een off-roadvoertuig: het
resultaat is een band die speciaal is ontworpen om '5 winters veilig
met een SUV en 4x4 op pad te gaan.
Evenals de Snowcontrol is ook de Ice&Snow gebaseerd op de Snowsport en
zijn het asymmetrische loopvlakpatroon en de toepassing van ACT als
compound de herkenningspunten tussen de winterbanden. Het
asymmetrische ontwerp werd gebruikt om een patroon van langsgroeven te
verkrijgen dat samen met de variabele geometrie van de loopvlakblokken
zorgt voor de beste tractie en remwerking op sneeuw. Bovendien
minimaliseert het de kans op aquaplaning. En dan zijn er de
schroefvormige blokken: blokken in lengterichting die ook zorgen voor
een zijdelingse grip op ijs en de radiaal geplaatste blokken voor een
hogere remwerking op besneeuwde, naar beneden glooiende hellingen.
Met de Scorpion Ice&Snow is de Pirelli bandenserie voor dit segment
echt compleet. De Scorpion
Ice&Snow is verkrijgbaar in 9 afmetingen van 15 tot 18 inch en u treft
ze aan op modellen als de
BMW X5, uit de Mercedes M-klasse, de Mitsubishi Pajero en de Toyota
Land Cruiser.
De rest is gewoon de Scorpion, het off-road bandenprogramma van
Pirelli dat vanaf 1997 in twee uitvoeringen verkrijgbaar is, de
Scorpion SIT voor een normaal wegdek, en de Scorpion AT voor
off-roadavonturen. Sinds de introductie is het Scorpion programma
steeds verder uitgebreid voor zowel extreme off-road toepassingen
(Scorpion Mud en Scorpion Dakar) als het zeer snel groeiende SUV
segment. En voor de meest krachtige SUV's, een nieuw segment waar het
niet alleen gaat om prestaties maar ook stylistische aspecten die
volledig nieuw zijn voor de traditionele 4x4 markt, heeft Pirelli de
Scorpion Zero ontwikkeld.
Alleen een grondige kennis van dergelijke voertuigen en de wereld
waarin ze worden gebruikt, kan resulteren in optimaal samenspel tussen
expertise, technologie en materiaalonderzoek. Dit geldt ook voor de
productie, controle en testfaciliteiten voor de gehele Pirelli
Scorpion serie. Het "Scorpion by Pirelli" concept sluit aan bij de
snelle evolutie binnen het 4x4 segment, met standaard off-roaders die
in Europa en 3apan zijn geproduceerd en de lichte trucks die in
Amerika op de markt verschijnen als SUV, pick-up en de superkrachtige
31monsters" die zijn getuned tot snelle, indrukwekkende racewagens.
Een heel diverse groep waarbij de wensen van de kiant net zo
uiteenlopend zijn als gebruiksomstandigheden: een segment dat in
slechts enkele jaren is getransformeerd van een niche markt tot een
volumemarkt.
Met de Zero aanduiding is deze Scorpion de snelste 4x4 band, met goede
stuureigenschappen, goede prestaties op een natte bodem, comfortabel
en geluidsarm bij hoge snelheden en net zo aangenaam om mee te rijden
op lange autoritten als tijdens het accelereren bij het betere
bochtenwerk. De Scorpion Zero is het resultaat van ongeëvenaarde
technologische inspanningen in off-road banden: een breder loopvlak,
lagere flanken en een topsnelheid van meer dan 200 km/h. Het
loopvlakpatroon is absoluut origineel en bestaat uit een combinatie
van gebogen en symmetrische groeven plus grote, propellervormige
kanalen in langsrichting die een continu verzonken "Z" in het midden
vormen.